انگشت روی ماشه

هوشنگ اسدی
هوشنگ اسدی

جمهوری اسلامی تام و تمام دست خود را روی “ماشه” گذاشته است. پاسخ انزوای جهانی را در موشکی نهاده که حتی نامش هم ایرانی نیست؛ وبی اعتباری داخلی را بابند و زندان جبرانی شدنی می داند.

در پایان آذرماه 1388 که جنبش سبز ششماهه می شود و “انقلاب شکوهمند اسلامی” پا به سی و یک سالگی می گذارد، “نظام مقدس” تنها ومنفور در منظر ایرانیان و جهان ایستاده است. معتقدینش در ایران مشتی خوشنامند و متحدینش در جهان، خالد مشعل و هوگوچاوز که سر تا پای ملکشان باندازه  یک استان ایران هم نمی شود.

علی  لاریجانی شرایط امروز کشور را “بسیار پیچیده” با “فضای غبارآلود” می داند. حجت الاسلام محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها، می گوید: “واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد. تعادل جامعه به هم خورده است. بر اساس آمارهای موجود 70 درصد دانشگاهیان به کسی رای داده‌اند (موسوی) که اکنون در راس مدیریت کشور نیست. شرایط دانشگاه ها مانند گذشته نیست. “

ستاد مشترک کل نیروهای مسلح در گزارشی با اشاره به اشتباهات محاسباتی دستگاه امنیتی در مورد اقبال اجتماعی به حرکت‌های اعتراضی و ناکارآمدی روشهای حکومتی در خاموش کردن جنبش سبز، اعتراف می کند.

عین این تحلیل را نظریه پردازان سپاه در نشریه بصیرت می نویسند.تنها از درون هم نیست که فروپاشی فریاد می شود. از بیرون هم منظره آشکار است. روزنامه گاردین از “سست شدن ارکان حکومت در ایران” خبرمی دهد. اکونومیست به “خاکریزهای متزلزل جمهوری اسلامی” می پردازد. نیوزویک در مورد “گردباداعتراض درایران” می نویسد.

تردیدی نیست که در ششمین ماه تولد جنبش سبز جهان شاهد “شکاف در صف کودتا” و “انسجام در جبهه ضدکودتا” است. مجید محمدی “پرخاش، تشتت وملامتگری” را “مرحله دیگری از فروپاشی یک حکومت خودکامه” توصیف می کند. حتی پسر ناصر حجازی- دروازه بان نامدار تیم ملی فوتبال- می خواهد که “کسی از مسئولان” به دیدار پدر بیمارش در بیمارستان نرود.

 خبرمی رسد که سیامک پورزند سالخورده در عزلت خانه اش درآستانه جنون و مرگ است. اورا هم به این ترتیب در سریال “مرگ منابع مطلع” گذاشته اند. تنها خطر پور زند بایداین باشد که “منبع مطلع” یکی از پیچیده ترین پرونده های امنیتی جمهوری اسلامی است. او توسط حسن شایانفر به دام افتاد و در زندان، انواع جدید شکنجه های سفید رویش اعمال شد تا برای 400 روشنفکری که در “مرکز پژوهش های کیهان” پرونده داشتند؛ شاهد پیدا شود.

درهمین روزها  مجید سلیمانی “منبع مطلع” خرید مخابرات توسط سپاه هم “ناگهان” از جهان می رود.

اول هفته است که رهبر جمهوری اسلامی به میدان می آید. در خبرهای تکذیب نشده هست که شب پیشتر در ستاد مرکزی کودتاگران با دستگیری موسوی و کروبی مخالفت کرده  و گفته “هنوز” زود است. اماشمشیر را بار دیگر از رو بسته است. شدیدا به هاشمی رفسنجانی و سران جنبش سبز حمله می کند. وعده می دهد که دشمنان “انشاءاله نابود” خواهند شد و “سران فتنه” از پای در خواهند آمد. رهبرجمهوری اسلامی مخالفین را معادل  “صفر” می داند. همان “خس وخاشاک” پیشکارش محمود احمدی نژاداست.

