روز سخت کاسب فتنه در مجلس

نویسنده
نازنین کامدار

» تمسخر رسایی توسط نمایندگان

حمید رسایی، نماینده ای که مطهری او را “کاسب” فتنه خوانده، دیروز در جلسه بررسی صلاحیت وزرای حسن روحانی،سخت ترین روز عمر نمایندگی خود را سپری کرد و بارها با اعتراض ناطقان و نمایندگانی مواجه شد که او را “دلال فتنه”، “کاسب فتنه”، “دروغ گو” و “رانت خوار” نامیدند.دست آخر هم کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس درباره “پول های چند صد میلیونی” ای که وی به بهانه “بصیرت افزایی” گرفته، افشاگری کرد و او نیز نتوانست پاسخی به همکارانش بدهد.

رسایی که طی روزهای گذشته و بر اساس گزارش سایت آفتاب، رفتاری شبیه بازجویان را با وزرای پیشنهادی در جلسات کمیسیون ها داشته، دیروز در نطق خود به عنوان مخالف گفت: “آقای روحانی شعار اعتدال می دهد اما برخی وزرای پیشنهادی سابقه افراطی گری و حمایت از فتنه که شبه کودتا بود، و تعطیلی کلاس‌ها در فتنه و همراهی با فتنه‌گران دارند. آقای روحانی، شما محمدرضا صادق را به عنوان نماینده‌تان در شورای نگهبان معرفی کردید که بسیار منطقی عمل کرد و جلوی برخی فتنه‌گری ها را گرفت. یکی از چهره های شاخص در کابینه شما حضور در فتنه را هماهنگ با نهادهای امنیتی می‌دانند که قابل قبول نیست. درباره حادثه سال ۷۸ هم حرف زیادی داریم. خداراشکر که امروز صف‌بندی‌های داخل شفاف‌تر شد. مردمی که مذاکرات را دنبال می‌کنند از خود می پرسند که آیا رهبری هم کاسب فتنه بود که فرمودند صدبار از آنها پرسیدم ولی جواب نمی‌دهند؟ برخی با واژه‌سازی و گفتن کاسب فتنه به دنبال به فراموشی سپردن فتنه هستند. به برخی گفتم چرا علیه فتنه موضع گرفتید، گفتند ما بعد از جلسه با رهبر معظم انقلاب به بعد موضع نگرفتیم. گفتم این اول دعوا بود، رهبری فرمودند موضع بگیرید ولی نگرفتید. تعداد قابل توجهی از وزرای پیشنهاد شده سابقه امنیتی دارند ولی برای وزارت خانه امنیتی، یعنی اطلاعات وزیری معرفی شده که سابقه امنیتی ندارد. آیا قرار است این وزارت خانه با مدیر در سایه اداره شود؟مگر آقای روحانی شما نبودید که گفتید نمی‌خواهم حکومت پادگانی درست کنم؟ مجلس را در بزنگاه‌ها قضاوت می‌کنند. الان بزنگاه است. از معدودی همکاران گلایه می کنم که برخی جلسات را در رستوران ها و مجامع عمومی گرفتند بخصوص روسای یکی از کمیسیون های نظارتی. در اعتراض به اینکاربنده از کمیسیون اصل ۹۰ استعفا می دهم و به کمیسیون دیگری می روم. من این موضوع را به ایشان گفتم که پشت تریبون خواهم گفت”.

وی سپس خطاب به کاظم جلالی، نماینده موافق کابینه که در نطق خود از “برخی افراد کاسب فتنه” یاد کرده بود،چنین گفت: “ما صد بار از این فتنه گران سئوال کردیم و پاسخی نشنیدیم. آقایی که می‌گویی «کاسب فتنه»! رهبر تو هم که صد بار سئوال کرد کاسب فتنه بود؟ در جلسات خصوصی می‌گویند اعتراف می‌کنیم تقلب نشده، اگر نشده چرا این کار را کردید؟ مردم می‌پرسند آیا رهبر انقلاب کاسب فتنه بود؟ برخی با واژه سازی کاسب فتنه به دنبال فراموشی کودتای ۴ سال پیش هستند”.

این سخنان موجب شد تا سیلی از تذکرات به سمت علی لاریجانی سرازیر شود و نمایندگان معترض به نطق توهین آمیز رسایی درخواست پاسخگویی به وی را مطرح کنند.

علی لاریجانی نیز این فرصت را در اختیار معترضان قرار داد تا همانطور که کاظم جلالی تعبیر کرد، این “کاسب فتنه” را “پودر” کنند.

سخنان وی، علاوه بر افشای برخی نکات درباره رسایی، موجب طنین انداز شدن نام “میر حسین موسوی” در صحن علنی مجلس با عنوان “نخست وزیر امام” شد که گوینده آن کمال الدین پیرموذن، نماینده اردبیل بود و صدای “احسنت، احسنت” برخی از نمایندگان را به دنبال داشت.

او در اعتراض به نطق رسایی گفت:” آنهایی که برای میرحسین موسوی کار کرده بودند، برای نخست وزیر امام، آن هم تا مقطع اعلام نتیجه کار کردند، برخی این را چماق کرده و این را بر سر رییس جمهوری که تبلور اراده ملت است می زنند”.

اما پس از پیرموذن، نوبت به تذکر کاظم جلالی رسید که طی آن دست به افشاگری علیه رسایی زد و نطق وی را “مشمئز کننده” دانست؛سخنی که با تشویق نمایندگان همراه شد.

