عملیات روانی و پروپاگاندا است

نویسنده
آرش معتمد

» واکنش سپاه به حملات اسرائیل به انبار سلاح سوریه

دو روز پس از دومین حمله اسرائیل به خاک سوریه در عرض یک هفته، یکی از معاونان ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه “مقاومت” پاسخ این حملات را خواهد داد، هدف قرار گرفتن انبار سلاح های جمهوری اسلامی در جریان یورش اخیر اسرائیل را تکذیب کرد. همزمان وزیر دفاع دولت جمهوری اسلامی نیز تاکید کرده است این دست حملات عمر “رژیم جعلی” اسرائیل را کوتاه خواهد کرد.

در حالی که برخی گزارش های تایید نشده خبر از آن دارند که انبارهای تسلیحات ایرانی موجود در سوریه از اهداف حمله اخیر اسرائیل به خاک سوریه بوده است، روز گذشته معاون تبلیغات ستاد کل نیروهای مسلح با رد این موضوع تاکید کرد “اینگونه خبرها بیشتر جنبه پروپاگاندا و عملیات روانی دارد.”

سردار مسعود جزایری این مواضع را در گفتگو با شیکه ماهواره ای العالم – متعلق به جمهوری اسلامی – مطرح و خاطرنشان کرده است که “دولت سوریه اصولا نیازی به حمایت تسلیحاتی ایران ندارد.”

این در حالی است که از نخستین روزهای آغاز درگیری های خونین داخل سوریه و بروز جنگ داخلی، مخالفان رژیم بعث سوریه بعلاوه ایالات متحده و اسرائیل بارها مدعی شده اند که سپاه قدس – واحد ویژه عملیات برون مرزی سپاه پاسداران – به یاری ارتش و شبه نظامیان وفادار به اسد آمده است، فرمانده سپاه نیز شهریور گذشته به طور تلویحی کمک تهران به دمشق را تایید کرد.

اسرائیل شامگاه شنبه به یک مرکز نظامی در دمشق حمله موشکی کرد. یک روز پس از آن خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع ناشناس اسرائیلی گزارش داد که در این مرکز موشک‌های جمهوری اسلامی نگهداری می‌شدند. موشک هایی که که قرار بوده برای شبه نظامیان حزب‌الله لبنان فرستاده شود.

جمهوری اسلامی و سوریه پیمان دفاعی مشترک امضا کرده اند و در همین راستا احمد وحیدی، وزیر دفاع، سوریه را به عنوان “خط مقدم جبهه” توصیف کرده و گفته بود جمهوری اسلامی تسلیم “استکبار جهانی” نمی شود و با ایجاد یک “لبنان دوم” مبارزه می کند. بعد ها علی اکبر ولایتی مشاور بین المللی آیت الله خامنه ای نیز حمله به سوریه را “خط قرمز” نظام نامید.

در حالی که اسرائیل برای بار دوم از خط قرمز جمهوری اسلامی رد شده است، آیا حاکمیت قصد پاسخ به عملیات نظامی اسرائیل دارد؟ سردار جزایری در این ارتباط می گوید :” هیچ کس نباید در این مساله تردید داشته باشد که مقاومت اجازه پیشرفت رژیم صهیونیستی را در منطقه نخواهد داد.”

او که پیش از این گفته بود “جمهوری اسلامی اجازه پیشروی به رژیم صهیونیستی نمی دهد” این بار در موضعی غیر شفاف متذکر شد :” جمهوری اسلامی ایران به دلیل اشراف بر اوضاع منطقه برداشت روشنی از منطقه دارد و برنامه هایی که بتواند مقاومت را توسعه و استمرار دهد، در دستور کار است.”

این سردار سپاه در عین حال هشدار دادهکه “دولت سوریه و مقاومت پاسخ خواهند داد، چنانچه کسانی مایلند این آتش افروزی شعله‌ورتر شود، می توانند به این اقدامهای خصمانه شان ادامه دهند.”

