گزارش های وارونه از مذاکرات بی فایده

نویسنده
نازنین کامدار

» خشم تندروها از واکنش ۱+۵ به دیپلماسی جلیلی

پس از ادعاهای هواداران دولت درباره “غلبه منطق هیات ایرانی بر فضای مذاکرات ژنو”، “محاکمه غرب  توسط دکتر جلیلی در مذاکرات 1+5” و… که به تیترهای اصلی نشریات تندروان تبدیل شده بود، گزارش ها حاکی از آن است که هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی،اجازه یافته تا بهمن ماه که نشست دیگری در استانبول برگزار می شود، نگرانی های جامعه جهانی را برطرف کند و به مسیر مذاکره باز گردد. برغم این توافق رسمی،سایت های افراطیون نوشته اند غرب به بسته پیشنهادی ایران که به ادعای فارس شامل خلع سلاح اسرائیل، حق استفاده صلح آمیز ایران از انرژی اتمی و پایان تحریم هاست، توجه کرده است.

بی نتیجه بودن نشست ژنو، آنهم پس از آنکه جلیلی به جای بحث بر سر مسائل اصلی، به مقولاتی چون حقوق بشر در غرب و ماجرای ترور استاد دانشگاه بهشتی پرداخت و سرویس های امنیتی دو کشور از 6 کشور حاضر در اجلاس را به دست داشتن در آن متهم کرد، زمانی خود را نشان داد که در پایان روز دوم مذاکرات، کاترین اشتون حاضر به برگزاری کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جلیلی نشد و با انتشار بیانیه ای از “لزوم توجه ایران به  نگرانی های جامعه جهانی” سخن گفت.

عدم حضور وی در کنفرانس مشترک خبری با جلیلی و نیز متن بیانیه وی با خشم گسترده رسانه های تندرو در تهران مواجه شده تا حدی که رجا نیوز این اقدام اشتون را به “فرار” و بیانیه اش را به “گاف خانم ناشی” تشبیه کرده است.

جلیلی نیز، آنطور که خبرگزاری های داخلی و از جمله ایلنا نوشته اند، از بیانیه اشتون خشمگین شده و آن را “غیر قابل قبول” دانسته است.

جلیلی که  مورد حمایت رسانه های افراطیون است و این رسانه ها تعابیری چون “دیپلمات برجسته” و “مرد شجاع هسته ای” را در باره وی به کار می برند، گفته است: “بیانیه خانم کاترین اشتون پس از پایان مذاکرات ایران و 1+5 با محتوای مذاکرات و توافقات انجام شده منطبق نیست. اشتون پس از پایان دور سوم گفت وگوها تاکید کرد که مذاکرات آتی با 1+5 در استانبول گفتگو بر مبنای همکاری حول نقاط مشترک خواهد بود واین نشان می دهد اظهارات کاترین اشتون درباره محوریت موضوع هسته‌ای در مذاکرات با محتوای مذاکرات منطبق نیست”.

سایت آفتاب نیز در گزارشی از نشست خبری جلیلی در ژنو، به نقل از وی نوشت: “نکته مورد توافق ما یک جمله بیشتر نبود که آن جمله این است: گفت‌ وگو برای همکاری حول نقاط مشترک. هر چه غیر از این اعلام شده باشد مورد قبول ما نیست چون توافقی نشده است”.

سه دور مذاکره و ادعای “غلبه منطق ایران بر نشست ژنو” و “محاکمه غرب” در حالی به اعتراف جلیلی تنها با توافق بر “یک جمله” همراه بوده است که بر خلاف تبلیغات رسمی، در زمان مذاکرات، کاترین اشتون در بیانیه ای اعلام کرد: “ما تقریبا دو روز گفت‌و‌گوهای مفصل و اساسی داشتیم که متمرکز بر برنامه‌ هسته‌ ای ایران و لزوم پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی‌اش بود.کشورهایی که من نماینده‌  آن‌ها هستم در جست‌وجوی راه‌حل نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه‌ هسته ای ایران، که هدف محوری این گفت‌و‌گوهاست، متحدند. ما حقوق ایران را به رسمیت می‌شناسیم اما بر عمل به تعهداتش اصرار می‌ورزیم. ما برای پرداختن و جستجوی فصلی مشترک در خصوص دیگر مسایل مورد علاقه متقابل آماده‌ایم. ما و ایران درباره تداوم این مذاکرات در اواخر ژانویه در استانبول توافق کردیم در آن‌جا ما قصد داریم درباره  ایده‌های عملی و راه‌های همکاری در جهت حل نگرانی‌های محوری ما درباره‌ مساله هسته‌ ای مذاکره کنیم”.

