گفت و شنید

نویسنده
پیام رهنما

درپایان هفته گذشته بود که خبری در سایت ها ومطبوعات داخلی ایران چاپ شد که محتوای آن درگیری وچاقوکشی عده ای از هنرمندان تئاتر جشنواره یاسوج در مراسم اختتامیه بود. این حادثه زمانی رخ داد که جمعی از هنرمندان بعد از اعلام گروه‌ها و نفرات برتر این جشنواره به محل برگزاری نشست خبری حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزارت ارشاد هجوم برده و اعتراض خود را با داد و هیاهو نسبت به داوری اعلام کردند.به گفته حاضرین در آن جلسه این افراد خواستار بررسی مجدد کار داوری بودند که با وساطت و دخالت خبرنگاران و برخی از متولیان به بیرون هدایت شدند، ولی درگیری در بیرون ادامه یافت و معترضان با هم به درگیری فیزیکی پرداختند که این امربه مجروح شدن شدید فرزاد عدالت یکی از هنرمندان شهرستان کهگیلویه منجر شد. خبرنگار روز در تهران برای اطلاع بیشتر از این ماجرای دردناک گفت وگویی را با فربد عدالت،برادر مضروب ترتیب داده است که در پی می آید.

 

آقای عدالت لطفا از وضعیت جسمانی برادرتان بگویید.

متاسفانه ایشان هنوز درکما هستند.سه ضربه با سلاح سرد به  شکم ،کتف و سینه او اصابت کرده است.تا امروز پزشکان هیچ نشانه ای از بهبود وی اعلام نکرده اند و همه ما نگران حال برادرمان هستیم.

ماجرای درگیری چه بوده است؟

برادرم سال هاست که در عرصه نمایش فعالیت دارد.او از سال 79 عضو انجمن نمایش شهرستان یاسوج است.دراین سال ها نمایش های زیادی را بازی کرده است و اصولا او را به عنوان بازیگر و کارگردان موفقی در تئاتر می شناسند.دراین جشنواره برادرم درهیچ کاری بازی نمی کرد اما تمام تلاش خود را کرده بود که جشنواره استانی آبرومندانه برگزار شود.در مراسم اختتامیه به دلیل اعلام آراء داوران عده ای می خواستند نظم مراسم را بر هم بزنند که با فرزاد دست به گریبان شدند.

آیا برادر شما در حفظ نظم و امنیت سالن برپایی مراسم نقشی داشتند؟

او عضو ستاد برپایی جشنواره بود.نمی خواست تا درآخرین روز این مراسم جنجالی به پا شود.

پس نیروهای حراست مجتمع فرهنگی چه نقشی دراین ماجرا داشتند؟

حرف شما درست است. اصلا نیروهای حراست باید دربرابر بی نظمی ها می ایستادند اما پس از مراسم کار به مشاجره کشیده شد و خطاب فحاشی ها فرزاد بود.

ضاربان دقیقا به چه نکته ای اعتراض داشتند؟

رقابت در بخش مسابقه بسیار نزدیک بود.گروه نمایش آلبوم شیشه ای فقط مال تو بود به کارگردانی صادق بندی از بهمئی وعده ای از اهالی تئاتر یاسوج بر سر نمایش های خود به شاجره پرداختند.

این افرادی که نزاع را به سالن کشیدند دقیقا چه کسانی بودند؟

آن ها 8 نفر بودند.از تئاتری های انجمن نمایش یاسوج.سه نفرشان درگیری های فیزیکی را شروع کردند وشهروز مسکوتی ضربات چاقو را به فرزاد وارد کرد.

سلاح های سرد آن ها چگونه وارد سالن شده بود؟

ورود سلاح های سرد و گرم به استادیوم ها و اماکن عمومی راحت شده است.مگر درگیری هفته گذشته با چاقو را در ورزشگاه آبادان ندیدید؟مثلا در ورزشگاه ها همه چیز کنترل می شود.اینجا که دیگر مکان فرهنگی است.با خوشان چاقو،زنجیر،شمشیر و قمه آورده بودند.

 

یکی از داوران حاضر در جشنواره درمصاحبه های خود این نزاع را مربوطبه جنگ قبیله ای شهرستان یاسوج دانسته بود.آیا این گونه است ؟

خیر.آقای قطب الدین صادقی هنگام درگیری اصلا در سالن نبودند.ایشان هیچ مشاهده ای از مساله ی به وجود آمده درسالن نداشتند.اگر آقای صادقی و داوران محترم کمی نسبت به محرمانه بودن آراء شان دقت می کردند شاید زمینه های لازم برای بروز چنین اتفاقی رخ نمی داد.

 

عکس العمل معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره این جریان چه بود؟

ایشان را بلافاصله به مکان امنی انتقال دادند.همان روز در مصاحبه با رادیو یاسوج این حرکت را محکوم کردند و رفتند.تا به امروز هم هیچ پیگیری از طرف تهران صورت نگرفته است.یعنی همه ی ماجرا را به اداره آگاهی و پلیس امنیت انتقال داده اند.مرکز هنرهای نمایشی،اداره ارشاد ومعاونت فرهنگی هیچ مسئولیتی را تقبل نکردند.علت بروز چنین رویدادهایی در شهرستان ها تنها به مساله کم توجهی مدیران به تئاتر است.اگر تعداد اجراهای عمومی در شهرستان زیاد شود،اگر از نظر اقتصادی تئاتری ها تامین شوند،اگر امنیت شغلی وجودداشته باشد کسی به خاطر یک جشنواره توهینی به همشهری و دوستان خود نمی کند.

آیا ضاربان فرزاد دریاسوج دستگیر شده اند؟

بله.فرد ضارب دستگیر شده است.یک نفر از سه تن دیگر هم دیروز بازداشت شد.دو نفر هم همچنان تحت تعقیب هستند.