جنگ واقعی یا زرگری

نویسنده

» مقاله الاهرام درباره تنش میان ایران، اسرائیل و آمریکا

امانی ماجد

 اگرچه سازمان ملل متحد، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به صورت جداگانه تحریم های جدیدی را علیه ایران برای توقف برنامه هسته ای آن کشور اتخاذ کرده اند و به رغم آرامش نسبی که اکنون بین اردوگاه غرب و ایران برقرار است، ظاهرا اسرائیل احساس می کند که تحریم ها کافی نیست. با این ادعا که تحریم ها موثر نخواهد افتاد، اسرائیل شروع کرده است  به دوستان خود توصیه کند که “گزینه های دیگر” یا به عبارت دیگرجنگ را نیز در نظر بگیرند.

این توصیه های تل آویوهمزمان شده است با حرکت های جدید آمریکا در منطقه، که اکثر تحلیلگران از آن به عنوان نشانه هایی ازرویارویی تازه آمریکا در برابر تهران یاد کرده اند. این حرکات با تبادل کلمات تند میان دو کشور هم همراه بوده است که برای ناظران روابط ایران و آمریکا امری آشناست.

جامعه بین المللی در گذشته وقتی با چنین اظهاراتی روبرو می شد، وقوع یک جنگ را قریب الوقوع می پنداشت اما بعد معلوم می شد این فقط یک جنگ روانی است. با این حال، امروزه اوضاع اصلاً شفاف نیست و نمی توان مطمئن بود آنچه رخ می دهد تنها یک بازی برای سنجش قدرت طرف دیگر پیش از نشستن برسر میز مذاکره است یا خیر.

واشنگتن در ادامه فعالیت های اسرائیل و آمریکا برای تشدید فشار علیه ایران، از اعزام نمایندگانی به چین، امارات متحده ، لبنان و سایر کشورها برای مجاب ساختن آنها به تبعیت از تحریم ها خبر داده است.

 رابرت اینهورن مشاور ویژه منع اشاعه جنگ افزارهای هسته ای و ناظر تسلیحاتی وزارت خارجه آمریکا فاش کرد وی برای بحث درباره موضوع ایران، با مقامات اسرائیلی دیدار کرده است.

پس از این دیدار، منابع اسرائیلی تأیید کردند مانورهای هوایی این کشور در رومانی با در نظر گرفتن حمله احتمالی به ایران و کشورهای عرب همسایه انجام گرفته اند. دریاسالار مایک مولن رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز گفت در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته ای، آمریکا طرحی برای حمله به این کشور در اختیاردارد. وی در عین حال گفت تمامی گزینه ها هنوز بر روی میز قرار دارند.

بر اساس بسیاری از گزارش ها، اسرائیل به طور مخفیانه با انتقال چندین بمب افکن از گرجستان به پایگاه هوایی مستقر در آذربایجان، به این گمانه زنی ها دامن زده است که تهاجم تل آویو به ایران می تواند از این پایگاه و نیز پایگاه دیگری درعربستان سعودی صورت گیرد.

آنچه بر اهمیت این رویدادها می افزاید، اخبار مربوط به تأسیس یک پایگاه اسرائیلی در تبوک در عربستان سعودی است که گفته می شود در صورت وقوع جنگی در منطقه، به عنوان مرکز لجستیگ مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بر اساس این گزارش ها، عربستان فرودگاه تبوک را در روزهای 17 و 18 ژوئن به روی پروازهای غیرنظامی بسته بود تا امکان به زمین نشستن جنگنده ها و انتقال تجهیزات نظامی اسرائیل را فراهم آورد.

در همین حال، تهران سخنان آتشینی را نثار اسرائیل کرده است. محمد خزاعی نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفت: “اگر رژیم صهیونیستی هرگونه دست اندازی به قلمروی ایران بکند، تل آویو را به آتش خواهیم کشید”.

منوچهر متکی وزیر خارجه ایران نیز هشدار داد در صورتیکه اسرائیل یا هر کشور دیگری در منطقه جنگی به راه بیاندازد، دامنه این جنگ محدود نخواهد بود. وی افزود ایران آماده رویارویی نظامی است و در کنار سوریه، لبنان و سایر کشورها خواهد ایستاد.

اظهارات متکی پس از سخنان محمود احمدی نژاد مبنی بر قریب الوقوع بودن یک جنگ ظرف سه ماه آینده ایراد شده است. تحلیلگران معتقدند منظور احمدی نژاد، وقوع جنگ احتمالی علیه لبنان و سوریه بوده است.

رژیم ایران به زورآزمایی های نظامی نیز دست زده است. مقامات نیروی هوایی این کشور از در پیش بودن رزمایش های گسترده خبر داده اند. به گفته سردار سید محمد علوی، ده ها جت جنگنده و بمب افکن و هواپیماهای بدون سرنشین در این مانوررها شرکت خواهند کرد و شیوه های نظامی جدید در آنها تمرین خواهد شد.

وی گفت هرچند هدف از انجام رزمایش های نظامی ارسال پیام صلح و دوستی برای کشورهای منطقه است، اما در عین حال هشدار می دهد که ایران برای دفع هرگونه تهدیدی آماده است. 

سردار یدالله جوانی مشاور امور سیاسی سپاه پاسداران انقلاب با تندتر کردن لحن این هشدارها اعلام کرد، هرگونه “ماجراجویی” ایالات متحده، ثبات منطقه را به مخاطره خواهد انداخت.

وی هشدار داد: “امنیت خلیج فارس یا برای همه است یا برای هیچکس. دلیل آنکه اسرائیلی ها از نیروی نظامی علیه ایران استفاده نکرده اند این است که نمی توانند این کار را بکنند”.

به نظر می رسد تا کنون هیچ چیز نتوانسته است ارزیابی های ایالات متحده مبنی بر هزینه بالای جنگ علیه تهران را تغییر دهد. به همین دلیل بود که کنگره آمریکا در سال 2006 از صدور مجوز به جورج دبلیو بوش برای حمله به ایران خودداری کرد.

ایران بر خلاف عراق، از ارتشی قدرتمند، آموزش دیده و مجهز برخوردار است. ضمناً بر تنگه هرمز نیز اشراف دارد. این تنگه شاهراه عبور 40 درصد نفت دنیاست و بخش عمده این نفت نیز از میادین نفت ایران استخراج شده اند.

ایران پنجمین تولید کننده بزرگ دنیا و دومین تولید کننده بزرگ گاز طبیعی است. ممکن است بهای نفت تا 200 دلار در هر بشکه افزایش یابد و این رویداد برای کشورهای وابسته به واردات نفتی نظیر چین غیرقابل قبول خواهد بود.

معضل بعدی این است که ایالات متحده در حال حاضر در عراق و افغانستان مشغول جنگ است و به همین دلیل، باز کردن جبهه سوم برای این کشور دشوار خواهد بود. ضمناً ایران به یک بازیگر اصلی در این دو کشور و نیز سوریه، لبنان، فلسطین و کشورهای آفریقایی تبدیل شده است.

آمریکا در پرداختن به معضلات این منطقه، ترجیح می دهد با ایرانی روبرو شود که همکاری می کند و یا حداقل موضع بیطرف و نه خصومت آمیز اتخاذ می کند. به تمامی این دلایل، بسیاری از سیاستمداران ایالات متحده به این نتیجه رسیده اند جنگ علیه ایران خطرناک خواهد بود. به این ترتیب باید گفت تنش های لفظی فعلی، چیزی جز لفاظی نیست.

 

منبع: الاهرام- 9 اوت