نه، به تحریم انتخابات

نویسنده
فریبا شیرازی

» فعالان سیاسی و مدنی در میزگرد انتخاباتی دانشگاه لندن

لندن جمعه شب 8 خرداد میزبان جمعی از فعالان سیاسی  ومدنی و شماری از ایرانیان مقیم لندن برای بحث پیرامون انتخابات ریاست جمهوری ایران بود. این نشست که از سوی انجمن بین المللی دانش آموختگان ایرانی برگزار شد، به تحلیل دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و فضای حاکم براین دوره از انتخابات پرداخت.

سخنرانان این میز گرد مسعود بهنود روزنامه نگارمقیم لندن، علی اکبر موسوی خویینی دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران( ادوارتحکیم وحدت) و نماینده مردم تهران در مجلس ششم، احمد سیف اقتصاد دان و استاد دانشگاه و سید عطاالله مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت خاتمی بودند که به ترتیب درباره وضعیت فعلی رسانه ها و نقش آنها در انتخابات، نقش دانشگاهها و جنبش دانشجویی، اقتصاد ایران و آسیب شناسی انتخابات سخنرانی کردند.

 

اهمیت شرکت در انتخابات

محور مباحث مطرح شده در نشست، تحلیل دو دیدگاه حاکم بر انتخابات یعنی  شرکت فعالانه یا تحریم انتخابات بود. شماری براین باور بودند که مشارکت در انتخابات به مشروعیت نظام جمهوری اسلامی منجر می شود و تاییدی است بر حاکمیت شورای نگبهان که نهادی غیر انتخابی و غیر دمکراتیک است. بیشتر اعضای حاضر از جمله اعضای جلسه اما از جمله منتقدین این دیدگاه بودند.

عطاالله مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد در دوران محمد خاتمی، از این جمله بود که با تحلیل آسیب شناسی انتخابات گفت: اگر به این تلقی برسیم که در انتخابات نقشی نداریم و به حاشیه برویم با جدی ترین آسیب ها و تهدیدها مواجه خواهیم شد.

به گفته وی “اینکه بگوییم  ما نمی توانیم تغییر ایجاد کنیم تفکر غلطی است. کوهنوردی از قله شروع نمی شود بلکه باید از دامنه شروع کرد و تا رسیدن به آرمان ها راه درازی در پیش داریم.”

علی اکبر موسوی خویینی از دیگر سخنرانان این جلسه نیز در استدلال لزوم شرکت فعالانه در انتخابات گفت: بعد از پشت سرگذاشتن هشت سال تجربه اصلاحات در دولت خاتمی، بحث شرکت یا عدم شرکت در انتخابات نهم ریاست جمهوری میان نخبگان و فعالان سیاسی درگرفت که منحر به قهر مردم از صندوق های رای شد. نتیجه این امر پیروزی احمدی نژاد در انتخابات نهم ریاست جمهوری بود.

 این نماینده سابق مجلس افزود : اکنون ائتلاف وسیعی برای حضور در انتخابات ایجاد شده است و طیف های مختلف سیاسی، اپوزیسیون و منتقدین داخل و خارج کشور به این نتیجه رسیده اند که اولویت با کسانی است که برای معنا دارکردن انتخابات با آن همراهی می کنند.

 وی همچنین ابراز امیدواری کرد که جنبش دانشجویی نقش سازنده خود را به خوبی ایفا کند و اجازه ندهد که مدیریت فعلی با عملکرد غیر عقلایی و غیر منطقی خود، کشور را به ورطه سقوط بکشاند و دستاورد سالهای اخیر را به باد دهد.

مسعود بهنود، هم با طرح این مسئله که “به جز شرکت فعالانه در انتخابات راه دیگری نداریم”، گفت: باید بپذیریم که در اقلیت هستیم و باید در ذیل اقلیت حرکت کنیم.

 

دولتی که به آمار متکی نیست

 در این جلسه همچنین انتقاد از عملکرد دولت نهم محوری ترین بحثی بود که مطرح شد. احمد سیف، اقتصاد دان، در این مورد گفت: کاردولت نهم این بود که استفاده از آمار را غیر ممکن کند.

وی افزود: آمارهای ارائه شده از سوی دولت نهم نه با آمارهای خودشان و نه با معیارهای بین المللی تطابق ندارد.

به گفته این  استاد دانشگاه “با توجه به سیاست های تهاجمی احمدی نژاد در حوزه سیاست خارجی، بانک های خارجی حاضر نیستند به ایران قرض دهند و پیامدهای این  مساله برای کشورافزایش بیکاری، رشد تورم، گستردگی فقرو عدم موفقیت در بازارهای جهانی بوده است”.

او در ادامه سخنان خود یکی از مشکلات اقتصاد ایران را فرار سرمایه از کشور، بخصوص در سالهای اخیر دانست و هشدار داد که در صورت عدم اصلاح ساختار دولت، وضعیت اقتصادی روز به روز بدتر خواهد شد.

عطاءالله مهاجرانی نیز از زاویه دیگری به این موضوع پرداخت و از جمله گفت: مسائلی که ما امروز با آن مواجه هستیم، نه آسیب، بلکه تهدید هستند.

