جنگ ایران و آمریکا بر سر متهم کشتار سوریه

نویسنده

» گزارش لس آنجلس تایمز از درگیری ها در سوریه

پاتریک مک دانل

روز شنبه سوریه و متحد نزدیکش ایران، ایالات متحده را به دلیل کمک رسانی به شورشیان سوری مورد انتقاد قرار دادند. آن ها این کمک ها را آخرین حرکت غرب برای مقاومت در برابر مذاکرات صلح به منظور پایان دادن به دو سال درگیری داخلی در سوریه توصیف کرده اند.

ولید معلم ، وزیر خارجه سوریه در جریان سفرش به تهران گفته است: “می دانیم که ایالات متحده نقشی کلیدی دارد، و اگر بخواهد، حقیقتا می تواند خشونت و خونریزی در سوریه را متوقف کند.”

علی اکبر صالحی، همتای ایرانی وی نیز در کنفرانسی رسانه ای به خبرنگاران حاضر گفت تا زمانی که در انتخابات سال آینده رای دهندگان سوری برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند، بشار اسد به عنوان “رئیس جمهور قانونی” سوریه بر سر کار خواهد ماند.

این مواضع در هفته ای مطرح می شود که نزاع برای برکناری اسد رنگ و بویی دیپلماتیک به خود گرفت اما مسیر مشخصی برای توقف خونریزی ها تعیین نشده است. خونریزی هایی که بر اساس آمار سازمان ملل حدود 70 هزار کشته بر جای گذاشته است.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل و اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در مذاکرات صلح سوریه ، روز شنبه اعلام کردند سازمان ملل خواستار “تسهیل گفتگو ها” میان گروه های اپوزسیون و نمایندگان دولت سوریه هست. این دو از اینکه هر دو طرف نزاع به طور فزاینده ای نسبت به جان انسان ها بی تفاوت شده اند، ابراز تاسف کردند.

همزمان جان کری در اولین سفر خارجی خود در قامت وزیر خارجه ایالات متحده مکرر تاکید کرده که واشنگتن به دنبال “راه حلی سیاسی” برای بحران سوریه است. با این حال میانجی گری های روسیه برای انجام مذاکرات صلح میان اپوزسیون و دولت دمشق مورد تایید وی قرار نگرفته است.

در شرایطی که ایالات متحده از شورشیان سوری حمایت می کند، ایران و روسیه هر دو کمک های قابل توجهی به دولت بشار اسد کرده اند. میزان این کمک ها معین نیست.

واشنگتن ، ایران را به انتقال سلاح و همچنین آموزش نظامی ارتش سوریه متهم کرده است، اتهامی که ایران آن را رد می کند. روسیه هم می گوید تنها تسلیحات دفاعی در اختیار سوریه قرار داده است، گرچه سال گذشته یک کشتی حامل سه هلیکوپتر جنگی پس از لغو بیمه اش توسط بریتانیا مسیرش به سمت سوریه را کج کرد و به روسیه بازگشت.

در سوریه روز شنبه هر دو طرف نزاع خبر از درگیری های شدید در مناطق مختلف دادند، مناطقی چون حومه دمشق ، استان حمص در مرکز، درعا در جنوب، حلب و عدل بیت در شمال و دیرالزور در شرق سوریه.

مخالفین می گویند تعداد زیادی از افراد در درگیری های شدید در شمال شهر رفاع که در محاصره شورشیان است کشته شده اند. این شهر در امتداد رود فرات قرار دارد، جایی که 200 هزار نفر در آن سکنی دارند اما با تشدید نبرد در مناطق دیگر ، جمعیت بیشتری به آنجا آمده اند.

یک گروه فعال حقوق بشر در بریتانیا که تحولات سوریه را زیر نظر دارد اعلام کرده دولت سوریه حملات شورشیان در این شهر را با حمله هوایی پاسخ داده است.

این گروه گزارش داده یکی از گردان های شورشیان، دو غیر نظامی را به اتهام همکاری با مقامات سوریه در حوکه شهر یرموک – جایی که خانه بسیاری از پناهندگان فلسطینی است- اعدام کرده اند. عکسی که در صفحه فیس بوک این گروه منتشر شده جسد دو مرد را نشان می دهد که ظاهرا بدون محاکمه از طناب آویزان شده اند.

منبع : لس آنجلس تایمز - 2 مارس