احمدی نژاد؛غایب جلسات شورایعالی انقلاب فرهنگی

نویسنده
حسین محمدی

» پس از صدور ابلاغیه رهبر جمهوری اسلامی

آن‌گونه که رسانه‌های خبری گزارش داده‌اند، محمود احمدی‌نژاد، حدود سه ماه است که در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت نمی‌کند. گفته می‌شود علت عدم حضور محمود احمدی‌نژاد، دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای مبنی بر لغو یک مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دانشگاه آزاد است.

آیت‌الله خامنه‌ای ۱۹ مهر ماه امسال پس از ماه‌ها جنجال بر سر دانشگاه آزاد و اموال آن، طی دستوری وقف این دانشگاه را ابطال کرد و خواستار اصلاح مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره آن شد. دانشگاه آزاد از این دستور رهبر جمهوری اسلامی استقبال کرد، اما محمود احمدی‌نژاد ترجیح داد در برابر آن سکوت کند.با گذشت حدود سه ماه از صدور این دستور، احمدی‌نژاد در اقدامی معنادار در هیچ‌یک از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت نکرده است.

اداره جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی در این سه ماه برعهده علی لاریجانی، رئیس مجلس و صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه بوده است. جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی هر دو هفته یک‌بار در روز‌های سه‌شنبه برگزار می‌شود و آخرین حضور احمدی‌نژاد در جلسات این شورا مربوط به ۱۱ آبان ماه سال‌ جاری است.

نهاد ریاست جمهوری و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون درباره علت غیبت طولانی احمدی‌نژاد در جلسات این شورا توضیحی ارائه نکرده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد که علی خامنه‌ای از وی با عنوان “فردی حرف‌ گوش کن” یاد کرده، برخلاف توصیه‌های وی مدت زیادی است که در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز شرکت نمی‌کند. علی‌اکبر جوانفکر مدیرعامل خبرگزاری ایرنا پیش‌تر علت غیبت احمدی‌نژاد در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام را “تعمدی” دانسته و گفته بود احمدی‌نژاد به ترکیب مجمع اعتراض دارد.

عدم حضور احمدی‌نژاد در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی است که پیش از این مرتضی نبوی، مدیرمسوول روزنامه رسالت، در این باره گفته بود: “غیر از اینکه این مسئله یک مطالبه قانونی است و بنده به عنوان یک شهروند و قاعدتا سایر مردم نیز این انتظار را دارند، مطالبه رهبری نیز هست.”

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نیز با انتقاد از عدم حضور احمدی‌نژاد، چنین اظهارنظر کرده بود: “آئین‌نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد سران سه قوه مسکوت است و باید این آئین‌نامه اصلاح و به تصویب مقام معظم رهبری برسد.”

بعد از آن بود که یک سایت‌ نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس دفتر احمدی‌نژاد، در تحلیلی به نقل از علی‌اکبر جوان‌فکر، نوشته بود که احمدی‌نژآد به دنبال تغییر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است: “مواضع برخی افراد در مسائل پس از انتخابات، بازنگری در ترکیب عناصر برخی از نهادهای مهم و موثر کشور را گریزناپذیر کرده است. این انتظار درستی نیست که رییس‌جمهور به عنوان نماینده منتخب ملت، در کنار کسانی بنشیند و با افرادی هم سخن شود که رودرروی نظام و رهبری ایستاده‌اند و با مواضع، اظهارات و رفتار خود، تنور توطئه‌های دشمن علیه اسلام، کشور و مردم را گرم می‌کنند.”

وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام، به استناد اصول و بندهای قانون اساسی جمهوری اسلامی به این شرح  است:

1- ارائه مشاوره به مقام رهبری در تعیین سیاستهای کلی نظام (به استناد بند 1 اصل 110 قانون اساسی)

2- پیشنهاد چگونگی حل معضلات نظام که از طریق عادی قابل حل نیست به مقام  رهبری (به استناد بند 8 اصل 110 قانون اساسی)

3- تشخیص مصلحت در مواردی که مصوبه مجلس شورای اسلامی را شورای نگهبان خلاف موازین شرع و یا قانون اساسی بداند (به استناد اصل 112 قانون اساسی)

4- مشاوره در اموری که مقام رهبری به مجمع ارجاع می‌دهد (به استناد اصل 112 قانون اساسی)

5- نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام (به استناد نامه مورخ 17 فروردین 77 مقام معظم رهبری)

6- مشاور رهبری در موارد اصلاح یا تتمیم قانون اساسی (به استناد اصل 177 قانون اساسی)

7- عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی (اعضاء ثابت مجمع) (به استناد اصل 177 قانون اساسی)

8- انتخاب یکی از فقهای شورای نگهبان برای عضویت در شورای موقت رهبری (به استناد اصل 111 قانون اساسی)

9- تصویب برخی از وظایف رهبری برای اجراء توسط شورای موقت رهبری (به استناد اصل 111 قانون اساسی)

10-انتخاب جایگزین هریک از اعضا شورای موقت رهبری در صورت عدم توانایی انجام وظایف (به استناد اصل 111 قانون اساسی)

11- پیشنهاد چگونگی اتخاذ تصمیم شورای موقت رهبری در مورد وظایف مصرح در بندهای اصل یکصد ودهم که در اصل یکصدویازدهم تصریح گردیده است.

طبق قانون اساسی، اعضای حقیقی و حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام به مدت 5 سال از سوی رهبر انقلاب انتخاب می‌شوند. بر اساس اطلاعات پایگاه رسمی مجمع تشخیص مصلحت نظام، اشخاص حقوقی که در زمستان 85 به عضویت در شورای مجمع تشخیص مصلحت منصوب شدند عبارتند از رؤسای سه قوه، فقهای شورای نگهبان، وزیر یا رئیس دستگاهی که موضوع مورد بحث، به آن دستگاه مربوط است و رئیس کمیسیون متناسب با موضوع بحث از مجلس شورای اسلامی.

هاشمی رفسنجانی، احمد جنتی، واعظ طبسی، ابراهیم امینی نجف آبادی، غلامعلی حداد عادل، امامی کاشانی، موحدی کرمانی، حسن حبیبی، میرحسین موسوی، علی اکبر ولایتی، دری نجف آبادی، محمدی ری‌شهری، شیخ حسن صانعی، حسن روحانی، حبیب الله عسکراولادی، علی لاریجانی، محمدرضا باهنر، مجید انصاری، سید مصطفی میرسلیم، توسلی محلاتی، سیدمرتضی نبوی، علی‌اکبر ناطق نوری، سید حسن فیروز‌آبادی، غلامرضا آقازاده، بیژن نامدار زنگنه، محسن رضایی، حسین مظفر، محمد هاشمی، محمدرضا عارف، محمد جواد ایروانی، پرویز داودی، غلامحسین محسنی اژه ای، علی آقا محمدی، محمد فروزنده و داود دانش جعفری اعضای حقیقی منصوب‌شده به عضویت در این شورا هستند.