چهره های بسیار یک زن

نویسنده

» گزارش گاردین از فعالیت های تارا اینانلو

تانیا گولد

تارا اینانلو به سبک سیندی شرمن پرتره هایی با عنوان “حضور زنان متفاوت ایرانی در خودم”  گرفته است. او برای بازگشت به کشورش با خطر مواجهه است.

تارا اینانلو در کافه ای در لندن نشسته . کوچک اندام و لاغر است و بغض کرده ، او یک فمینیست ایرانی و یک عکاس 21 ساله است. تارا  برای تحصیل در رشته عکاسی در دانشگاه ناتینگهام، سال 2008 به انگلستان آمد. او تحت تاثر پرتره های سیندی شرمن، عکس های متفاوتی از خودش انداخت، در جای یکی از زنان “جوراب آبی”  در فرانسه قرن هفدهم ، بجای یک چهره کمدی، بجای زن معصوم و در جای یک فاحشه.

 تارا می گوید: “من زنان ایرانی متفاوتی را به نمایش گذاشتم که در درون خودم کشف کرده بودم. تغییر چهره همان چیزیی است که زنان ایرانی با آن بزرگ شده اند. تغییر چهره مهمترین بخش زندگی من است. من با دروغ و نادرستی بزرگ شده ام. بزرگ شدن با وانمود کردن به اینکه موجود دیگری هستی، کار دشواری است. همیشه باید دروغ بگویی. اما من همیشه تلاش کردم که یاغی باشم و از محدودیت ها عبور کنم.”

برخی از پرتره ها عریان است. در یکی از آنها تاراماتیک تندی مالیده  و گردنبند مرواریدی دارد، شبیه به مرلین مونرو است. یک قربانی پدرسالاری، می خواهد که شبیه به قربانی دیگری باشد. به این تصاویر، تصاویر ممنوع می گویند، شوخی با عاقبتی وحشتناک، زیرا ماموران اطلاعاتی ایران  دردست داشتن این عکس ها به خانه پدرتارا حمله کردند. در عین حال یک فعال فمینیست به دلیل جمع آوری عکس های اینانلو دستگیر شد.

از او پرسیدم، پس اگر به کشورت باز گردی، دستگیر می شوی؟ او خیلی ساده گفت: “نه، فکر کنم اعدام می شوم. من هرگز تصور نمی کردم که روزی برسد که نتوانم به ایران بازگردم. من فقط کار هنری می کنم که بوسیله آن عقایدم را نشان می دهم.”

 این شد که تارا درخواشت پناهندگی داده است. آیا  در بریتانیا  جایی برای تارا اینانلو و همه تارا هایی که در درون او هستند، پیدا می شود.

گاردین، 7 نوامبر