هدایت مذاکرات؛ کار خامنه ای یا دولت؟

نویسنده
نازنین کامدار

» جبهه پایداری و حلقه مصباح: جام زهر و سازش بود

توافق ایران با گروه ۱+۵ در ژنو که سایت های تندروی وابسته به سعید جلیلی و جبهه پایداری از آن به “سازش” یاد می کنند، در حالی اعلام شده که دولت آنرا بخشی از کارنامه ۱۰۰ روزه خود معرفی وبرخی اصولگرایان آن را به “نقش و هدایت مستقیم ایت الله خامنه ای” منسوب کرده است.

به دنبال اعلام نتایج مذاکرات ژنو ۳،سایت الف به نقل از احمد توکلی، از نمایندگان محافظه کار مجلس اسلامی نوشت: “مذاکرات با هدایت مقام معظم رهبری به این نتیجه رسیده است”.

توکلی گفته است: “حکومت جمهوری اسلامی ایران تحت هدایت مقام معظم رهبری مقاومت کرد و امروز نتیجه بزرگی حاصل شد. بزرگترین سدی که شکسته شد، این است که در برابر حق غنی سازی ایران سر تسلیم فرود آوردند.نکته مهم در این مسئله این است که شما این وضعیت را با وضعیت لیبی مقایسه کنید. در لیبی گفته شد که حاضرید بازرسی صورت گیرد، که پاسخ دادند، شما خودتان جمع کنید، ببندید و برای ما بفرستید و به همین دلیل، دیدیم همه امکانات خود را جمع کرد و به آمریکا فرستاد. اکنون شما این وضعیت را با وضعیت ملت ایران مقایسه کنید. حکومت جمهوری اسلامی ایران تحت هدایت های مقام معظم رهبری مقاومت کرد و امروز نتیجه بزرگی حاصل شد”.

خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از محسن حیدری، امام جمعه اهواز و عضو خبرگان رهبری نوشته است: “توافق ایران و گروه ۱+۵ بر سر مساله هسته ای کشورمان ثمره تدبیر و حکمت رهبر معظم انقلاب و مقاومت ملت ایران بود. رهبر معظم انقلاب با تدبیر و حکمت، کیاست و اقتدار مسایل را در این زمینه پیش بردند و حق برخورداری از انرژی هسته ای با وجود بی میلی غربی ها در هشت سال اخیر به ثمر نشست. دشمنان ملت مجبور شدند به این واقعیت تن داده و حق مسلم ایران را بپذیرند پیگیری های خوب و دیپلماتیک دولت یازدهم و نرمش قهرمانانه باعث شد که این ثمره و توافق حاصل شود اما نباید به این پیروزی زیاد مغرور شد چرا که دشمنان اگر از در بیرون روند ممکن است از پنجره وارد شوند که دولت یازدهم باید در این زمینه با تدبیر، منطقی و معقول پیش رود”.

نادر قاضی پور، نماینده محافظه کار مجلس هم به ایلنا گفته: “موفقیت در مذاکرات ژنو را مدیون تدابیر رهبری هستیم. تدابیر و رهنمودهای مقام معظم رهبری باید نقشه راه مسوولان باشد، همانطور که تیم مذاکره کننده نیز موفقیت در مذاکره ژنو را مدیون فرمایشات رهبری و پشتیبانی ملت بزرگ ایران اسلامی است”.

در همین حال اعضای جبهه پایداری در مجلس و رجانیوز، ارگان آنها از این توافق به عنوان “طرح سازش” یاد کرده اند.

در این میان، به نظر می رسد دیدگاه سومی هم هست که نام آیت الله خامنه ای را به عنوان چهره اصلی توافق ژنو،با هدف مقابله با انتقادات جناح راست افراطی مطرح می کند.

