گزارش

نویسنده
بابک مستوفی

شکست قالب

نمایشگاه محمود کلاری در لندن

محمود کلاری، فیلمبردار، عکاس و فیلمساز باسابقه، اخیراً نمایشگاهی از عکس های تازه اش را در لندن افتتاح کرده است.

این نمایشگاه که در گالری خشایار واقع در حوالی میدان پیکادلی در قلب لندن افتتاح شده، تا هفدهم ژوئیه ادامه خواهد داشت.

 

این نمایشگاه که “شکست قالب” نام دارد، پروژه مشترکی است از محمود کلاری و علی راهبر. عکس های این نمایشگاه زنان را با چادر به نمایش می گذارند که کلمه های بزرگی را در دست دارند. این کلمات مضمون این عکس ها را با مخاطب در میان می گذارد: عشق، محبت، حق، قصه، عقل، سخن….

در عکس های مختلف این مجموعه زنانی را می بینیم که در بستر صحرا ایستاده اند و پوشش آنها چادرهایی است به رنگ قرمز و سیاه. تفاوت رنگ چادرها کمپوزیسیون جذابی را در بستر کویر لخت بوجود می آوردد و از سویی عریانی طبیعت و پوشیدگی این زنان را به عنوان نوعی تناقض گوشزد می کند. اما این زنان با این پوشش که می توانند نمادی از زنان ایرانی باشند، کلماتی را در دست دارند که از پوشش آنها بیرون زده است و می تواند معنای زندگی هر کس را دگرگون کند. در واقع این کلمات اساس زندگی هستند که بستر تفکر این زنان - و هر انسان دیگری- را رقم می زنند و این کلمات بیرون آمده از هر نوع پوشش هستند که زندگی را رنگ و معنا می بخشند.

در یکی از عکس ها، این زنان پشت به دوربین در حال حمل این کلمات در بستر کویر در حال حرکتند و به سویی می روند که زندگی به آنها نشان می دهد. اما در عکس دیگری این نوشته ها از دستان آنها بر زمین ریخته و آنها پشت به دوربین پشت به این کلمات ایستاده اند و در نوعی سردرگمی به سر می برند.

زنان این عکس ها با آن که روی پوشیده ای دارند، با هم متفاوتند و بر اساس کلماتی که به دست گرفته اند تمیز داده می شوند. آنها نمادی از زنان جامعه ایران هستند با تفکرات و دیدگاه های مختلف، که اما از منظر این هنرمندان در نهایت به یک سو می روند.

با آن که هدف این عکس ها مشخص است و تلاشی است برای نمایش تضادهای یک جامعه، با این حال به نظر می رسد نقطه ضعف این ایده، باقی ماندن در سطح و عدم نفوذ به عمق بیشتر مفهوم مورد نظر است.

محمود کلاری که علاقه اش به سینما از عکاسی نشات می گیرد، هر از گاه نمایشگاه هایی با موضوعات اجتماعی خاور میانه داشته است. او در فیلم هایش هم سعی آشکاری برای قاب بندی تصاویر به شیوه عکاسی دارد.

علی راهبر کارش را به عنوان عکاس خبری با خبرگزاری ایرنا آغاز کرد و به عکاسی از جنگ ایران و عراق پرداخت. او نمایشگاه های گروهی متعددی از جمله در موزه هنرهای معاصر تهران داشته است و یکی از اعضای هئیت مدیره دومین دو سالانه عکاسی ایران بوده است.

گالری خشایار گالری است در لندن که مدتی است توسط یک ایرانی راه اندازی شده و به نمایش اثار هنری معاصر ایران می پردازد.