آخوند ایرانی در پشت تروریسم در آرژانتین

نویسنده

» مقاله هادسون نیویورک

آنا ماهجر بردوخی

ایران درحال بر قراری روابط قوی سیاسی و اقتصادی با برخی از کشورهای آمریکا لاتین است. در همین حال این کشور درحال تبلیغات دینی، بخصوص در میان فقیرترین اقشار جامعه آمریکای لاتین است. آنهایی که به اسلام می گروند تحت تعلیمات دینی و سیاسی، گاهی در ایران، قرار می گیرند و به عنوان ابزار و عوامل رژیم ایران مورد استفاده قرار می گیرند.

محسن ربانی، یک آخوند ایرانی است که قبلا کاردار فرهنگی سفارت ایران در آرژانتین بوده است؛ وی یکی از چهره های اصلی گسترش اسلام در آمریکا لاتین، بخصوص در برزیل است. ربانی در زمانی که در سفارت ایران در بوئنوس آیرس بود در برنامه ریزی و اجرای بمب گذاری سال 1994 در انجمن یهودیان آرژانتین، که منجر به کشته شدن 85 نفر و زخمی شدن 150 نفر شد دست داشت. دخالت ربانی در این بمب گذاری توسط مقامات ایرانی تکذیب  شده است. ولی در سال 2007 پلیس بین المللی، اینترپل، بالاخره تصمیم گرفت حکم جلب قرمز را به اسم ربانی صادر کند.

علی رغم این حکم، ربانی، که اکنون رئیس موسسه فرهنگی اندیشه شرق در قم است، همچنان گسترش اسلام در آمریکا لاتین را دنبال می کند. به گفته مقامات برزیل او چنین بار با هویت تقلبی به برزیل سفر کرده تا افرادی را به استخدام در آورد. به گفته آلبرتو نیسمان، دادستان آرژانتین “ربانی یک تهدید به شمار می آید حتی در برزیل. او در آرژانتین مبلغ افکار افراطی و اسلام خشن بود که منشاء حملات تروریستی در این کشورشد. او اکنون هرچند در ایران است، اما  در گسترش افراط گرایی اسلامی در آمریکا لاتین نقش دارد.”

فعالیت های ربانی در بلو جاردیم، در ایالت پرنامبوکو برزیل ادامه دارد؛ در اینجا پلیس محلی شواهدی مبنی براستخدام افرادی از میان برزیلی ها و سفر به ایران پیدا کرده است که از حد تبلیغات دینی فراتر می رفت.  همراه با افرادی که از برزیل جمع آوری شده بودند جوانانی از آرژانتین، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا و مکزیک نیز  به ایران سفر کرده اند.

پلیس فدرال برزیل اطلاعاتی در دست دارد که بر اساس آن ربانی در آخرین سفر خود به برزیل از روشی استفاده کرده است که به “بحران دیپلماتیک” معروف است. ربانی سوار هواپیمایی می شود که از تهران به کاراکاس در ونزوئلا پرواز می کرد. او بطور غیر قانونی وارد برزیل شد. خطوط هوایی ایران که پرواز تهران به کاراکاس را انجام می داد این مسیر  را  پروازهائی “با خطر تروریستی” اعلام کرد، تا حرکت مظنونان به تروریسم را  تسهیل کند. دولت ونزوئلا هم فهرست سرنشینان پرواز را، به بهانه مقابله با تروریسم، از پلیس اینترپل پنهان کرد. حرکات ربانی زیر نظر بود و قرار بود او را در برزیل دستگیر کنند. پلیس فدرال آماده انجام عملیات بود، ولی مجوز عملیات به دلیل بحث در مورد عواقب سیاسی این عمل به تعویق افتاد. ربانی یک بار دیگر موفق به فرار شد.

در گزارش 675 صفحه ای که توسط تحقیقات دادستان آرژانتین تهیه شده است آمده است که یکی از روش هایی که ربانی برای اطمینان از وفادار بودن افراد بکار می برد اعزام آنها به ایران بود تا دانش خود را از اسلام تعمیق بخشند.

یکی از شاگردان محبوب ربانی در آمریکا لاتین شیخ کریم عبدالپاز است؛ یک آرژانتینی که به اسلام شیعه گروید و قبلا نامش سانتیاگو پاز بولریچ بوده است. او امام جماعت مسجد ایرانی های بوئنوس آیرس بنام التوحید بود. اکنون او امام مرکز فرهنگی اسلامی در سانتیاگوی شیلی است. او در قم تحصیل کرد و چهره مهمی در اسلام شیعه آمریکا لاتین شد. او علاقه خود را به گروه های تروریستی خاورمیانه پنهان نمی کند و معتقد است حزب الله لبنان یک گروه تروریستی نیست بلکه “بخش بنیادین مقاومت جهانی علیه امپریالیست های تروریست آمریکا و اسرائیل” است.

ظاهرا این چیزی است که ربانی در حال آموزش به پیروان جدید اسلام در آمریکای لاتین است.

منبع:http://globalspin.blogs.time.com/2011/06/15/could-irans-defiance-of-western-nuclear-demands-be-a-rational-choice/ هادسون نیویورکhttp://www.guardian.co.uk/world/2011/jun/24/jailed-iran-opposition-activists-rape?INTCMP=SRCH - 24 ژوئن