۲۶ میلیارد تومان؛ اتهام مالی خاتمی

نویسنده
نازنین کامدار

» ارگان حامی احمدی نژاد ادعا کرد

در حالیکه دور دیگری از حمله جناح راست به محمد خاتمی با درخواست “ممنوع البیان” کردن او از سوی ده نماینده عضو پایداری مجلس کلید خورده و این بار با واکنش گسترده رسانه های حامی اصلاحات هم مواجه شده، رجانیوز، ارگان جبهه پایداری برای اولین بار خاتمی را به فساد مالی متهم و ادعا کرد که وی ۲۶ میلیارد تومان سهام را به نام موسسه گفت‌و‌گوی تمدن‌ها، برای خود برداشته است.

این اتهام در حالی از سوی جناح پایداری به محمد خاتمی نسبت داده شده که از سال ۷۶ تاکنون، با وجود حملات محافظه کاران به خاتمی، آن‌ها به سراغ این نوع اتهامات نرفته بودند.

اتهامات رجانیوز بر علیه خاتمی، درست در‌‌ همان روزی منتشر شده که شبکه “سی. ان. ان ترک”، محمود احمدی‌نژاد را در فهرست ۲۸ مقام سیاسی کنونی و سابق “ثروتمند جهان” با دارایی نزدیک به “۵ میلیار دلار” قرار داده است.

در گزارش رجانیوز بر ضد خاتمی که با عنوان “سهامی که بنیاد گفتگوی تمدن‎ها در آخرین روزهای ریاست جمهوری خاتمی با اقساط ده ساله و بدون بهره از دولت خرید!” منتشر شده، آمده است: “در تیرماه ۱۳۸۴ و در حالی که دولت هشتم روزهای آخر خود را سپری می‌کرد مصوبه‌ای مسئله دار در هیات وزیران به تصویب رسید که بنابر آن وزارت امور اقتصادی و دارایی تصمیم به واگذاری ۴۹ درصد سهام وزرات علوم در انتشارت علمی- فرهنگی گرفت، آن هم با شرایطی استثنایی و برای موسسه‌ای که محمد خاتمی تقریباً صاحب آن بود. بر این اساس مقرر شد سازمان خصوصی سازی سهام دولت در شرکت انتشارات علمی و فرهنگی متعلق به وزارت علوم‌، تحقیقات و فن‌آوری‌، را به میزان چهل و نه درصد (۴۹درصد) «از طریق فروش اقساطی بدون بهره به صورت‌ ۱۰ ساله» و براساس قیمت کار‌شناسی کارشناسان‌ رسمی دادگستری به موسسه غیردولتی بین المللی «گفتگوی‌ فرهنگ‌ها و تمدن‌ها» واگذار نماید. این مصوبه در ۱۸ تیرماه توسط معاون رئیس‌جمهور وقت ابلاغ شده است که البته با روی کار آمدن دولت نهم، جلوی اجرای آن گرفته شد. حال دولت یازدهم تصمیم گرفته است‌‌ همان ۴۹ درصد را که شامل ۳۳۲۴۶۴۶ عدد سهام به قیمت هر سهم ۷۹۴۶۹ ریال واگذار کند که ارزش کلی آن معادل بیش از ۲۶ میلیارد تومان تعیین شده است. این سهام بنا بر اعلام سازمان خصوصی سازی از ۱۷ تیرماه سال جاری برای عموم خریداران قابل تهیه است. حال باید دید با فرا رسیدن هفدهم تیرماه بخش قابل توجهی از سهام این بنگاه بزرگ فرهنگی در اختیار چه کسی قرار خواهد گرفت”.

این سایت افزوده: “نگاهی به مایملک این شرکت‌ها ثابت می‌کند که علاوه بر اعتبارات حقوقی و جایگاه هنری، این انتشارات از نظر مادی ارزش زیادی دارد. چرا که برای مثال شرکت چاپ و نشر کتیبه که در فضایی به و سعت ده هزار متر مربع مشتمل بر ۲۷۰۰ متر مربع سالن تولید، ۲۵۰۰ متر مربع انبار کاغذ و محصول و همچنین ۶۰۰ متر مربع ساختمان اداری استقرار یافته است. از سویی دیگر شرکت کتاب گس‌تر نیز یکی از مجموعه‌های پرقدرت توزیع کتاب در کشور است. این شرکت با در اختیار داشتن انبارهای بزرگ، تجهیزات بسته بندی، سیستم حمل و نقل و شبکه توزیع گسترده علاوه بر توزیع انحصاری کتب و محصولات فرهنگی انتشارات علمی فرهنگی، سیستم توزیع کتابهای بیش از ۸۰ ناشر معتبر را نیز در سراسر کشور مدیریت و اجرا می کند.همه اینها ثابت می‌کند که این انتشارات یک بنگاه بزرگ و پرقدرت نشر در کشور است که علاوه بر ارزش مادی فراوان، می‌تواند تاثیرات فرهنگی زیادی از خود برجای بگذارد.شاید به همین دلیل بود که رییس دولت هشتم در آخرین روزهای کاری خودش در جایگاه رییس جمهور تصمیم گرفت بخشی از این شرکت را به خودش واگذار کند!”