“مقاومت” اصطلاحی است که جمهوری اسلامی برای توصیف اتحاد علیه اسرائیل به کار می برد، سوریه، حزب الله لبنان و سازمان جهاد اسلامی و حماس فلسطین را اعضای آن می داند و انقلاب اسلامی را پایه آن عنوان می کند.

 

سردار وحیدی: عمر اسرائیل کوتاه تر شد

در روزهای پس از یورش موشکی تل آویو به دمشق، بسیاری از تحلیل گران این حمله را پیام اسرائیل به جمهوری اسلامی توصیف کرده اند. اسرائیل بارها گفته است برای حفظ امنیت خود آماده است تا علیه دشمنان خود به ویژه جمهوری اسلامی عملیات نظامی انجام دهد. دولت یهود سایت های هسته ای جمهوری اسلامی را تهدیدی بنیادین علیه امنیت خود تلقی می کند.

روز یکشنبه هم وزیر دفاع دولت احمدی نژاد بدون اشاره مستقیم به اینکه آیا تهران به عملیات نظامی اسرائیل علیه اصلی ترین متحد نظام در خاورمیانه واکنش خواهد یا خیر، گفت :” اقدامات ضد انسانی و ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی در منطقه امواج ضد صهیونیستی را خروشان‌تر و عمر این رژیم جعلی را کوتاه‌تر می‌کند.”

به نظر می آید با توجه به درگیری شدید سوریه در جنگ داخلی، رژیم بعث حاضر نیست با واکنش نظامی فوری به اسرائیل جبهه تازه ای در این نبرد بگشاید. فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه با تاکید بر اینکه حمله اسرائیل به سوریه به منزله اعلام جنگ توسط اسرائیل است به شبکه آمریکایی CNN گفته است “سوریه در زمان مناسب به این حمله اسرائیل پاسخ خواهد داد.”

 

انتقام بی سرانجام جمهوری اسلامی

گفتنی است اوایل بهمن سال گذشته نیزار تش بشار اسد اعلام کرد که جنگنده های اسرائیلی با پرواز بر آسمان سوریه، یک مرکز تحقیقاتی نظامی در شمال غربی دمشق را مورد هدف قرار دادند. این اولین تهاجم رسمی اسرائیل به سوریه از زمان آغاز ناآرامی های داخلی در سوریه در اسفند سال ۸۹ بود که در آن دست کم دو نفر کشته و ۵ نفر مجروح شدند. آخرین حمله تایید شده اسرائیل به سوریه به سال ۸۶ باز می‌ گشت، در آن زمان رآکتور هسته ای سوریه توسط جنگنده های اسرائیلی با خاک یکسان شد.

در آن زمان جمهوری اسلامی از دمشق می خواست تا واکنشی در خور به این حمله دهد. سردار جزایری خود در آن مقطع گفته بود “پاسخ سوریه به تجاوز اخیر، رژیم صهیونیستی را به کما خواهد برد.”

آن زمان سازمان تبلیغاتی نیروهای مسلح ایران وانمود کرد حمله اسرائیل به خاک سوریه علیه منافع جمهوری اسلامی نبوده است. اما خیلی زود مشخص شد رئیس ستاد بازسازی جمهوری اسلامی در جنوب لبنان به قتل رسیده است. البته سردار حسن شاطری در زمان کشته شدن نه در لبنان بلکه در سوریه به سر می برد. از همین رو گفته شد او که در لبنان به “حسام خوشنویس” معروف بود، برای کمک به ارتش بشار اسد برای سرکوب مخالفان تحرکات ویژه ای در سوریه داشته است.

قتل سردار سپاه توسط اسرائیل، و نابودی چندین کاروان اسلحه، ابتدا شدت سخنرانی ها را موجب شد علی شیرازی، نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه قدس، در حاشیه مراسم “یادواره شهدای حزب‌الله لبنان” تاکید کرده بود که به زودی انتقام خون حسن شاطری از اسرائیل گرفته خواهد شد.