سردار صفار هرندی که ظاهرا فریادهای “بروگمشو” را نمی شنود و مرتب به دانشگاهها سر کشی می کند، رقم را از “صفر” به “کمتر از دو درصد” می رساند.

فرمان حمله صادر شده است. کیهان تهران هر روز میلیونها نفر را در سراسر کشور بحرکت در می آورد و خواهان “مجازات سران فتنه” می شود. قبیله آدمخوران زیر علم کیهان جمع می شوند. روح اله حسینیان “فحاشی” می کند. محمد یزدی که این بار مهدی کروبی بساط غارت آقازاده او را در کارخانه و جنگل های دنا رو کرده، بیشتر به هاشمی رفسنجانی فحش می دهد. گناه هاشمی این است که گفته: “اگر مردم نخواهند، باید برویم.” به مطبوعات هم دستور می رسد که هاشمی “خلع درجه” شده است. اودیگر “آیت اله” نیست، باید “حجت الاسلام” نامیدش. عجیب نیست که در “حکومت سرهنگان”  مقام روحانی با درجه نظامی فرقی ندارد. مصباح یزدی هم می شود “آیت اله العظمی” و در یک “تجلیل خود جوش” که دوربین تلویزیون و عکاسان مطبوعات خودی هم هستند، از طرف طلاب مورد تکریم قرار می گیرد.

وزیر اطلاعات طبق معمول سی ساله سر نخ حوادث اخیر را درانگلستان پیدا می کند تا “سران فتنه” را به لندن وصل کند. شاید روزی معلوم شود که چرا “طالبان شیعه” اینقدر روی انگلستان حساسیت دارند.

تاهفته  تمام شود یکی از برادران لاریجانی هم از قافله عقب نمی ماند. صادق خان رسما اعلام می کند که “سران فتنه” دارای “پرونده های مفصل” هستند.

همه این تهدید ها درهراس از رسیدن “محرم سبز ” است. آن یکی لاریجانی- یعنی علی آقا- پیشتر فرموده اند که محرم جای مسائل کوچک نیست و باید مشکلات کلان نظام مطرح شود. کودتا چیان هراسانند به گفته آیت اله العظمی منتظری “میلیونها ایرانی بامسالمت به خیابانها بیایند” و میزان واقعی “خس وخاشاک”، “صفر” و “کمتر از دو درصد”معلوم شود.

ستاد کودتا که هنوز درحال و هوای “سعید امامی” نفس می کشد، دو پروژه را عملیاتی می کند.

مجید توکلی را که بعد از سخنرانی دلاورانه اش ربوده اند؛ لباس زنانه می پوشانند و تصاویرش را در خبرگزاری امنیتی فارس منتشر می کنند.در کشوری که 50 میلیون تلفن همراه و 25 میلیون کاربر ایتنرنت دارد؛ فقط چند ساعت بعد نقشه امنیتی نقش بر آب می شود. پسران و مردان روسری بر سر می کنند و همه می شوند: مجید توکلی. روز بعد مردان با حجاب در سراسر دنیا حضور می یابند از بابک تختی در آمریکاگرفته تا شاهین نجفی در آلمان.

پروژه بعدی، معرکه گیری با فیلم عکس به آتش کشیده آیت اله خمینی است. نقشه ای امنیتی که در حین خمینی زدائی، این حادثه را پیراهن عثمان می کند. “نظام مقدس” که دیگر آبروئی ندارد، بنیانگذارش را از آن جهان می خواند تا شاید کسانی را به خیابانها بکشانند ونقشه سرکوب ودستگیری را اجرا کنند.