هاشمی رفسنجانی اصلی ترین چهره این گروه است که به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفته است: “امروز بعد از مذاکرات در جواب نامه آقای روحانی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، تدبیر را بار دیگر دیدم. اگر مقام معظم رهبری این کار را نمی‌کردند اما و اگرها باقی می‌ماند، اما آقا با جمله تشکر از تیم مذاکره کننده مساله را ختم کردند و این کار بسیار مهمی بود. از شئون رهبری این است که در لحظات حساس به داد مردم و مسئولان برسد که رسیده‌اند. ما از این گردنه بسیار سخت عبور کردیم و الان آمریکا و اوباما برای تسلیت به اسرائیل قضیه را جور دیگر تفسیر می‌کنند. درست است که ننوشته حق غنی سازی برای ایران محفوظ است، اما این موضوع در قرارداد ایران با ان پی تی مورد اشاره قرار گرفته است و به طور طبیعی هر کشوری که حق دارد از صنعت صلح‌جویانه هسته‌یی استفاده کند می‌تواند غنی‌سازی هم بکند، اما آن‌ها از این کلمه ابا داشته‌اند، چون می‌خواستند چیزی در دست داشته باشند، به هر حال فرقی هم نداشت چون عملا گفتند شما می‌توانید ادامه دهید و اگر می‌گفتند حقتان است کشورهای دیگر هم وارد می‌شدند و می‌گفتند ما هم حق داریم. الآن هم همان مقدار سانتریفیوژ که قبلا کار می‌کرد به کار خود ادامه می‌دهد البته ۲۰ درصد نه، چون ما احتیاجی به ۲۰ درصد سانتریفیوژ نداریم و تنها برای رآکتور امیرآباد می‌خواهیم که آن نیاز ما برای مدت طولانی تامین است”.

محمدرضا باهنر، از دیگر چهره هایی ست که دیروز در مقام نائب رئیس مجلس گفت: “در این قضیه همه قبول دارند که سخنان رهبری فصل‌الخطاب است که در این مسئله هیچ‌کس تردیدی ندارد. در این مذاکرات قراردادی امضا نمی‌شود و یک پیش‌نویس تفاهم‌نامه است. ۶ ماه طرفین فرصت دارند که نشان بدهند آیا به تفاهماتی که انجام داده‌اند عمل می‌کنند یا خیر که عمل به تفاهمات برعهده هیئت مذاکره کننده نیست، بلکه برعهده مقامات رسمی کشور و در راس آنها مقام معظم رهبری است. بنابراین مطمئن هستیم عزیزان تیم مذاکره کننده تمامی ملاحظات را رعایت کرده‌اند که اگر خدایی ناکرده اشتباهی هم رخ داده باشد، نظام جمهوری اسلامی آگاه و بیدار است و مواظبت، دقت و راهنمایی می‌کند که از این جهت دوستان دغدغه‌ای نداشته باشند. هیچ کس حق ندارد ذره‌ای از حقوق مسلم ملت ایران عدول کند. شما خیالتان راحت باشد و مطمئن باشید”.

او این سخنان را پس از اعتراضات مکرر مهرداد بذرپاش و حمید رسایی بر زبان آورد تا به جوی که در مجلس از سوی این دو ایجاد شده بود، پایان دهد.

در همین باره و در راستای مهار و کنترل حلقه پایداری، غلامعلی حداد عادل هم که به سخنگوی غیر رسمی آیت الله خامنه ای شهرت دارد به “خانه ملت” گفته است: “من اصل حساسیت نمایندگان را نسبت به آن چیزی که در ژنو گذشته است مثبت می‌دانم و ستایش می‌کنم، یعنی نمایندگان به‌عنوان نماینده ملت حق دارند که نسبت به آنچه که توافق شده است حساس باشند، خصوصاً که متن توافق هم صبح امروز در دست نمایندگان نبود. بعد از انتشار متن موافقت‌نامه و ترجمه آن بهتر می‌شود درباره جزئیات این توافق داوری کرد، مخصوصاً که مقام معظم رهبری هم در پاسخی که به رئیس جمهور دادند، از تلاش گروه مذاکره‌کننده ایرانی اظهار رضایت کردند، این در واقع قدری به نمایندگان آرامش می‌دهد اما نگرانی نمایندگان درباره ماهیت توافق یک امر قابل درک است. من توصیه‌ام به همه این است که متن را بخوانند و انتظار ما هم از رئیس جمهور و وزیر امور خارجه این است که در اولین فرصت در مجلس حاضر شوند و برای نمایندگان ملت توضیحات بیشتری بدهند تا برخی ابهامات برطرف شود”.