گزارش

نویسنده
رهیار شریف

نخستین جشنواره فیلم های ایرانی در لندن

نخستین جشنواره فیلمهای ایرانی لندن، از روز جمعه، نوزدهم ماه نوامبر در سه سینمای مرکزی لندن (آپولو، سینه لومیر و شورت‌ویو ) آغاز به کار خواهد کرد و به مدت یک هفته سی و پنج فیلم بلند و کوتاه را در قالب های مستند و داستانی به روی پرده خواهد برد.

بنا بر روایت سایت جشنواره، مراسم افتاحیه ی این جشنواره از ساعت هشت عصر روز جمعه در سینمای آپولون میدان پیکادلی لندن آغاز خواهد شد. در شب نخست جشنواره فیلم های ایرانی لندن، داوود آزاد، خواننده پرآوازه موسیقی عرفانی ایران به اجرای موسیقی خواهد پرداخت و پس از برنامه ی زنده موسیقی نیز فعالیت جشنواره با نمایش فیلم سینمایی “ کشتزارهای سفید ” ساخته ی “ محمد رسولف” رسماً گشایش خواهد یافت.

پژمان دانایی مدیر جشنواره در نشست خبری این جشنواره عنوان کرد که سی و پنج فیلم برگزیده از میان چهارصد و هفتاد و یک اثر ارسالی انتخاب شده اند و هیات انتخاب انگلیسی – ایرانی جشنواره، روال اصلی انتخاب را بر سینمایی که متمرکز کرده که حرف هایی بسیاری برای گفتن دارد اما در این سالها به انزوا رفته و از رویارویی با مخاطب جهانی بی نصیب مانده است.

دانایی، همچنین  این جشنواره را بسان راه مستقلی برای برای توزیع فیلمهای ایرانی در جهان دانسته است و عنوان کرده که سینمای ایران، زمینه ی بسیار زیادی برای فعالیت دارد و این جشنواره نیز می خواهد تا در سالهای آینده فعالیت هایش را افزایش دهد.

در میان فیلم های برگزیده، علاوه بر آثار فیلم سازهای کمتر شناخته شده، آثاری از اصغر فرهادی، جعفر پناهی، حمید نعمت الله و ناصر صفاریان سینماگران صاحب نام نیز به چشم می خورد که به ترتیب با فیلم های “ درباره الی “، آکاردئون ” ،” بی پولی “ و ” وقت خوب مصائب “ در جشنواره حضور پیدا کرده اند.

فیلم هایی مستند در باره ی مسائل اجتماعی و مشکلات زنان نیز از جمله ی دیگر آثار حاضر در جشنواره هستند که می توانند برای مخاطبین غیر ایرانی و فعالین حقوق بشری سیار تازه و جذاب جلوه کنند.

گفتنی است این جشنواره در فعالیت های جنبی خود نیز نمایشهای رایگانی از سینمای ایران ترتیب دادند تا بنا به گفته ی مسئولین جشنواره، مخاطبینی که سینمای ایران را کمتر مد نظر داشته اند برای برخورد با سینما و فرهنگ ایران آمادگی بیشتری پیدا کنند و بیشتر و بهتر با فیلم های برگزیده ی جشنواره ارتباط برقرار کنند.

دیگر فعالیت مهم این جشنواره که به موازات جشنواره ی فیلم در حال اجراست، نمایشگاه عکس و تصویر سازی است که حسین خسروجردی و صیف الله صمدی اعضای هیات انتخاب آن جشنواره را تشکیل می دهند. آثار شرکت‌کنندگان دور نهایی مسابقۀ عکاسی بناست که در ماه های آغازین سال آتی میلادی در گالری “منیر” لندن Menier Gallery به نمایش در آید.

به گفته ی مسئولین جشنواره دور اول این جشنواره هیچگونه داور و جنبه ی رقابتی ندارد و هدف این جشنواره بیشتر معرفی سینما و سینماگران جوان و به قولی واقعیت راستین ایران و سینمای ایران است و فضایی که محققین و کنجکاوان غربی سینما بتوانند با این سنیما آشنا شوند.