ماموریت سعید مرتضوی تمام شد

نویسنده
فیروزه متین

» به خط پایان رسید؟

یک هفته پس از آنکه رسانه ها از احضار مجدد سعید مرتضوی، مجرم کهریزک و عامل توقیف فله ای مطبوعات خبر دادند، خبرگزاری فارس نیز نوشت حکم ماموریت وی در سازمان تامین اجتماعی پایان یافته است؛خبری که با تغییر وزیر کار و رفاه اجتماعی، پایان دوران مرتضوی را نوید می دهد. مرتضوی با وجود آنکه در حلقه اطرافیان محمود احمدی نژاد قرار داشت، به ساختمان “لادن”، مقر اصلی این گروه نیز دعوت نشده و هم اکنون احتمال اینکه آدرس جدید او زندان باشد، تقویت شده است.

بنا به گزارش تابناک، هفته گذشته یک مقام آگاه در باره احضار مجدد مرتضوی به دادگاه چنین خبر داد: “دستور احضار سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران از باب بخشی از پرونده کهریزک که هنوز مفتوح است ـ اتهام «معاونت در قتل» وارده از سوی اولیای دم یکی از جان باختگان این بازداشتگاه غیرقانونی‌ ـ صادر شده و گویا در روزهای آینده این احضار صورت گیرد”.

او افزود: “صدور این دستور با هماهنگی ‌دادستان بوده، ولی احتمالا زمان احضار متهم به پس از برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب موکول خواهد شد و روند ‌نیز این گونه خواهد بود که با تفهیم اتهام به وی، قرار قانونی لازم برای وی صادر خواهد شد تا در ادامه، پرونده به یکی از شعبات دادگاه‌های کیفری استان بازگردانده شده و روند محاکمه وی با تعیین زمان‌ پیگیری شود”.

تابناک در گزارش خود افزوده بود: “به تازگی و با حکم قابل تجدید شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، سعید مرتضوی از اتهام معاونت در قتل در رابطه با شکایت خانواده مرحوم محمد کامرانی تبرئه شده ‌که البته این حکم ‌اعتراض این شاکیان راه به همراه داشته است”.

اما این تنها خبر ناگوار برای “جلاد مطبوعات” ایران در روزهای اخیر نبود. او از دو روز قبل حق امضای خود را در سازمان تامین اجتماعی هم از دست داده و هم اکنون ناچار است در نبود حمایت های مشایی و احمدی نژاد، از ساختمان تامین اجتماعی هم خارج شود.

اینبار هم یک منبع آگاه به فارس گفته است: “حکم سرپرستی سعید مرتضوی در سازمان تأمین اجتماعی به اتمام رسید. براساس حکم عباسی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، سعید مرتضوی در تأمین اجتماعی تا ۱۸ مرداد سرپرست بوده است. در حال حاضر سعید مرتضوی حق امضا در تأمین اجتماعی را ندارد”.

هر چند حتی اگر دوران ماموریت مرتضوی هم به پایان نرسیده بود، با وجود احتمال حضور ربیعی در وزارت کار ناچار بود ثروتمند ترین سازمان دولتی ایران را رها کند و در انتظار حکم دادگاه بنشیند.

علی ربیعی اگر چه هنوز به طور مشخص در باره مرتضوی اظهار نظری نکرده اما در گفت و گوی دیروز خود با ایسنا، از “داشتن برنامه مفصل” برای تامین اجتماعی خبر داده که احتمالا اولین قدم این برنامه پاکسازی مرتضوی و اطرافیان او از این تشکیلات است.

ربیعی گفته است: “برنامه مفصلی برای شرکت تامین اجتماعی و«شستا» دارم. با توجه به اینکه گرایش و رشته اصلی‌ام برنامه‌ریزی استراتژی بوده است در حال طراحی برنامه‌ای برای شستا هستم. باید صنایع را از حالت زیان ده خارج کنیم و به سمت صنایع سودآور پیش برویم که این موضوع به بورس کشور هم کمک خواهد کرد. مشکلی که در قانون وجود دارد این است که اگر به سمت پس انداز حرکت کنیم به کارگران زیان زدیم، بنابراین ناگزیریم به سمت صنایع و شرکت‌های سودآور حرکت کرده و سود خود را به بالاتر از ۲۵ درصد برسانیم.”

