بهاییان نمی‌دانند چرا مغازه‌هایشان مهر و موم می‌شود

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» بازداشت دست‌کم ۱۵ نفر در ۳ شهر

سخنگوی جامعه بهاییان در مصاحبه با روز می‌گوید روز یکشنبه دست کم ۱۵ عضو جامعه بهاییان ایران در شهرهای مختلف بازداشت و مغازه‌های برخی دیگر ازآنان در چندین شهر مهر و موم شده است.

صبا فرنوش، نگار باقری، نوا منجذب، یاور حقیقت، نوید اقدسی و هلیا مشتاق، کیوان و پروین نیک‌آئین، یگانه آگاهی، متین جانمیان و عرشیا روحانی، ساناز اسحاقی، نیکا پاکزادان، فرزانه دانشگری و نغمه ذبیحیان از جمله بازداشت شدگان بهایی در تهران، اصفهان و مشهد هستند.

پدیده ثابتی، سخنگوی جامعه بهائیان می‌گوید این افراد همگی روز یکشنبه، ۲۴ آبان ماه و به دنبال مراجعه نیروهای امنیتی به منازل آنها بازداشت شده‌اند.

هنوز از علت بازداشت این افراد اطلاعی در دست نیست.

در روزهای گذشته همچنین مغازه‌های تعدادی از بهاییان در شهرهای قائم شهر، رفسنجان و کرمان مهر و موم شده است. این اقدام بعد از پایان اعیاد بهایی صورت گرفته است.

خانم ثابتی می‌گوید روزهای جمعه و شنبه گذشته همزمان با تعطیلات مذهبی بهاییان بوده و این احتمال وجود دارد که صاحبان این مغازه‌ها کسب و کار خود را به نشانه احترام به این اعیاد تعطیل کرده باشند.

بهاییت در قانون اساسی جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته نشده و پیروان آن طی بیش از سه دهه  گذشته علاوه بر محرومیت‌های اجتماعی فراوان، با بازداشت، احکام سنگین و حتی در دهه شصت با حکم اعدام روبرو شده‌اند.

پدیده ثابتی می‌گوید در حال حاضر ۷۹ شهروند بهایی در زندان‌های ایران دوره محکومیت خود را می‌گذرانند.

بهاییان ایران همچنین از تصدی مشاغل دولتی و تحصیل در سطوح عالی نیز محروم هستند. بسیاری از اماکن مقدس و قبرستان‌های  آنان نیز در شهرهای مختلف تخریب شده‌اند.

به گفته دایان علایی، از دیگر سخنگویان جامعه بهاییان، بعد از انقلاب سال ۵۷ همه اساتید دانشگاه و کارمندان بهایی دولت از کار خود اخراج شده اند.

پدیده ثابتی می‌گوید با انتخاب حسن روحانی انتظار می‌رفت وضعیت بهاییان نیز بهبود پیدا کند، اما طی دو سال گذشته، به ویژه از لحاظ بازداشت‌ها و فشارهای اقتصادی وضعیتشان بدتر شده است.

به گفته این سخنگوی جامعه بهاییان: “به ویژه در پنج ماه گذشته که روابط اقتصادی با بقیه جهان برقرار شده، ما امید داشتیم برای حفظ آبرو و اینکه نشان دهند در ایران امنیت وجود دارد از این فشارها کاسته شود. اگر بخواهند سرمایه گذاران را جذب کنند باید به آنان نشان دهند که به کشوری می‌آیند که در آن امنیت وجود دارد و به قانون احترام گذاشته می‌شود.”

او می‌افزاید: “محدودیت‌ها و بخصوص محدودیت‌های اقتصادی که بر جامعه بهاییان اعمال کرده‌اند، آسایش را از آنها سلب کرده است. بهاییان نمی‌دانند تحت چه شرایطی و بر چه اساسی مغازه‌هایشان بسته می‌شود. در حقیقت این جوی را ایجاد نمی‌کند که نشان‌دهنده ثبات در یک کشور باشد. ما امیدوار بودیم به خاطر این مسائل تا حدودی در مورد بهاییان کوتاه بیایند که متاسفانه تا کنون اینطور نبوده است.”

فریبا کمال آبادی، جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی، وحید تیزفهم ومهوش ثابت هفت تن از رهبران بهاییان هستند که از هفت سال پیش با اتهاماتی نظیر “جاسوسی برای اسرائیل، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام متهم” در زندان به سر می‌برند.