افتتاح خبرگزاری در حضور نظامیان

نویسنده
حسین محمدی

» تنسیم،ادامه فارس؟

آن‌گونه که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، یک خبرگزاری جدید با نام “تسنیم” آغاز به کار کرده است که نیروهای آن را برخی از خبرنگاران سابق خبرگزاری فارس (نزدیک به سپاه) تشکیل می‌دهند و حضور معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران، مدیران رسانه‌های نزدیک به این نهاد نظامی و نیز مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری‌اسلامی در مراسم آغاز به کار آن، توجه رسانه ها را به خود جلب کرده است.

در مراسم افتتاح این خبرگزاری، سیدمحمد حسینی، وزیر ارشاد و علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل خامنه‌ای، حضور داشتند. سیدنظام‌الدین موسوی، مدیرعامل خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، محمد ودود حیدری مدیرمسئول روزنامه جوان، متعلق به دفتر سیاسی سپاه پاسداران و حمیدرضا مقدم‌فر معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران از دیگر چهره‌های حاضر در این مراسم بودند. حضور این چهره‌ها می‌تواند نشان‌دهنده نزدیکی دیدگاه‌های این خبرگزاری به مقامات حکومتی باشد.

مجید قلی‌زاده، مدیرعامل این خبرگزاری، نخست “تسنیم” را از “رویش‌های انقلاب” نامید که قصد دارد “همراه رسانه‌های وفادار نظام مقابل سلطه‌گران” بایستد و سپس خبر از دیدار برخی اعضای این مجموعه با رهبر جمهوری‌اسلامی داد: “یک بار محضر مقام معظم رهبری رسیدیم و ایشان فرمودند گاهی یک بیت شعر کار یک دیوان را انجام می‌دهد. یا همین‌طور یک عکس. این امر مهم است و ما آن را در خبرگزاری تسنیم مورد استفاده قرار می دهیم تا تأثیرگذاری آن بیشتر شود”.

آغاز به کار این خبرگزاری در حالی اعلام می شود که رسانه‌های وابسته به جناح اصلاح‌طلب و یا مستقل در ایران تحت فشارند. یک روزنامه‌نگار از تهران در این‌باره به “روز” می‌گوید: “در فضای مطبوعاتی شایعات مختلفی شنیده می‌شود که این خبرگزاری را وابسته به سپاه می‌دانند. حضور تعداد زیادی از نیروهای سپاه پاسداران که در عرصه رسانه فعال هستند، می‌تواند شاهدی بر این مساله باشد”.

وی اضافه می‌کند: “به نظر می‌رسد که نیروهای نظامی قصد دارند عرصه رسانه‌ای کشور را به طور کامل در دست خود بگیرند. در حال حاضر خبرگزاری فارس متعلق به سپاه پاسداران است، مساله‌ای که مورد تاکید احمدی‌نژاد هم قرار گرفته است. روزنامه جوان متعلق به دفتر سیاسی سپاه پاسداران است و سایت فعالی نیز دارد. بولتن‌نیوز از دیگر سایت‌های نزدیک به نهادهای امنیتی است. خبرگزاری دانشجو هم زیرمجموعه خبرگزاری فارس است. باشگاه خبرنگاران جوان عملا توسط نهادهای امنیتی مدیریت می‌شود. روزنامه کیهان که وضعیت مشخصی دارد. مشرق نیوز نیز نزدیک به برخی نیروهای سپاه است. به این لیست اضافه کنید تعداد زیاد سایت‌ها و روزنامه‌های جریان اصول‌گرا که بسیاری از مسوولان آن‌ها نیز از سپاهیان بازنشسته هستند”.

وی اضافه می‌کند: “نشریات مستقل در ایران به شدت تحت فشارند. از سویی خط قرمزهای متعدد برای آن‌ها تعیین شده و از سوی دیگر با اولین و کوچک‌ترین اشتباه توقیف می‌شوند. به نظر می‌رسد که حکومت قصد دارد هم‌زمان با افزایش فشار اقتصادی و همچنین نزدیک شدن به زمان انتخابات، صداهای جدیدی را وارد عرصه کند تا بتواند افکار عمومی را آن‌گونه که خود مایل است، جهت دهد”.

در همین حال، در مراسم افتتاحیه این خبرگزاری، علی‌اکبر ولایتی، مشاور سیدعلی خامنه‌ای، گفته است: “ تأسیس این نمونه خبرگزاری ها کمک شایان توجهی به مقابله با توطئه های غربی به خصوص در منطقه خواهد کرد. دو موضوع مهم و کلیدی بیداری اسلامی و سپس اطلاع رسانی جریان بیداری اسلامی در منطقه در این رابطه از اهمیت ویژه ای برخوردار است”.

سیدمحمد حسینی، وزیر ارشاد، نیز گفته است: “خبرگزاری تسنیم با تربیت نیروهای متعهد و حرفه ای و تحلیل مناسب اخبار، به رقابت با غول رسانه ای جهانی وارد شود و در عرصه تحولات بیداری اسلامی موفق تر عمل کند”.