راه دمشق از طرابلس می گذرد

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

در راستای اینکه مردم لیبی به طرابلس وارد شدند و قذافی فعلا رفته است گل بچیند و تا چند ساعت دیگر معلوم می شود از کجا می خواهد گل بچیند یا اصولا گل می چیند یا خانم و بچه ها را می فرستد پارک و خودش می رود چادر می زند توی صحرا با محافظین گل منگلی اش یه قل دوقل بازی می کند، دولت ایران به عنوان یکی از نزدیکترین دوستان قذافی تا اطلاع ثانوی سیاست سکوت در پیش گرفته است. در همین راستا با آقای منوچهر متکی، نه داداش کجای کاری، اون سنگالی شد رفت، با مشاور رئیس جمهور، او هم فعلا تحت تعقیب حاج منصور ارضی است، با رئیس جمهور، او هم فعلا روزه سکوت را هنوز افطار نکرده، با مقام معظم رهبری، ایشان با شاعران جلسه دارند، با آقایی به نام علی اکبر صالحی که خودش را وزیر خارجه می داند، گفتگو کردیم.

 

ما: آخرین تحولات لیبی را بازگو کنید.

وزیرخارجه: البته بی بی سی اعلام کرده که گویا مخالفان جناب آقای قذافی دیکتاتور عزیز لیبی وارد طرابلس شده اند، ولی با توجه به اینکه در شورش های اخیر انگلیس صدها تن از سیاهان به شهادت رسیده و دهها هزار نفر زندانی شده و مردم می خواستند شعار بدهند، ما سلطنت نمی خواهیم، فعلا وضع لندن به هم ریخته و احتمال سقوط دولت دیوید کامرون که بر تشدید مجازات دستگیر شدگان تاکید کرد وجود دارد……

 

ما: می خواستیم موضع دولت جمهوری اسلامی را در مورد حمله نیروهای ناتو به “ باب العزیزه” محل سکونت معمرالقذافی بدانیم. موضع دولت چیست؟

وزیرخارجه: یک لحظه( تلفنی با دفتر رئیس جمهور حرف می زند.) بله، صالحی هستم…. علی اکبر…. بابا جان، وزیر خارجه هستم…… سلام علیکم، خواهش می کنم…. می خواستم ببینم من هنوز وزیر هستم یا نه؟…. چشم، منتظر می مونم……( به سقف نگاه می کند.) سلام حاج آقا! هنوز شما رو نکشتن؟ الحمدالله…. بله…. داشتم مصاحبه می کردم….. پس مشکلی نیست…. چشم…. لیبی….. باشه، دودره؟ چشم….( به خبرنگار خیره می شود و لبخندی می زند) ممنون، مواظب خودتون باشید…. طاعات شما هم قبول…..( گوشی را خاموش می کند) بله، عرض می کردم خدمت تون. در مورد خبری که ما هم شنیدیم، یعنی حمله ناتو به لیبی باید بگویم که ناتو در حال حاضر در بدترین وضعیت خودش در ده سال گذشته، یا بهتر است بگویم در سی سال گذشته، و اگر بخواهیم خیلی جدی بگویم در دویست سال گذشته است. لندن در آتش و خون دست و پا می زند، در فرانسه هم خبرهایی از شورش گرسنگان به گوش می رسد. در آلمان احتمال بیداری اسلامی بسیار شدید است، یکی از راننده های ترک سفارت ایران در آلمان به ما خبرهایی از شورش احتمالی مخالفان خانم مرکل می داد، در بروکسل که مرکز ناتو است، خبرهایی داریم که بیش از یک سال است دولت وجود ندارد و بحران خیلی جدی است و ناتو اصلا عددی نیست که ما بخواهیم آن را در معادلات مان دخیل کنیم.