به گزارش سایت خانه ملت، کاظم جلالی گفت: “آقای رسایی گفتند «ای کسی که در نطق صبح گفتی کاسبکاران فتنه آیا رهبری هم کاسبکار فتنه است». من از عبارت مشمئز کننده ایشان نسبت به ساحت مقدس رهبری عذرخواهی می کنم و متاسفم که یک نماینده این عبارت را به ساحت رهبری وارد می‌کند و برای اهداف خود از رهبری اینگونه خرج کند که نماینده همکار خود را تضعیف کند”.

او افزود: “خاطره‌ای به یادم آمد. در ایام فتنه من به سخنرانی در رشت دعوت شده بودم، در بازگشت در هواپیما یک فرمانده انتظامی گیلان کنار من نشسته بود و می گفت که برادرزاده آقای رسایی که مشارکتی هم هستند از طریق نیروی انتظامی دستگیر شده بود و رسایی پدر نیروی انتظامی را درآورد! که او را آزاد کنند. آقای رسایی اگر ما نجابت می‌کنیم، اگر از روزنامه رنگین و ۹ صفحه‌ای حرفی نمی زنیم، خوشحال نباشید،اگر از پول‌های چندصدمیلیونی تومانی که به روزنامه تو و کار تو کمک می‌شود، نمی‌گوییم، قلمت و بیانت از بقیه بهتر نیست، اگر خدای نکرده بخواهیم غیراخلاقی و غیرمودبانه صحبت کنیم، ادبیاتش را بلد هستیم. می خواهید جلالی را هم مثل خیلی‌های دیگر که پودرشان کردید، با بیان، قلم و اجازاتی که علی الظاهر به لحاظ شرعی دارید که به همه بتازید و هر عبارت راست و دروغی را در هر تریبونی بگویید، می‌توانید آدم‌ها را نابود کنید. اما این کار را نکنید به مصلحت جامعه نیست”.

او ادامه داد: “من در جلسه صبح گفتم فتنه و فتنه‌گر محکوم است اما باید به مر کلام رهبری توجه کرد، چقدر آدم‌ها را به عنوان ساکت فتنه زدید، مثلا دکتر لاریجانی را زدید. آیا خدمت کردید به جامعه؟ من مدتی پیش از بزرگواری پرسیدم آیا نتیجه انتخابات برای شما خیلی بهتر شد؟ گفت نه خیلی بد شد. گفتم چون نیروهای خودتان را زدید. شما خودزنی کردید. وقتی در جریان اصولگرایی همه را به یک بهانه می‌زنید، باید منتظر نتایجش هم باشید. این تفکر هم در انتخابات اخیر و هم در آزمون‌های دیگر نشان داده شد و مردم این تفکر را برنمی‌تابند”.سخنان وی نیز با “احسنت” برخی از نمایندگان همراه بود.

بر اساس گزارش ها هنگام نطق جلالی، برخی از اعضای افراطی عضو فراکسیون پایداری به سمت تریبون او حرکت کردند اما به دلایل نا معلومی به سمت صندلی های خود بازگشتند.

مهدی سنایی نماینده نهاوند نیز در تذکری اعلام کرد: “هم ناطقین صبح و هم ناطق الان اظهاراتی را مطرح کردند که به معنای نادیده گرفتن آرا مردم است،. آقای لاریجانی! شما باید در وسط نطق جلوی این نوع حرف زدن را می گرفتید. بحث‌های گذشته و حاشیه‌ای چه ربطی به خط و مشی دولت جدید دارد. این ناطق هیچ اشاره ای به برنامه دولت نکرد. این اظهارات شان مجلس را زیر سئوال می برد، این ها از اعتراضات ۴ سال پیش بدتر است و باید بپذیریم که همین حرف های آقای رسایی را ۴ سال تلویزیون مطرح می کرد ولی مردم آمدند و غیر آن را انتخاب کردند”.
رسایی، یک دروغ هم درباره محمود واعظی، وزیر پیشنهادی ارتباطات گفته بود که عزیز اکبریان، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس در تذکری آن را چنین تکذیب کرد: “در فرمایشات آقای رسایی مطلب کذبی راجع به کمیسیون صنایع بود که من به عنوان نایب رئیس کمیسیون می‌گویم که از آقای واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات چنین سئوالی نشد که چرا آشنایی شما با ارتباطات کم است و وی هم بگوید که من برای وزارت خارجه آماده بودم. بنده در آن جلسه حضور داشتم و دیگر اعضای کمیسیون صنایع هم شاهد هستند که چنین سئوالی نشد و آقای واعظی هم چنین جوابی ندادند. در ضمن آقای واعظی در بحث ارتباطات بهترین پاسخ ها را به نمایندگان داد و اکثر نمایندگان هم قانع شدند”.
رسایی در واکنش به اعتراض نمایندگان خطاب به علی لاریجانی گفت: “آقای لاریجانی! یادتان هست که رهبری گفتند که شما به عنوان رئیس مجلس وظیفه دارید که نگذارید در هنگام اظهار نظر یک نماینده عده ای بیایند شلوغ کنند؟”

لاریجانی نیز در پاسخ گفت: “بله و اتفاقا یادم هست که فردای همان روز شما داشتید شلوغ می کردید که جلوی تان را گرفتم”. این سخنان موجب خنده نمایندگان شد و رسایی را هم به سکوت واداشت.