قدرت نمایی در زمین، دریا و هوا

اشپیگل
اشپیگل

» گزارش اشپیگل از مانور نظامی ایران

۱۳ هزار سرباز، و شمار زیادی هواپیمای بدون سرنشین و موشک: ایران برای اولین بار از زمان انتخاب رییس جمهور روحانی درحال انجام یک مانور نظامی گسترده است. قبل از انجام این مانور، از تمامی نیروهای خارجی خواسته شده منطقه را ترک کنند تا از وقوع هرگونه حادثه ای جلوگیری شود.

این مانور نظامی در منطقه ای با وسعت تقریباً معادل ۲/۲ میلیون کیلومتر مربع، یعنی در حدود شش برابر مساحت آلمان، انجام می شود. به گفته تهران، ۱۳ هزار سرباز در این مانور که گستره آن جنوب شرقی این کشور، تنگه هرمز، دریای عرب و خلیج عدن را در بر می گیرد، شرکت می کنند.

گفته می شود که این مانور بزرگ ترین عملیات نظامی زمینی، دریایی و هوایی از زمان انتخاب رییس جمهور روحانی در ژوئن ۲۰۱۳ است. این مانور روز پنج شنبه به شکلی پر سر و صدا از تلویزیون دولتی ایران اعلام و در نزدیکی تنگه هرمز آغاز شد. این مانور روز سه شنبه آینده با برگزاری یک رژه عظیم پایان خواهد یافت. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی قصد دارند موشک ها و هواپیماهای بدون سرنشین خود را طی این شش روز مورد آزمایش قرار دهند.

سردار احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی، در تلویزیون دولتی تصریح کرد که هدف از مانور “انتقال تجربیات” به نسل جوان سربازان ایرانی است.

هفته گذشته، ارتش ایران از تمامی نیروهای خارجی خواست تا این منطقه را برای جلوگیری از وقوع هرگونه برخورد ترک کنند.

 

سالی تعیین کننده برای روحانی

 در منطقه، به ویژه در اسراییل، هراس از قدرت نظامی ایران وجود دارد. دولت اسراییل چندین بار تهدید کرده که به تأسیسات هسته ای ایران حمله خواهد کرد. غرب تهران را متهم می کند که قصد دستیابی به تسلیحات اتمی را دارد و این مسأله همواره ازسوی ایران تکذیب شده.

مذاکرات در رویارویی هسته ای تاکنون به نتایج کاملی نرسیده. ایران و گروه شش کشور در تاریخ ۲۴ نوامبر نتوانستند به یک توافق جامع دست یابند و این اختلاف طولانی مدت را حل کنند. اکنون مذاکرات تا اول ژوئیه ۲۰۱۵ تمدید شده.

سال ۲۰۱۵ برای رییس جمهور روحانی یک سال تعیین کننده خواهد بود. هدف او از سال گذشته این بود که در اختلاف هسته ای ایران با جامعه بین المللی به توافق برسد، زیرا این تنها راه برای کاهش تحریم های شدید علیه ایران و بهبود شرایط برای مردم این کشور است.

اشپیگل، ۲۶ دسامبر