روز بعد فریاد جوانان وطن که 10 روز بعد از 16 آذر هنوز “آزادی” را طلب می کنند، در سراسر ایران می پیچد:

کودتاچیان که تا توانسته اند تصویررا  پخش کرده اند و آنهم از تلویزیونی که “امام” خواسته بود “دانشگاه” باشد، مهره خودرا سوخته می یابند وقتی که رهبران جنبش سبز این توطئه را فاش ومحکوم می کنند؛وروحانیون مبارز خواستار راه پیمائی سراسری برای پاسخگوئی به “هتک حرمت” می شوند.

پاسخ دولت کودتا تا نیمه شب چهارشنبه به وقت تهران “نه” است، اما خودشان برای ظهر جمعه تدارک راهپیمائی “محکومیت” دیده اند.

 

سیاست خارجی کودتاچیان ادامه سیاست داخلی است. چند روز بیشتر تا پایان سال مسیحی نمانده که آخرین فرصت جهان برای مساله اتمی است. و درست درهمین روزها که کودتاچیان با مساله “شهرام امیری” مدام نفت بر آتش اختلاف با عربستان می ریزند، مجله تایم نامه ای را از “محسن فخری زاده، مسئول پروژه های اتمی ایران” رومی کند. نامه نشان دهنده تمرکز نیروها برای رسیدن به بمب اتمی است. معلوم می شود جمهوری اسلامی “کار برروی ماشه” را آغاز کرده است.

خالد مشعل هم طبق معمول برای گرفتن “وجوهات” در ایران است. شاید اتفاقی باشد که روزنامه جمهوری اسلامی درهمین موقع می پرسد: “17 میلیارددلاری که در سال جاری به خزانه واریز نشده، کجاست؟” معلوم نیست چقدر از این مبلغ به خالد مشعل رسیده، اما از سخنان آیت اله خامنه ای پیداست کاسه ای زیر نیم کاسه است.رهبر جمهوری اسلامی “شکست سنگین صهیونیست ها در جنگ آینده” را پیش بینی می کند.

و بازهم از سر اتفاق درهمین روزهاموشک سجیل 2 آزمایش می شود که دو هزار کیلومتر برد دارد. هیچکس در جهان باندازه مقامات اسرائیلی از شنیدن این خبرخوشحال نمی شود. خبری است که دست جهان را به ماشه نزدیکتر می کند.

آخرین خبرها هم داغ است. قاضی خوشنام سعیدمرتضوی با حکم احمدی نژاد، رئیس ستادمبارزه باقاچاق کالا و ارز می شود. این شغل دستمزد کسانی است که در آدم کشی تبحر نشان بدهند. پیشتر هم به سردار نقدی هدیه شده بود.

فردا محرم است. بعد از روحانیون مبارز، موسوی و کروبی برای راهپیمائی تقاضای مجوز کرده اند. هاشمی رفسنجانی گفته است: “نمی توان مسائل موجود را از طریق “ارعاب و فضاسازی” حل کرد.  سال‌هاست جواب من به آقای یزدی درخواست شفا برای ایشان و ارسال سلام است.”

تاریخ سی ساله جمهوری اسلامی نشان داده است بیماری استبداد امثال محمد یزدی را نمی توان “شفا” کرد. اما می توان پرسید “نظام” این پیش بینی یکی ازمعتبرترین نشریات نظامی جهان را خوانده است که: “هفته‌نامه جینز دیفنس (جینز دیفنس ویکلی)، در گزارش سالانۀ خود پیرامون اوضاع خاورمیانه در سال دو هزار و نه میلادی، با بررسی شرایط و سیاست‌های جاری در منطقه، تصویر هشدار دهنده‌ای از خطرهای ناشی از برخورد جمهوری اسلامی با جامعۀ جهانی ترسیم کرده و سال آینده را، سالی «خطرناک برای ایران و خاورمیانه» نامیده است.”

در آستانه این سال، ماه محرم است. هزاران سال است که شیعیان زیر پرچم های سبز حسینی به مصاف یزید می روند. امام سوم شیعیان سمبل آزادگی است و یزید نماینده ابدی ظلم. در محرم تاریخی امسال، لشکریان یزید باز هم بر حسین خواهند تاخت؟