او گفته است که تغییر مدیریت در مجموعه تامین اجتماعی از اولویت های کاری اش خواهد بود.

گفتنی ست، علی ربیعی که یکی از سه عضو کمیته بررسی پرونده قتل های زنجیره ای و مسئول وقت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در زمان وقوع حادثه کوی دانشگاه بود،در گزارشی که این دبیرخانه درباره حادثه کوی منتشر کرد به برخی فعالیت های مخرب قاضی شعبه ۱۴۱۰ ـ سعید مرتضوی ـ اشاره کرده بود.

در همین حال، خبرگزاری ایلنا، وابسته به تشکیلات خانه کارگر هم درباره جانشین احتمالی مرتضوی و برخورد ربیعی با او چنین نوشته است: “سازمان تامین اجتماعی با توجه به ابعاد کاری و جایگاه رفیع در ارکان نظام که خود به تنهایی هم عرض چند وزارتخانه از لحاظ بودجه و منابع مالی و انسانی و افراد تحت پوشش می باشد از اهمیت و حساسیت کم نظیری برخوردار است. در هشت سال گذشته به علت تغییرات مدیریتی فراوان که تقریبا هر سال یکبار مدیر عامل سازمان تغییر کرده است و اصطکاک های زیاد بین مدیر عامل سازمان و وزرای کار و رفاه وقت و نیز چالش های بین سازمان و مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه و عدم داشتن برنامه های راهبردی و سیاسی کاری های مختلف فرصت سوزی های بسیاری اتفاق افتاده است و ضربه های کمر شکنی به این سازمان وارد آمده است آسیب هایی که می بایست در جای خود به صراحت و دقت مورد ارزیابی قرار گیرد تا دیگر به هر بهانه ای تکرار نگردند. با توجه به استقرار دولت تدبیر و امید روح تازه ای از امید و نشاط در میان جامعه شریف بیمه شدگان و بازنشستگان و کارفرمایان و تولید گران که صاحبان واقعی و اصلی صندوق بین النسلی و مشاعی و غیر دولتی تامین اجتماعی هستند دمیده شده است.به نظر می رسد برای این که این امید تازه کمرنگ نشود اولین اولویت وزیرپیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی تعیین تکلیف فوری برای صندلی سعید مرتضوی است البته با توجه به آخرین تغییرات اساسنامه سازمان تامین اجتماعی اختیار انتصاب مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی به معاون اول رییس جمهور تفویض اختیار شده است حتی سرپرستی فعلی سعید مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی به موجب این اساسنامه اصلاح شده با حکم محمد رضا رحیمی معاون اول ریس جمهور سابق انجام شده بود لذا معاون اول ریس جمهور دولت یازدهم نیز می تواند به سرعت و به منظور سرعت در کار و سر و سامان دادن به اوضاع نابسامان فعلی و پیشگیری از توقف در روند کارها و خدمت رسانی با هماهنگی وزیرپیشنهادی تعاون کار و رفاه واجتماعی فردی را به مدیریت عالی سازمان منصوب نماید”.

ایلنا افزوده: “چشم امید بیش از ۴۰ میلیون نفر از شریف ترین اقشار ملت شریف ایران به اقدامات دولت تدبیر و امید درعرصه تامین اجتماعی دوخته شده است امروز مهمترین سئوال در افکار عمومی خانواده بزرگ تامین اجتماعی این است که چه کسی بر صندلی سعید مرتضوی تکیه خواهد زد؟ برای پاسخ به این سئوال باید منتظر روزهای آینده بود”. 

اکنون باید دید، با پایان دوره ماموریت مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی، احضار مجدد به دادگاه به اتهام معاونت در قتل و البته راه داده نشدن به ساختمان “لادن”، آیا او اینبار هم می تواند برای خود حاشیه امنی فراهم کند یا “پایان سعید مرتضوی” رقم خورده است.