ربوده شدگان را قربانی دعواهای سیاسی نکنید

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه روز در مورد گروگان های ایرانی در سوریه

برادر و یکی از همکاران هفت ایرانی که از دو هفته پیش در کشور سوریه ربوده شده اند در مصاحبه با “روز” اعلام کردند آنها هیچ ارتباطی با دستگاه امنیتی، سپاه و نهادهای حکومتی نداشتند و در پروژه برق نیروگاه حمص کار می کردند.به گفته آنان این مهندسان هیچ نوع فعالیت سیاسی نداشته اند و نباید قربانی دعواهای سیاسی شوند.

5 ایرانی، 30 آذرماه و دو ایرانی دیگر 4 دی ماه در کشور سوریه ربوده شدند. آنها به گفته خانواده ها و همکارانشان، مهندسان شرکت مپنا هستند که در نیروگاه جندر در شهر حمص سوریه کار می کردند.

تلویزیون العربیه به نقل ازبسام جعاره، سخنگوی سازمان مردمی انقلاب سوریه و عضو شورای ملی این کشور اعلام کرده که ایرانیان دستگیر شده در سوریه کارشناس کامپیوتر وبرای همکاری با نیروهای امنیتی رژیم به حمص آمده بودند.

همزمان رسانه های حکومتی در کشور به نقل از قدری جمیل، رئیس کمیته ملی وحدت سوسیالیست های سوریه، ربایش مهندسان ایرانی در سوریه را بخشی از پروژه آمریکایی، -عربی و استعماری علیه سوریه دانسته و اعلام کرده اند که در پشت پرده این سناریو آمریکا، اسرائیل و ترکیه قرار دارند. خبرگزاری فارس در این زمینه نوشته که ربایندگان مهندسان ایرانی نیروگاه برقی جندر در سوریه قصد دارند آنها را وادار به اعتراف به عضویت در سپاه، انجام عملیات در این کشور و رابطه با حزب الله کنند تا به این شکل علیه جمهوری اسلامی و سپاه جریان سازی خبری نمایند.

دیروز اما یک گروه ناشناس سوری که خود را “جنبش ضد گسترش شیعه در سوریه” نامیده مسئولیت ربایش مهندسان ایرانی را بر عهده گرفته و در بیانیه ای که خبرگزاری فرانسه آن را منتشر کرده اعلام کرده: “ما پنج ایرانی را به اسارت گرفته‌ایم تا اولین هشدار را به ایران و حزب‌الله علیه حمایت مستمر آن‌ها از رژیم سوریه در سرکوب شورش در این کشور و به ویژه در حمص، قلب تپنده این انقلاب بدهیم”.

در این بیانیه به جمهوری اسلامی و حزب‌الله هشدار داده شده که “سرنوشت عوامل آن‌ها در سوریه مشابه سرنوشت این پنج نفر خواهد بود اگر فورا به همه اشکال حمایتی از این رژیم در جنایت سرکوب انقلاب خاتمه ندهند”.

بیانیه این گروه این نظریه را که مطرح کرده که ممکن است ربودن مهندسان ایرانی از سوی دولت سوریه انجام پذیرفته شده باشد. ایلیا جزایری، کارشناس مسائل سوریه در این زمینه به “روز” میگوید: گروهی که بیانیه داده و مسئولیت ربایش مهندسان ایرانی را بر عهده گرفته یک گروه ناشناس است که تاکنون اسمی از آن مطرح نبوده و شنیده نشده. اصولا اپوزیسیون سوریه تا امروز همه تلاش خود را کرده تا به عنوان سکولار معرفی شود و حتی نظام سوریه را متهم به ایجاد تنش مذهبی و معرفی معترض ها به عنوان اسلامگراهای تندرو و حتی القاعده کرده است. این بیانیه در واقع به نوعی مهر تاییدی برادعای دولت سوریه علیه معترضین و به نفع دولت است؛ نظریه ای که اکنون طرح شده این است که دولت سوریه برای ایجاد تنش مذهبی اقدام به چنین کاری کرده است.

او اشاره می کند که تا کنون معترضان سوری مسئولیت ربوده شدن مهندسان ایرانی را بر عهده نگرفته اند و بیانیه دیروز با عنوانی که صادر کنندگان آن بر خود گذاشته اند کاملا در راستای ایجاد تنش مذهبی و به نفع رژیم سوریه ارزیابی می شود.

 

اعتراض خانواده ها

در چنین شرایطی خانواده ها و همکاران ربوده شدگان به “روز” میگویند این 7 نفر مهندسان شاغل در نیروگاه جندر حمص بوده و هیچ ارتباطی با دستگاههای امنیتی و سیاسی ایران نداشته اند.

وهاب صحنه، برادر یکی از این مهندسان ایرانی به “روز” می گوید: برادر من هیچ ارتباطی با ماموران امنیتی، سپاه و هر چیز دیگری که این روزها مطرح و ادعا شده ندارد؛ اومهندس و چندین سال است که در شرکت های زیرمجموعه مپنا کار میکند. او تاکنون نه فعالیت سیاسی داشته و نه کاری به مسائل سیاسی ایران یا سوریه دارد.

او می افزاید: مااز طریق سازمان ملل، نماینده هلال احمر و همچنین وزارت خارجه پی گیر هستیم و فعلا در همین سطحی که در رسانه ها منتشر شده خبر داریم فقط به ما گفته اند آنها سالم اند.خبر دیگری نداریم و اطلاعاتی هم که به ما می دهند بیش از چیزی که در سایت ها منتشر شده نیست. امیدواریم ارگان ها و نهادهایی که می توانند کمک کنند تا هر چه سریع تر برادرم و همکاران دیگرش از این وضعیت خارج شوند.