 

ما: مثل اینکه نیروهای مردمی وارد محل اقامت قذافی شدند و مردم کنترل طرابلس را به دست گرفتند، آیا ایران در این مورد موضع مشخصی دارد، با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب بر پیروزی انقلابات ضد دیکتاتوری شمال آفریقا تاکید کردند، بفرمائید در چند ساعت گذشته در مورد لیبی چه تحولاتی رخ داده است؟

وزیر خارجه: لیبی کشور بسیار بزرگی است و بیش از یک میلیون هشتصد هزار کیلومتر مربع جمعیت دارد و یکی از همسایگان مصر است. نکته جالبی که در مورد تحولات لیبی است، یکی همین نکته است. این واقعا موضوع مهمی است که یکی از خبرنگاران مصری که 35 دقیقه سابقه کار مطبوعاتی در معتبرترین نشریات مصر دارد، در یک مصاحبه ای گفته است رهبر معظم جمهوری اسلامی مواردی را در انقلاب مصر کشف فرمودند که ما هنوز نفهمیدیم. هنوز خیلی از کسانی که در مصر انقلاب کردند، خودشان نمی دانند چکار کردند. یکی از راننده های سفارت ایران در لندن که یک جوان مسلمان پاکستانی است می گفت رهبری جمهوری اسلامی مثل یک شبح بالای تمام آفریقا در حال حرکت است. او حتی می گفت خیلی از جوانان انگلیسی رهبر جمهوری اسلامی را مثل هری پاتر می دانند که مثل یک جادوگر برآسمان پرواز می کند و این باور مردم انگلیس است که باعث شده تا این حد ایمان به رهبری وجود داشته باشد.

 

ما: جناب آقای صالحی! گفته می شود که فرزندان قذافی دستگیر شدند و عایشه دختر قذافی به الجزایر فرار کرده است، دیروز الجزیره گزارش هایی از طرابلس را نشان می داد، شما فکر می کنید بعد از سقوط قذافی چه چیزی در انتظار مردم لیبی است.

وزیرخارجه: به نظر ما مردم لیبی مثل بقیه مسلمانان جهان هستند، در لیبی 97 درصد مردم مسلمانند، همین واقعیت در بحرین و یمن هم وجود دارد. البته الآن چند ساعتی است، حدودا دوهزار ساعت است که جنبش یمن و بحرین خیلی فعال نیستند، ولی کسی نمی تواند انقلابات اسلامی را که به دنبال اظهارات رهبری در تمام جهان، بخصوص در یمن و بحرین شکوفا شد از یاد ببرد. برخورد بیرحمانه حکومت یمن با شاعره جوان یمنی به نام “ آیات القرمزی” که در میدان لولو یمن با شجاعت تمام قصیده ای بلند را خواند و دولت یمن او را ناجوانمردانه به یک سال زندان محکوم کرد، نشان دهنده قساوت و خونریزی دولت بحرین و یمن است. البته آیات القرمزی بشدت شکنجه شده بود و حتی او را وادار کرده بودند که با دستهایش دستشویی را بشوید، در حالی که در کشور ما آیا با شاعر چنین برخوردی می کنند؟ هر روز شاعران در محضر رهبری…..

 

ما: الآن خبر دادند که سقوط دولت لیبی رسما اعلام شد، آیا دولت جمهوری اسلامی دولت جدید لیبی را به رسمیت خواهد شناخت؟

وزیرخارجه: به رسمیت شناختن یک موضوع مهم در سیاست خارجی ماست، اصولا ما اسرائیل را به رسمیت نمی شناسیم، اینکه بعد از انقلاب مصر سفیر اسرائیل به این کشور رفته یا جریان سازشکار در فلسطین درست زمانی که ما درگیر هزار تا کار هستیم، بدون اینکه یک تلفن به ما بزنند با اسرائیل توافق می کنند، این موجب خشم جهان اسلام است. جهان اسلام به ما گفت که سازش میان اسرائیل و فلسطین محال است و جهان اسلام معتقد است استکبار بزودی نابود می شود. من خودم با آقا مجتبی پسر جهان اسلام حرف زدم و ایشان گفت جهان اسلام به هیچ وجه چنین وضعی را تحمل نمی کند.

 

ما: با توجه به اینکه احتمالا تا ساعاتی دیگر حکومت جدید در لیبی تشکیل می شود، فکر می کنید سرنوشت حکومت بشار اسد در سوریه……

وزیر خارجه: اووووووووووووووووووووووی! مرتیکه خبرنگار الدنگ بی شعور! یک ساعته هی دارم بالا پائین می رم که از لیبی نپرسی، درباره سوریه سووال می کنی، یکی بیاد اینو بندازه بیرون. بفرما آقا، بفرممممممممممممممممما……