حکم برادران علایی نقض می شود

امید معماریان
امید معماریان

» مسعود شفیعی خبر داد:

مسعودشفیعی، وکیل پرونده برادران آرش و کامیار علایی در مصاحبه با روز گفت که دیوان عالی کشور حکم ۶ و۳ سال زندان این دو را نقض کرده و هم اکنون  برگه نقض رای دادگاه تجدیدنظر و حکم سه قاضی دیوان عالی در دفتر آقای لاریجانی برای امضا و نهایی شدن است و به محض اینکه نامه سه قاضی دیوان عالی کشور تایید شود موکلانش آزاد خواهند شد.

شفیعی با شرح روند دادگاه های تجدید نظر و پس از آنکه منجر به انشای چنین رایی شده است گفت: “برداران علایی  ـ آرش وکامیارـ احکام ۶ سال و ۳ سال زندان دریافت کردند.  لایحه تجدید نظر این پرونده به شعبه ۵۴ که الان پرونده کیان تاجبخش آنجاست ارائه شد و پرونده  برگشت.  درخصوص پرونده آنها ما از ماده هجده استفاده کردیم.  درحال حاضر سه قاضی عالی رتبه دیوان عالی کشور نظر من رامبنی بر اینکه دولت آمریکا دولت متخاصم محسوب نمی شود، تایید کرده اند.  این نظر راهم  حدود یک ماه است که به دفتر آقای لاریجانی برای امضا فرستاده اند.  به محض اینکه امضا شوند آنها آزاد می شوند.”

شفیعی ادامه داد: “هم اکنون یک سال و نیم از زندانی شدن کامیار علایی می گذرد.  با توجه به حکم زندان سه ساله وی، تقاضای آزادی مشروط را برای او نیز ارائه کرده‌ایم که اگر جواب نهایی را از دفتر آقای شاهرودی بگیریم عملا پرونده مختومه می شود و نیازی هم به آن نیست.   اینها البته طی ماه های گذشته با مساعدت مقامات از مرخصی های متعدد استفاده کرده اند.”

 وکیل برادران علایی افزود: “ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی می گوید هر کس که با دولت خارجی متخاصم بر علیه جمهوری اسلامی ایران همکاری نماید اگر محارب نباشد به یک تا ده سال محکوم می شود.  براساس  همین ماده بسیاری از افراد دستگیر شده را محکوم کرده اند.  آرش و کامیار علایی نیز براساس همین ماده محکومیت گرفتند.  من در تمام دادگاه ها، چه بدوی و چه تجدید نظر روی این موضوع که دولت آمریکا دولت متخاصم نیست تاکید کردم.  چون این ماده تصریح دارد که همکاری اینها باید با دولت متخاصم باشد.  اما آنها با دولت آمریکا همکاری نکرده بودند بلکه با برخی سازمان های آمریکایی همکاری کرده بودند.  وقتی اعمال ماده ۱۸ کردم که سه قاضی دیوان عالی کشور آن را می بینند.  دقیقا یک لایحه ۱۵ صفحه ای طرح کردم و گفتم تنها شخصی که می تواند در خصوص متخاصم بودن آمریکا اظهار نظر کند شخص رهبری است است ـ طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی ـ این اختیار تحت هیچ شرایطی به آقای صلواتی قاضی دادگاه تفویض نشده است.  چطور ایشان براساس دادنامه می گوید که آمریکا دشمن بزرگ ماست و کشورمتخاصم است؟ خوشبختانه سه قاضی دیوان عالی کشور استدلال من را پذیرفته اند و هر سه به من رای دادند.  این نظر هم الان یک ماه است در دفتر آقای شاهرودی است و به محض اینکه امضا شود می توانند آزاد شوند”.