تازه چه خبر

نویسنده
رهیار شریف

قلب تو به زندگی ادامه می دهد…

ندا آقا سلطان بی شک تنها جانباخته ی موج آزادی خواهی امروزین ایرانیان نیست. اما فیلم کوتاهی که آخرین لحظات زندگی او را برای تاریخ آزادی انسان ( و نه تنها ایرانیان) به یادگار باقی گذاشت باعث شد تا این “ ندا ” خواهی نخواهی بدل به سمبلی از مبارزه ی صلح آمیز و بدون خشونت ایرانیان شود.

 

 

 

همین است که همراهی هنرمندان دنیا و فعالین حقوق بشری بیشتر حول و حوش او می گردد و به قولی، اشاره به اوست و منظور  تمامی جانباختگانی که برای حصول آزادی جان شیرین فدا کردند.

در نخستین سالگرد کشته شدگان سی ام تیر ماه، همراهی هنرمندان و اهالی موسیقی با جانباختگان راه آزادی همچنان ادامه دارد. پس از جون بائز آمریکایی و مادلین کانادایی که در سال گذشته برای ندا، ترانه اجرا کردند، این بار کریس دی برگ خواننده ی نام آشنای ایرلندی نیز ترانه ای با نام

“مردم دنیا ” اجرا و به ندا آقا سلطان تقدیم کرده است. این ترانه که چند روز پیش بر روی وبسایت این خواننده ی مشهور قرار گرفته است، بخشی از آلبوم بعدی کریس دی‌برگ به نام «Moonfleet & other Stories» خواهد بود که قرار است در اکتبر ۲۰۱۰ منتشر گردد.

کریس دی برگ در یاداشت کوتاهی که بر این ترانه نوشته است،  ضمن معرفی کوتاه ندا آقا سلطان، وی را سمبل کسانی عنوان کرده است که علیه خشونت و سرکوب مبارزه می کنند.

”… در تاریخ ۲۰ ژوئن ۲۰۰۹، در طی تظاهراتی در تهران علیه انتخاباتی که بسیاری نتایج آن را جعلی می خواندند، زن جوانی به نام ندا آقا سلطان هدف گلوله قرار گرفت، یک تماشاگر بی‌گناه که کمی دورتر از محل تظاهرات بود. لحظات پایانی زندگی او تصویربرداری شد و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان آن را دیدند.  در فارسی، نام او به معنای «صدا» و «پیام الهی» است. او نماد کسانی شده که علیه خشونت و سرکوب مبارزه می‌کنند و تنها در جستجوی آزادی و حقیقت هستند. ندا، این آهنگ برای تو است…”

 

 

 

موسیقی ضبظ شده به همراه این ترانه و ترجمه ی فارسی متن آن در چند روز گذشته به صورت گسترده ای در میان جوانان ایرانی دست به دست شد تا بدین گونه صدایی دیگر بر خاطره ی جانباختگان راه آزادی ایران اضافه شده باشد… قسمت هایی از متن این ترانه، اینگونه به فارسی آورده شده است:

بگذارید نور باشد آنجا که تاریکی وجود داشت،
بگذازید عشق باشد آنجا که نفرت وجود داشت،
حتی در وحشت از شب،
دیر یا زود، روز می آید ؛

بگذارید شادی باشد آنجا که غم وجود داشت،
بگذارید امید باشد آنجا که وجود نداشت،
و حتی هنگامی که خون-زندگی تو سرازیر شد،
ندا، قلب تو به زندگی ادامه میدهد؛

مردم جهان ایستاده برای آزادی،
نداهایی از یک ساحل دور صدا میزنند،
بادهای تغییر قوی تر می وزند،
و مردهای شیطان صفت سقوط خواهند کرد،
برای آزادی دیگر صبر نخواهد کرد ؛

بگذارید بهار باشد آنجا که زمستان وجود داشت،
بگذارید سبز باشد آنجا که خاکستری بود،
حتی در حالی که شیر به نظر می رسد خواب است،
دیر یا زود، او از خواب بیدار خواهد شد ؛

گفتنی است این خواننده به دلیل سفر اخیرش به ایران از شهرت زیادی نزد علاقه مندان به موسیقی ایرانی بر خوردار بوده و اجرای مشترک او با گروه آرین از جمله ی آهنگ های معروف سالهای اخیر بازار موسیقی ایران بوده است.

 

 

دیگر از این خواننده ی پرآوازه، مامک خادم نیز ترانه ای از شعله ولپه را اجرا کرده و این ترانه را در شبکه های اجتماعی قرار داده است. مامک خادم که سابقه ی همکاری با گروه Axiom of Choice را در کارنامه دارد و  به تازگی نخستین آلبوم سولوی خود را به بازار موسیقی عرضه کرده است، در تازه ترین تک آهنگ خود با ترانه ای انگلیسی یاد و خاطره ی ندا آقا سلطان را زنده کرده است. خاطره ای که البته دیگر نه یاد گذشته است که برگه ای از دفتر تاریخ آزادی.