وی سپس به گفته محسن رضایی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری دهمین دوره انتخابات مبنی بر اینکه «اگر در همین مسیر پیش برویم به پرتگاه سقوط خواهیم کرد» اشاره کرد  و افزود: این تعبیر یک اصلاح طلب از وضع موجود نیست بلکه تحلیل یک اصول گرا از عملکرد آقای احمدی نژاد است.

این نماینده اولین دوره مجلس گفت: حکومت ها زمانی با آسیب روبرو می شوند که دچار توهم شوند و خود را بیش از توانی که دارند، ارزیابی کنند.

به گفته مهاجرانی “چنین حکومتی گمان می کند بهتر ازهمه مسائل و حقایق را می داند و هیچکس نمی تواند دنیا را بهتر از او اداره کند. در این وضعیت حکومت ( دولت) به قوانین بی توجه می شود.”

این فعال سیاسی آنگاه با انتقاد از عملکرد دولت نهم  و مقایسه آن با دولت های پیشین گفت: در تاریخ انقلاب هیچوقت تا این اندازه قانون شکنی و بی پروایی نداشتیم و در هیچ دوره مانند چهار سال اخیر قوانین دست کم گرفته نشده است.

  مهاجرانی سپس به گفته احمدی نژاد که منتقدان را بزغاله خوانده بود، اشاره کرد و بیتی از سروده های سیمین بهبهانی را در این باره خواند که : شنیدم باز هم گوهر فشاندی/تو روشنفکر را بزغاله خواندی.

  وزیرارشاد کابینه خاتمی  سپس با اشاره به این گفته صفارهرندی، وزیر ارشاد دولت نهم که گفته است “احمدی نژاد برای جلب آراء دنبال خود مطرب و بازیگر راه نینداخت” به انتقاد از سیاست های فرهنگی دولت نهم پرداخت و گفت امروز این نگاه، حاکم بر مقوله سینما و موسیقی در کشور است. وی افزود: آنها به جای زندگی به مرگ نگاه می کنند و به جای شادمانی به مصیبت.

وی سپس با طرح این پرسش که آیا ملت ما شایسته چنین رئیس جمهوری است، خطاب به حاضران گفت : دولت احمدی نژاد متناسب با شان ملت ایران نیست و باید  دولتی در شان و منزلت ملت ایرا ن انتخاب کنیم.

مهاجرانی درپایان با یادآوری خواب کروبی هنگام شمارش آرا در انتخابات نهم وتغییر نتیجه انتخابات گفت :جایی که بایستی بیدار بود نباید خوابید!

 

بهترین گزینه برای ریاست جمهوری

بخش پایانی این میز گرد به طرح ارزیابی سخنرانان از کاندیدهای ریاست جمهوری انتخابات دهم اختصاص داشت.در همین ارتباط یکی از حاضرین درخصوص تیم مهدی کروبی و احتمال حضوراین تیم در کابینه احتمالی مهندس موسوی سوال کرد که مهاجرانی پاسخ داد: ما تجربه تحزب را نداریم و باید راه درازی برای رسیدن احزاب به نقش واقعی خود طی کنیم. بنابراین حضور آقای کرباسچی با مدیریت شهرداری اصفهان و تهران جلوه ای را در مخاطب ایجاد می کند.

وی آنگاه تفاوت کروبی با دیگر کاندیداها را دراین دانست که وی با تاسیس حزب، سازماندهی حزبی را جدی گرفت و روزنامه تاسیس کرد. وی با این حال افزود: “تا مرحله اول انتخابات نباید  سبد کلی آراء اصلاح طلبان آسیب ببیند. هر چه سبد آراء گسترده تر باشد و شرکت کنندگان بیشتری در انتخابات حضور پیدا کنند احتمال اینکه احمدی نژاد رای بیاورد، کمتر خواهد بود.”

 وی گفت اگر آقای مهندس موسوی به دور دوم راه یابند قطعا همه اصلاح طلبان از ایشان حمایت می کنند.

پرسش دیگر در مورد احتمال کناره گیری یکی از دو کاندیدای اصلاح طلب به نفع دیگری برای جلو گیری از شکسته شدن آراء اصلاح طلبان بود که مهاجرانی در پاسخ گفت :فعلا این بحث مطرح نیست اما اگر یکی از کاندیدهای اصلاح طلب به دور دوم راه یابد قطعا تمام اصلاح طلبان رای خود را در دور دوم یکپارچه به او خواهند داد.

  در این جلسه همچنین یک رای گیری نمادین برگزار شد که طی آن برگه های رایی بین حاضرین پخش شد.در نتیجه این رای گیری نمادین که 124 نفر در آن شرکت کردند،  میر حسین موسوی شصت و هفت درصد و مهدی کروبی بیست ویک درصد آرا را کسب کردند؛اما رضایی و احمدی نژاد هیچ رایی رابه خود اختصاص ندادند.

 

در حاشیه

 -  مسعود بهنود با طرح یک طنز تاریخی در باره آزادی رسانه ها و نقش آنها در قرن بیست و یک گفت: یازده روز بعد از طرح هاله نور از سوی رییس جمهوری فیلم آن در یوتیوپ قرارگرفت و به سرعت تکذیب شد!