مشکلات اقتصادی در شب یلدا

لا وانگواردیا
لا وانگواردیا

» نگاه لا وانگواردیا به آشکار شدن تاثیر کاهش بهای نفت

آرتمیس رزمی پور

ایرانیان شب یلدا را که یکی از سنتی ترین مراسم این کشور است جشن گرفتند. گرچه امسال این مراسم تقریباً با اشک و عزاداری برای سالگرد مرگ پیامبر اسلام مقارن شده بود.

“یلدا مبارک!” و “روی گل شما به سرخی انار” از عباراتی است که در اوایل این شب از زبان ایرانیان شنیده می شود.

یلدا که به معنی “تولد” است، به ظهور آفتاب در اولین روز زمستان اشاره می کند. مردم ایران زمین از قبل از دوران زرتشت این مراسم را جشن می گرفتند، ولی برگزاری این جشن پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ برای مدتی قطع شد.

با این حال، این جشن سنتی از چند سال پیش مجدداً به خانه های ایرانیان بازگشته و در برنامه های رسمی تلویزیون و حتی برخی فیلم ها نیز به این موضوع پرداخته می شود.

یلدا در تاریخ ۲۱ دسامبر که آخرین روز پاییز است آغاز می شود و در سپیده دم روز ۲۲ دسامبر که شروع زمستان است پایان می یابد.

در شب یلدا، جوان ترها به منزل بزرگ های خانواده می روند و پس از شام صحبت می کنند و آجیل و کیک می خورند و چای می نوشند. انار و هندوانه در این شب سرآمد دیگر خوراکی ها هستند.

کسانی که کمتر مذهبی اند و آنهایی که به قوانین خشک کشور اهمیت چندانی نمی دهند، با نوشیدن شراب در شبی که آن را “رومانتیک ترین شب سال” می دانند، سنت دیرینه ایرانیان را حفظ می کنند.

خواندن اشعار و غزلیات حافظ، شاعر قرن چهاردهم میلادی، برای این شب از ضروریات است و نباید از آن چشم پوشی کرد. یکی دیگر از سنت ها این است که بزرگِ مجلس “شاهنامه” می خواند و تاریخ ایران قبل از اسلام را از زبان ابوالقاسم فردوسی بازگو می کند.

با این حال، شب یلدای امسال به دلیل بحران اقتصادی و تورم شدیدی که در این کشور وجود دارد، چندان پر جنب و جوش نبود.

میلاد حقیقی، مهندس کامپیوتر ۴۵ ساله، دراین خصوص می گوید: “اکثر تبریک ها ازطریق وایبر، تانگو، لاین و ارسال ایمیل انجام می شود”. او در ادامه می گوید: “با توجه به مشکلات کشور، هیجان برای برگزاری چنین مراسمی کاهش یافته. به هرحال یلدا را جشن می گیریم، ولی احساسات به مانند سابق نیست.”

مرجان فاطمی، منشی ۳۸ ساله، به خبرگزاری اسپانیا می گوید: “معمولاً در شب یلدا جدا از انجام سنت های رایج، موسیقی و رقص هم وجود دارد، ولی اکنون به این دلیل که در ماه صفر هستیم، بخاطر احترام، فقط شام می خوریم و حافظ می خوانیم.”

منبع: لا وانگواردیا، ۲۲ دسامبر