اژه ای اتهام جاسوسی مهدی هاشمی را تایید کرد

نویسنده
مهناز ملکوتی

» فارس گواهی پزشک را جعل کرده است؟

مهدی هاشمی، بیانیه خانواده هاشمی رفسنجانی درباره آنچه از سوی رسانه های وابسته به نهاهای امنیتی به عنوان اتهامات تفهیم شده به فرزند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و ربودن وی مطرح شده، و نحوه انتقال او از بیمارستان به زندان یکی از موضوعات اصلی نشست خبری غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه بود.

سخنگوی قوه قضاییه و دادستان کل کشور که گفته می شود همزمان مسوول رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی بهرمانی شده، پیش از آنکه خبرنگاران حتی پرسش های خود را مطرح کنند تصمیم گرفت نخستین محور سخنان خود را به این موضوع اختصاص دهد.

دادستان کل کشورگفت: “خانواده آقای هاشمی بیانیه‌ای دادند و چند مطلب را مطرح کردند. یک مورد نسبت به بردن این مریض از بیمارستان به اوین که در این زمینه گله‌مند بودند و دیگری در رابطه با بعضی از رسانه‌ها که مطالبی را مطرح کرده بودند، مطلب دیگر در مورد اقدامات تحقیقی و بازجویی در پرونده بود.”

اژه ای با اشاره به موارد اتهامی مهدی هاشمی که در رسانه های حکومتی مطرح شده بود،چنین توضیح داد: “درخصوص گلایه‌ای که از رسانه‌ها مطرح کرده بودند، ما نیز بارها گفتیم کسی که متهم است و حکم وی قطعی نشده، بیان جزییات پرونده در رسانه‌ها صحیح نیست و صرفنظر از تعابیری که مطرح شده بود و من تایید نمی‌کنم، ولی اصل مطلب درست است.”

خبرگزاری فارس ، وابسته به نهادهای امنیتی ـ نظامی، اولین رسانه ای بود که به نقل از یک منبع آگاه خبر داده بود که تفهیم اتهام به مهدی هاشمی در چهار محور جاسوسی، اقدام علیه امنیت ملی، اخلال در نظام اقتصادی و اختلاس در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی از وزارت نفت انجام شده است.

محسنی اژه ای با تایید اصل اتهامات منبع آگاه خبرگزاری فارس، توضیح داد: “از قول متهم گفته شده بود که دلایل جرم هنوز به من گفته نشده است. بازپرس مستنداتی دارد و براساس آن در حال تحقیق است و از ناحیه بازپرس کاملا این اتهام وجود دارد اما اینکه نهایتا دادسرا به کجا می‌رسد، بحثی دیگر است.”

خانواده هاشمی رفسنجانی در بیانیه خود به نقل از مهدی هاشمی نوشته بودند: “براساس توضیحاتی که آقای مهدی هاشمی در ملاقات با آیت الله هاشمی رفسنجانی از روند بازجویی ها هنگام عیادت داده در هیچ کدام از جلسه بازجویی دوران بازداشت انفرادی ۴۳ روزه ادله ای دال بر انجام «جرم» ارایه نشده و محورهای بازجویی بیشتر براساس آنچه در رسانه های وابسته به جریان ها و اشخاص معلوم الحال منتشر شده پرسیده می شود. به گفته آقای مهدی هاشمی هاشمی خطاب به پدر تا زمانی که دلیلی برای اتهامات ارایه نکنند ادامه بازجویی های بیهوده بوده و به طور طبیعی نمی توانم به آنها پاسخی ارایه دهم حتی اگر ادامه حضورم در انفرادی تا چند ماه دیگر هم به طول بینجامد.”

خانواده هاشمی رفسنجانی همچنین نسبت به نحوه انتقال فرزند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که تداعی کننده فیلم های پلیسی و اکشن برای آنها بوده اعتراض کرده بودند. در این ارتباط سخنگوی قوه قضاییه توضیح داد: “اوایل همین ماه اظهار کردند که در تماس با خانواده مطرح کرده که من مقداری ناراحتی قلبی دارم، بازپرس بلافاصله به زندان دستور می‌دهد، پزشکی وی را معاینه کند که این امر صورت می‌گیرد و پس از آن از یکی از متخصصان قلب نیز دعوت می‌کنند که وی نیز می‌گوید چیز خاصی مشاهده نمی‌کنم. خانواده اصرار می‌کنند که باید دکتری که مورد اعتماد ما هستند آن را معاینه کند. با اینکه قاضی الزام به این کار نداشت، گفت اشکالی ندارد و در نهایت آقای دکتر ایرج ناظری را با نظر خانواده فرستادند و روز دهم آبان او را معاینه کرده و نظر داد که براساس معاینه ناراحتی قلبی مشاهده نمی‌شود. اما براساس توضیحات متهم، لازم است که حتما بستری شود و آنژیوگرافی صورت گیرد.”

