چهره پنهان امنیتی کیهان

نویسنده
شیرین کریمی

» روز بررسی می کند

hasanshayanfar.jpg

طرح مساله ترور محمد خاتمی بار دیگر کیهان رادر مرکز توجه افکارعمومی قرار داد و عکس العمل گسترده ای را بین نیروهای سیاسی دامن زد. معترضین به سیاست های کیهان، حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه درکیهان را بانی این نوع از گفتمان ها می دانند، اماعده دیگری هستند که برای وی “شریک” دیگری نیز می شناسند: حسن شایانفر.

رضا ـ ج روزنامه نگاری که مدتی هم در روزنامه کیهان کار کرده است، درمعرفی حسن شایانفر که به «برادر حسن» هم شهرت دارد، چنین می گوید: “درکیهان همه او را «حاج آقا » صدا می زنند. همه می دانند که او بسیار به حسین شریعتمداری نزدیک است، اما اطلاعات دقیقتری او در دست نیست. او هم مانند چهره های پنهانی که جمهوری اسلامی را می گردانند، نه عکس می گیرد و نه مصاحبه می کند. آدم هایی مثل او همه جاهستند و هیچ جا نیستند.. برخی چون مجتبی ثمره هاشمی پنهانند تا دولتشان مصدر قدرت شود. کسانی هم مانند اصغر حجازی منشی مخصوص رهبر جمهوری اسلامی و برادر حسن که نقش مهم امنیتی دارند، همیشه پنهانند.”

نام برادر حسن در دوران قتلهای زنجیره ای و توسط اکبرگنجی مطرح و سپس فراموش شد. با اینکه بسیاری از قربانیان پرونده های امنیتی مانند نیک آهنگ کوثر و شهرام رفیع زاده به فشارهای “برادر حسن” بر خود پس از آزادی از زندان نام برده اند، اما چهره او همچنان پنهان مانده است.

اکبر گنجی درسلسله مطلب خود در باره قتل های زنجیره ای نوشت که برادرحسن برای اولین باردر سال 1362 در زندان کمیته مشترک وهنگام اعتراف گیری از سران حزب توده دیده شده است.

عفت کلهر، یک زندانی سیاسی هم به یاد می آورد که برادر حسن را اولین باردرمقام رئیس بخش “عقیدتی” زندان قزلحصار دیده است.

خانم کلهر می گوید: “در زندان او را به نام « برادر معصومی» می شناختیم. همه می دانستند که باکیهان رابطه بسیار نزدیک دارد. کاراو تواب سازی وشناسائی زندانیان بود. تک تک زندانیان در دفتر کا راو پرونده داشتند. همین پرونده ها بود که در دادگاه های قتل عام تابستان 1367 مورد استفاده قرار گرفت و عده زیادی را بالای دار فرستاد.”

مازیار رادمنش می نویسد: “با روی کار آمدن مهدی نصیری 25 ساله به عنوان سردبیر کیهان و بحرانی که پس از او به وجود آمد، گروهی از دوستان سابق دفتر سیاسی سپاه که بخشی از آنها مانند حسن شایانفر و حسین شریعتمداری مدتی را در بازجویی های اوین گذرانده بودند، به کیهان آمدند تا آن روزنامه را به روزنامه ای برای مواجهه با مخالفان حکومت بخصوص روشنفکران تبدیل کنند. حسین شریعتمداری مدیر مسوول کیهان شد، صفار هرندی معاون مدیر مسوول و سردبیر کیهان شد.”

در این مقطع بود که حسن شایانفر “مرکز پژوهش های کیهان” را تاسیس کرد. این دفتر که در واقع “بخش اطلاعات ویژه روشنفکران” است؛ برای همه اهل فکر و قلم پرونده ای تدارک دیده است.

حسن شایانفر که در واقع وزیر اطلا عات “دولت سایه” است، بااستفاده از مندرجات این پرونده هاپروژه ها ی مختلف را کلید می زند.

تهیه مطالب متعدد تحت عنوان “نیمه پنهان” که بعد ها بصورت کتاب منتشر شد و تاکنون بیشتر از سی جلد آن به بازار آمده و منبع تغذیه خبرهای ویژه کیهان است، توسط مرکز تحت نظارت شایانفر تهیه می شود.این خبرها، به تدریج تبدیل به پرونده و سپس برای عملیاتی شدن ـ دستگیری یا ترور ـ به سازمان های مربوطه، ارسال می شوند.

یک نویسنده سینمائی که از متهمین پرونده “منحرفین سینما” بود واکنون در اروپا زندگی می کند، در همین زمینه می گوید: “بعد از دستگیری مرا به محل ناشناسی بردند. درانجا صدای حسین شریعتمداری را شنیدم. حسن شایانفرهم از من بازجوئی کرد. چشم هایم بسته بود، اما صدای او را کاملا می شناختم.”

یکی از متهمان پرونده سیامک پور زند هم می گوید: “وقتی مرابه دادگاه بردند، سعید مرتضوی در مقابل من به حسن شایانفر تلفن زد و در مورد « وضع» سیاسی واخلاقی ام نظر او را پرسید.”