گزینه های کره و ایران محدود است

نویسنده

» گزارش رویترز از سخنان اوباما در کنفرانس خلع سلاح اتمی

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، ضمن هشدار به کره شمالی و ایران گفت گزینه های آنان محدود تر و دوستانشان معدودتر شده است، زیرا به جامعه بین المللی پشت کرده اند و دنیا این امر را به چشم تهدید می نگرد.

او در سئول پایتخت کره جنوبی و در 30 مایلی مرز کره شمالی خطاب به این کشور گفت: “اکنون دیگر باید روشن شده باشد. تحریکات شما و پیگیری تولید سلاح های هسته ای باعث افزایش امنیت شما نشده است، بلکه آنرا به خطر انداخته است. بر خلاف ارتقا عزت، که خواسته شماست، انزوای شما بیشتر شده است.”

در همین حال میزبان اوباما از کره جنوبی هشدار داد که در صورت آمدن موشک های کره شمالی به خاک این کشور آنها مورد اصابت قرار خواهند گرفت

در سخنان دیگری صبح دوشنبه در دانشگاه سئول، اوباما از رهبران کره شمالی خواست “جرات پیگیری صلح را داشته باشند.”

آزمایش موشک های دوربرد کره شمالی و مجهز بودن این کشور به سلاح هسته ای بر کنفرانس سران در پیونگ یانگ سایه افکنده بود.

کاخ سفید اعلام کرد اوباما با هوجین تائو، رئیس جمهور چین، مذاکراتی را انجام خواهد داد تا فشار را بر کره شمالی بیشتر کند تا به تعهدات بین المللی خود عمل کند. رئیس جهمور چین آزمایش موشکی کره شمالی را جدی تلقی کرده و نگرانی خود را از تصمیم رهبران کره شمالی ابراز کرده است.

خبر برنامه آزمایش موشکی کره شمالی در ماه آینده، بر مذاکرات دیپلماتیک سئول، که هدفش کاهش خطرات هسته ای است، سایه افکنده است.

اوباما تاکید کرد که آمریکا به برنامه نابود کردن سلاح های هسته خود، علی رغم اختلاف نظر با روسیه ادامه خواهد داد.

اوباما به عنوان رئیس جمهور تنها کشوری که از سلاح هسته ای استفاده کرده است و به عنوان فرماندهی که کد های هسته ای درهر لحظه در دسترس او قرار دارد، کره شمالی را خطاب قرار داده و گفت:

“کشورهای منزوی باید روش خود را تغییر دهند زیرا ادامه این انزوا به آرزوهای شکست خورده و انزوای بیشتر می انجامد.”

اوباما همچنین هشدارهای خود به ایران را تکرار کرده و از این کشور خواست به تعهدات بین المللی خود عمل کند و از پیگیری برنامه هسته ای مخفیانه خودداری کند.

او گفت: “رهبران ایران باید درک کنند که راه فراری وجود ندارد. ایران باید با جدیت و فوریت به این خواسته بین المللی پاسخ مثبت دهد. ایران باید به تعهداتش عمل کند.”

وی با اشاره به ایران و کره شمالی گفت “هنجارهای جدید بین المللی” برای برخورد با این دو کشور در حال شکل گیری است. وی گفت: “پیمان ها تعهد آور هستند. قواعد تشدید خواهند شد. تخلف از آنها هم عواقبی خواهد داشت؛ زیرا ما در آینده رژیم هایی که این سلاح خطرناک را در اختیار داشته باشند نخواهیم پذیرفت.”

او گفت آمریکا و روسیه در حال حرکت به سمت برنامه ای برای حذف پلوتونیوم ضروری برای تولید 17000 بمب هسته ای و تبدیل آن به نیروی برق هستند. اوباما از پیمان خلع سلاح اتمی “استارت” به عنوان جامع ترین پیمان دو دهه اخیر یاد کرد.

اوباما پس از ملاقات با مدودیف گفت آمریکا و روسیه “کارهای بیشتری برای انجام دارند” و باید بر اختلاف نظر ها فائق آیند.

منبع: رویترز – 26 مارس