اژه ای ادامه داد: “به طور متعارف کسی که در بازداشت موقت است همراه با مامور اعزام می‌شود و این موضوع طبیعی است. تصور بازپرس این بود که آنژیو خیلی سخت نیست، قبل از ظهر روز دوشنبه، وی اعزام می‌شود و مقرر می‌شود که روز پنج‌شنبه آنژیو گرافی صورت گیرد. در این مدت ملاقات‌هایی از ناحیه خانواده درجه یک صورت می‌گیرد و روز پنج‌شنبه گفته می شود که از ناحیه قلب و عروق هیچ مشکلی وجود ندارد و دکتر اعلام کرده بود که اگر پس از آنژیو مشکلی وجود نداشت، ظرف ۲۴ ساعت مرخص می‌شود که پس از گذشت ۲۴ ساعت از آنژیوگرافی متهم دوباره به بازداشتگاه منتقل می‌شود.”

دادستان کل کشور در عین حال از قایل شدن تبعیض سیستم قضایی-ـ امنیتی جمهوری اسلامی برای مهدی هاشمی خبر داد و گفت: “مهدی رفسنجانی نسبت به خیلی از زندانیان دیگر از امتیازات بیشتری برخوردار بوده است. اگر مقدور بود و امکاناتی که خانواده وی برایش فراهم می‌کند را دیگر زندانیان بتوانند فراهم کنند ما همراهی می‌کنیم ولی متاسفانه همه خانواده‌ها دارای چنین امکاناتی نیستند.”

 

احتمال سندسازی فارس

دو ساعت و نیم پیش از آغاز نشست مطبوعاتی غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ، خبرگزاری فارس گواهی نامه ای متعلق به دکتر ایرج ناظری پزشک معالج مهدی هاشمی منتشر کرد که نتیجه آنژیوگرافی از بیمار خود را به منبعی نامشخص –احتمالا نماینده دادستان، گزارش کرده است. اما نگاهی به دست خط منتشر شده از سوی خبرگزاری فارس با آنچه خانواده هاشمی از گواهی دکتر ایرج ناظری منتشر کرده اند احتمال سندسازی از سوی این رسانه وابسته به نهادهای نظامی امنیتی را افزایش داده است.

در این گزارش پزشکی کوتاه آمده: “آقای مهدی هاشمی بهرمانی پس از بررسی کامل دستگاهها و آمادگی برای آنژیوگرافی کرونر در ساعت ۸ صبح مورخه ۱۸ آبان ۹۱، ایشان در بیمارستان دی در بخش آنژیوگرافی با حضور و آمادگی متخصص بیهوشی و جراح قلب آنژیوگرافی کرونر بدون بیهوشی و با بیحسی موضعی بدون عارضه با عنایت خداوند متعال انجام شد و با توجه به بررسیهای کامل آنژیوگرافی ضایعه عضوی عروق کرونر قلب وجود ندارد و احتمال اسپاسم عروق‌های کوچک وجود دارد. ایشان پس از نقاهت انجام آنژیوگرافی کرونر قابل ترخیص می‌باشند.”

در مُهری که زیر گزارش دکتر ناظری خطاب به یک منبع نامشخص آمده درجه “فوق تخصص قلب و عروق” نوشته شده در حالی که با جستجوی نام ایرج ناظری در اینترنت وی دارای درجه “متخصص” در رشته قلب و عروق است. همچنین نوع امضای پزشک معتمد خانواده هاشمی و شیوه نگارش کلمات در فارس با آنچه در نامه قبلی وی که به بیانیه خانواده هاشمی رفسنجانی پیوست شده متفاوت است.

مهدی هاشمی از سوم مهرماه سال جاری تا ۱۵ آبان ماه در زندان انفرادی بود. فرزند هاشمی رفسنجانی گفته بود آنچه بیش از زندان وی را آزار می‌دهد بلاتکلیفی در زندان است به گونه‌ای که طی ۴۳ روز حضور در زندان تنها ۱۵ روز آن هم به مدت ۲ تا ۳ ساعت بازجویی شده است.