این بیانیه خشم تندروهای جمهوری اسلامی را برانگیخت تاجایی که سایت رجا نیوز اشتون را به “تحریف”، “فرار” و “ناشی گری” متهم و تهدید کرده است که انتشار این بیانیه برای او “گران” تمام می شود.

رجانیوز نوشته است: “به نظر می‌رسد این ناشی‌گری جدید خانم اشتون که احتمالاً برای حفظ آبروی شش کشور پس از ناکامی در تحمیل دستور کار مشخص به ایران تدارک دیده شد، برای وی و طرف‌های مقابل گران تمام خواهد شد”.

رجانیوز افزود: “اشتون در حالی سلسله مطالبی را که بیشتر شبیه آرزوهای وی است، به‌عنوان توافقات میان ایران و 1+5 بیان کرده که او بر خلاف روال همیشگی مذاکرات که طرف‌های مذاکره در یک نشست خبری مشترکات اهداف‌، نتایج و توافقات را بیان می‌کنند، برای اینکه تحریف‌هایش معلوم نشود، در نشست خبری با دکتر جلیلی حاضر نشد و جداگانه بیانیه‌ای را قرائت کرد”.

این سایت نزدیک به دولت که توسط فاطمه رجبی، نویسنده کتاب “احمدی نژاد معجزه هزاره سوم” و همسر غلامحسین الهام اداره می شود، در پایان می نویسد: “به نظر می‌رسد اشتون برای  حفظ آبرو دست به این تحریف زده تا پس از آنکه در جریان سه دور مذاکره منطق هیات ایرانی به‌طور کامل بر جریان گفت‌وگوها غلبه داشت و توافق نوشته شده نیز حاکی از این موضوع است، او به نوعی در مقابل پرسش‌های طرف غربی در زمینه هدایت نامناسب مذاکرات، فرافکنی کند، اما این گاف جدید دیپلماتیک، در واقع تأیید کننده گمانه‌های مبنی بر ناپختگی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا است چرا که وی با تحریف توافق مکتوب و مشروح مذاکرات، عملاً  دست طرف ایرانی را برای برجسته کردن محورهایی مانند بی‌اعتمادی به غرب و بی‌اعتقادی آن‌ها به دستیابی به توافق سازنده بازتر می‌کند. همچنین انتظار می‌رود طرف ایرانی، متن مکتوب و امضا شده توافق را به‌منظور رسوا کردن خانم اشتون و محور انگلیسی کوپر- ساورز که خط دهنده‌های اصلی به او در این سناریو هستند، منتشر کند”.

یک “منبع آگاه” نیز در برابر اصرار خبرنگار فارس به موضوع انتشار متن مذاکرات گفته است: “بله متن قابل انتشار است”.

در همین حال، سایت خبرآنلاین مجموعه گزارش های منتشر شده درباره مذاکرات ژنو در خبرگزاری های بین المللی را بازتاب داده که طی آن جزئیات بیشتری درباره این نشست به دست می آید.

بنا به گزارش خبرآنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، یک دیپلمات امریکایی حاضر در نشست ژنو گفته است: “ایران باید غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد و این هنوز موضع 1+5 است.  مذاکرات را ثمربخش توصیف نمی‌کنم، اما این یک شروع است. مشکلاتی از این دست قرار نیست دو روزه حل شود، مسألۀ ساده‌ای نیست. با توجه به تاریخ شما نمی‌توانید خوش‌بین باشید، اما انجام این کارها با هدف ناکامی صورت نمی‌گیرد. مشکل این است که سطح اعتماد پایین است”.

بنا بر این گزارش نتیجه دیپلماسی حماسی جلیلی، آنطور که خبرگزاری فرانسه نوشته چیزی جز ادامه اختلافات نبوده است: “نمایندگان ایران و 1+5 ماه آینده میلادی در حالی در استانبول مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند که با اختلاف‌نظر ژنو را ترک گفته‌اند”.