ادعای رجانیوز در خصوص واگذاری سهام یک شرکت به خاتمی در حالی از سوی ارگان جبهه پایداری منتشر شده که تا کنون، حتی با وجود تهدید علنی وی در روزنامه کیهان به ترور، وارد کردن اتهام مالی به وی سابقه نداشته است.

پیش از این تنها روزنامه کیهان و خبرگزاری فارس بودند که در سال ۸۸ در ادعایی اعلام کردند که محمد خاتمی با جورج سوروس دیدار و از وی پول دریافت کرده است؛ ادعایی که بعدها در اعترافات کیان تاجبخش، یکی از متهمان دادگاه های نمایشی سال ۸۸ نیز گنجانده شد.

محمد خاتمی سال گذشته در گفت و گو با نشریه اندیشه پویا به این اتهام پاسخ داده و گفته بود: “متهم هستیم که میلیاردها دلار از این و آن کمک مالی دریافت کرده ایم. در حالی که من یک ریال از کسی نگرفتم. حتی احتیاط‌هایی کردم. الان آقای کلینتون هر جا بخواهد برای سخنرانی برود قبل از آن ۳۰۰ هزار دلار به حساب او می‌ریزند. آقای گورباچف هر جا بخواهد سخنرانی کند ۵۰ هزار دلار می‌گیرد. ماندلا در دوران ریاست جمهوری من به منطقه آمد. به عربستان و کویت و امارات رفت. از هر کدام ۸ تا ۱۴ میلیون دلار گرفت. به ایران هم آمد. با کمال افتخار یک میلیون دلار گرفت و در ‌‌نهایت با ۳۰ یا ۴۰ میلیون دلار بنیاد ماندلا را برای کمک به بیماران ایدز راه اندازی کرد. چه اشکالی داشت من هم این کار بکنم و بروم ۴۰-۳۰ میلیون دلار برای سرمایه گذاری در این کار بگیرم. اما من این کار را نکردم”.

وارد کردن اتهام مالی به محمد خاتمی درست در روزی است که به گزارش سایت “عصر ایران”، وب سایت “ریچست” که هر ساله به انتشار رقم تقریبی دارایی سیاستمداران جهان می پردازد در گزارش اخیر خود نام محمود احمدی نژاد را با ۵ میلیون دلار ثروت شخصی در فهرست ۲۸ نفره خود قرار داده است.

عصر ایران نوشته است: “ادعای تایید نشده یک سایت که نام ۲۸ مقام سیاسی کنونی و سابق جهان را لیست کرده، حاکیست که رییس جمهور سابق ایران با ۵ میلیون دلار ثروت در این فهرست قرار دارد. در این گزارش به نحوه محاسبه ثروت این سیاستمداران اشاره‌ای نشده است. در کنار احمدی‌نژاد در این لیست نام افرادی چون نیکولا سارکوزی رییس جمهور سابق فرانسه با ۴ میلیون دلار ثروت، آنگلا مرکل با ۱۱. ۵ میلیون دلار، اوباما با ۱۱. ۸ میلیون دلار، بوش پدر و پسر به ترتیب با ۲۵ و ۲۶ میلیون دلار ثروت، بیل کلینتون با ۸۰ میلیون دلار، بشار اسد با ۵۵۰ میلیون دلار، فیدل کاسترو رهبر سابق کوبا با ۹۰۰ میلیون دلار و نیز هوگو چاوز رییس جمهور فقید ونزوئلا با ۱ میلیارد دلار ثروت قرار دارد. ثروتمند‌ترین فرد مورد اشاره در این لیست معمر قذافی رهبر سابق لیبی است که با ۳۰ میلیارد دلار ثروت در صدر قرار گرفته است. نام حسنی مبارک رییس جمهور مخلوع مصر نیز در این لیست با ۱. ۲ میلیارد دلار ثروت دیده می‌شود. در این لیست کم ثروت‌ترین مقام سیاسی جهان هو جین تائو رییس جمهور سابق چین است که با ۴۰۰ هزار دلار ثروت، پایین ترین رقم ثروت را به خود اختصاص داده است”. (لینک)

رقم ادعا شده در این سایت در حالی است که به باور بسیاری از جمله محمد هاشمی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجم فساد مالی محافظه کاران و محمود احمدی نژاد نه۵ میلیون دلار بلکه ۲۰۰ میلیارد دلار است: “تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار فساد مالی در دولت اصولگرایان گزارش شده است که از کل بودجه دولت سازندگی هم بیشتر است. البته این فقط به پرونده‌های فساد مالی مربوط می‌شود که تاکنون رو شده‌اند. مشخص نیست که با گذشت زمان و طرح شدن پرونده‌های دیگر این عدد مربوط به فساد دولت اصولگرای احمدی‌نژاد به چه مقدار خواهد رسید”.

گفتنیست، محمود احمدی نژاد در سال ۸۴ در حالی وارد عرصه انتخابات شد که شعارش “عدالت محوری” و “ضدیت با اشرافی گری” که در آن زمان نام هاشمی رفسنجانی را در اذهان تداعی می کرد، بود. او و معاون اول اش هم اکنون به اتهام فساد مالی در دادگاه پرونده دارند.