آقای رضوانی، از همکاران این 7 مهندس ایرانی که او نیز در نیروگاه شهر حمص کار می کرده و بعد از ربایش همکارانش به ایران بازگشته به “روز” می گوید: ما نه نفرنه کار سیاسی می کردیم نه در خدمت دولت سوریه بودیم، نه کاری با معترضان سوری داشتیم بلکه برای پروژه برق و قراردادی که شرکت مپنا بسته بود رفته بودیم. در اصل کار ما خدمت به مردم سوریه بود چون چه دولت سوریه سر کار بماند چه نماند این پروژه برق می ماند و به مردم سوریه خدمات رسانی می کند.

او با اشاره به انتساب همکارانش به نیروهای امنیتی و سپاهی می گوید: من و بقیه دوستانم متهم به چی هستیم؟ متهم به اینکه در بخش صنعت کار می کنیم؟ همکاران ما مهندسان فنی هستند که ربوده شده اند؛ شنیدن این ادعاها واقعا ما را زجر می دهد. در مجموعه ما نظرات مختلف بوده شاید کسانی مخالف دولت بوده اند شاید هم کسانی موافق دولت بوده اند اما کار ما سیاسی نبوده و نیست. ما نه به نفع دولت سوریه و نه به ضرر دولت سوریه فعالیتی نداشتیم. اصلا ربطی به ما نداشت ما کار فنی خود را می کردیم و نمی دانم همکاران من الان تاوان چه را پس می دهند؛ تاوان زحمات شبانه روزی شان در پروژه برق را که مردم منطقه در خاموشی نمانند و چراغی روشن شود؟ برای ما نه شیعه مطرح بود نه سنی و نه به کیش و آئین کسی کار داشتیم و نه چیز دیگری. ما فقط وظیفه خود را انجام می دادیم و کاری هم به سیاست نداشتیم و نداریم. ما حتی حقوق بگیر دولت ایران هم نبودیم. دولت سوریه هم برود یا بماند این نیروگاه برای مردم سوریه می ماند.

از او درباره علت بازگشت اش به ایران می پرسم. به عدم امنیت بعد از ربایش همکارانش اشاره می کند و می گوید: از طرفی احساس امنیت نکردیم و از طرف دیگر با برگشتن خواستیم به نوعی به ربایش همکارانمان اعتراض کنیم و بگوییم ببینید ما چه کاری داشتیم می کردیم و با رفتن ما چه کاری روی زمین می ماند و می خوابد.

 

رژیم سوریه یا معترضان؟

هنوز مشخص نیست خواسته هایی که ربایندگان دارند چیست؛در بیانیه ای هم که یک گروه ناشناس داده نوشته شده این گروه هفته گذشته شرایطش را برای آزادی این گروگان‌ها برای سفارت جمهوری اسلامی در سوریه فرستاده است.

سفارت جمهوری اسلامی در سوریه و همچنین وزارت خارجه در این زمینه توضیحی نداده اند که شرایط آزادی این گروگانها چیست اما ایلیا جزایری، به “روز” میگوید: بیانیه دیروز این گروه ناشناس این نظریه را مطرح کرده که دولت سوریه برای ایجاد تنش مذهبی دست به چنین کاری زده اما در عین حال این فرضیه هم وجود دارد که کار گروهی از اپوزیسیون رژیم سوریه باشد که اگر چنین باشد یک کار کینه توزانه ست. کینه از دو جهت؛ یکی اینکه مجموعه های وابسته به جمهوری اسلامی مثل سپاه، از سالها پیش پایگاه هایی در شهرهای مختلف سوریه برای گسترش تشیع داشتند که باعث ایجاد تنش در بعضی مناطق شده. دوم اینکه نظام سوریه هنگام دستگیری معترضان، علوی ها و شیعیان را در جا آزاد می کند اما سنی ها را به زندان می برد و همین مساله می تواند یکی از دلایل باشد.

او می افزاید: امکان هم دارد گروهی از معترضان با توجه به کمک های لجستیکی جمهوری اسلامی از نظام سوریه و پشتیانی سایبری و تسلیحاتی دولت ایران از رژیم سوریه، اقدام به ربودن مهندسان ایرانی کرده باشند و حکومت سوریه اگر بتواند به اثبات برساند که این کار به خاطر اختلاف های مذهبی و توسط سنی های تندرو صورت گرفته می تواند مدعی شود که اسلامگراها ی تندرو می خواهند یک حکومت اسلامی افراطی درست کنند و این مردم نیستند که انقلاب کرده اند. در این صورت کاملا به نفع دولت سوریه خواهد بود و می تواند فشارهای بین المللی را نسبت به خود کم کند.

سجاد امیریان، مهندس برق و سرپرست گروه تست تجهیزات برقی - احمد سهرابی کرت آباد، تکنسین برق و سرپرست کارگاه - حسن حسنی، تکنسین برق و نصاب تجهیزات برقی - مجید قنبری بیدرومی، تکنسین برق و نصاب تجهیزات تست تجهیزات برقی - کیومرث قبادی، تکنسین برق و نصاب تجهیزات برقی - پژمان بویری، مهندس برق و سرپرست کارگاه احداث پست نیروگاه) و عبدالخالق صحنه، کارشناس اچ ای سی، 7 نفری هستند که ربوده شده اند. هشام ماشفج، معاون وزیر برق سوریه اعلام کرده مهندسان ایرانی ربوده شده در نیروگاه جندر، افرادی شناخته شده و فنی بودند که در یک پروژه حیاتی در زمینه برق فعالیت می کردند.