دیکتاتوری عریان رژیم ایران

نویسنده

» گفتگوی سی ان ان با فرید ذکریا

سه نامزد ریاست جمهوری که نتایج انتخابات ماه گذشته را رد کرده اند، اینک  مشروعیت دولت محمود احمدی نژاد را زیر سؤال بردند. در همین زمان احمدی نژاد خود را آماده آغاز دور دوم ریاست جمهوری ایران می کند.

مهدی کروبی با نوشتن نامه ای در روزنامه ارگان حزب خود، اعلام کرد دولت احمدی نژاد را به رسمیت نمی شناسد و عهد کرد «تا جان در بدن دارد، پای مردم و انقلاب بایستد.»

اظهارات کروبی دولت را به توقف انتشار این شماره از روزنامه واداشت.

میر حسین موسوی رقیب سیاسی اصلی احمدی نژاد نیز با صدور اطلاعیه ای در روز چهارشنبه، دولت را که به گفته وی «یک فضای تلخ و کودتائی در ایران به راه انداخته» و نیز سرکوب رسانه ها از سوی دولت را مورد انتقاد قرار داد.

محمد خاتمی رئیس جمهور اصلاح طلب سابق ایران از مردم ایران خواست به تلاش و کوشش ادامه دهند و خاطر نشان کرد «هنوز همه درها بسته نشده است.»

فرید ذکریا، نویسنده و تحلیلگر روابط خارجی، درباره حوادث هفته جاری در ایران به گفتگو با سی ان ان پرداخت.

 

محتمل ترین پیامد در ایران چیست؟

فرید شرایط درحال تغییر است. میر حسین موسوی رهبر مخالفان و محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین هنوز دولت را به دلیل سرقت انتخاباتی سرزنش می کنند.

این یکی از بالاترین سطوح مخالفت ها در تشکیلات کشور است. با این حال، محتمل ترین پیامد این است که رژیم بتواند دوباره نظم را برقرار کند.

با این همه، رژیم به یک دیکتاتوری عریان تبدیل شده و درحال از دست دادن وجهه اسلامی و دموکراتیک خود است؛ این ها بخش های پر اهمیت جاذبه جمهوری اسلامی است.

 

اما برنامه هسته ای ادامه پیدا می کند؟

قطعاً. ما هنوز با ایران مشکل داریم و باید در این مورد یک خط مشی داشته باشیم. برنامه هسته ای در حال رشد است و خودداری از مذاکره، کمکی به توقف آن نمی کند.

از سوی دیگر، تظاهر به اینکه اتفاقی نیفتاده است، نیز اشتباه خواهد بود. از حقیقت موجود درباره شکاف در رهبری نیز نباید غافل شد.

 

پس باید چه کار کرد؟

به نظر من کاری نباید کرد. غیرفعال بودن می تواند یک خط مشی باشد. پنج قدرت بزرگ در شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان، پیشنهاد سخاوتمندانه ای را برای آغاز گفتگوهای هسته ای به ایران داده اند. ایران هنوز پاسخی نداده است. بنابراین توپ در زمین آنهاست.

تا آن زمان، غرب باید به جلب حمایت برای اعمال تحریم ها و انزوای سنگین تر ادامه بدهد. تا زمانیکه پاسخی از سوی ایران داده نشده، دلیلی وجود ندارد که آمریکا و یا سایر کشورها دست به کاری بزنند.

 

با توجه به اینکه گزینه های محدودی پیش روی غرب است، آیا این استراتژی از موضع ضعف است؟

نه. ممکن است اینطور به نظر برسد که گزینه های محدودی پیش روی غرب است، اما واقعیت این است که گزینه های ایران کمتر است. اقتصاد آن کشور نابسامان است، رژیم با بزرگترین چالش از زمان تأسیس خود دست و پنجه نرم می کند و تمامی عوامل آنها در لبنان و عراق، بیشتر از آنچه به نظر می آمد، در حال افول هستند. بگذارید رهبر ایران و احمدی نژاد، قدم بعدی خود را تعیین کنند. احتمالاً زمان به نفع آنها جلو نمی رود.

 

نظرتان درباره یک حمله نظامی چیست؟

بمباران ایران کار عجیبی خواهد بود. حالا که داخل کشور را دیده ایم، بمباران ایران به معنی بمباران ایرانی ها خواهد بود. موسوی و طرفدارانش خواهان رویاروئی کمتر با غرب هستند. بسیاری دیگر از درون تشکیلات نیز همین نظر را دارند.

موسوی چندین بار به دلیل سیاست خارجی مخاصمه جویانه به احمدی نژاد حمله کرده است. بنابراین ما اکنون پاسخ به این پرسش را می دانیم: «آیا در ایران میانه روها هم وجود دارند؟» بله. میلیون ها میانه رو وجود دارد.

منبع: سی ان ان- 3 ژوئیه