برای پیروزی نیاز به ائتلاف داریم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» مصباح‌یزدی هم نگران شده

محمد تقی مصباح‌یزدی، از روحانیون اصول‌گرا و حامی جبهه پایداری، در دیدار با اعضای حزب موتلفه، خواستار آن شده است که در صورت حضور یک فرد اصلاح‌طلب در انتخابات “همه باید بر روی اصولگرا اتفاق کنند و نظرات دیگر خود را کنار بگذارند و بر روی شخصی اجماع کنند که در مقابل آنها رأی داشته باشد”.

مصباح‌یزدی که رییس “موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی” است، از جمله روحانیونی است که پیش از این نفوذ زیادی در میان اصول‌گرایان داشت. وی از جمله حامیان اصلی محمود احمدی‌نژاد در دو انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری بود. وی در سه سال گذشته اما به انتقاد از احمدی‌نژآد روی آورده و دلیل آن را نیز نزدیکی رییس دولت به اسفندیار رحیم‌مشایی دانسته است. از مصباح یزدی با عنوان پدر معنوی جبهه پایداری یاد می‌شود که توسط برخی از نزدیکان دولت پیش از انتخابات مجلس نهم ایجاد شد.

وی در این دیدار چند توصیه انتخاباتی نیز خطاب به اصول‌گرایان داشته است، از جمله این‌که از آن‌ها خواسته در صورت حضور اصلاح‌طلبان میان خود وحدت کنند: “ اگر در انتخابات امر دایر شد بر اصولگرا و اصلاح طلب، همه باید بر روی اصولگرا اتفاق کنند و نظرات دیگر خود را کنار بگذارند و بر روی شخصی اجماع کنند که در مقابل آنها رأی داشته باشد”.

وی اما معتقد است که این اتفاق رخ نخواهد داد، زیرا “امروز اصلاح طلبان چنین وضعیتی ندارند و شانس برنده شدن با آنها نیست آنها در موقعیتی هستند که چه کسی را انتخاب کنند که رد صلاحیت نشود، سران آنها که قطعا رد صلاحیت می‌شوند از این رو به دنبال فردی هستند که سابقه نسبتا خوبی داشته و رأی بیاورد اما بعید است که مردم به آنها اقبال داشته باشند… اصلاح طلبان بعد از فتنه ۸۸ دیگر در میان مردم جایی ندارند”.

مصباح‌یزدی از سوی دیگر به شکلی انتقادات اعضای جبهه پایداری از ائتلاف میان قالیباف، حداد عادل و ولایتی را نیز مطرح کرده است: “اگر همه اصولگرایان کابینه تشکیل می‌دادند و همه می‌دانستند که این کابینه اصولگرایان است وحدت اصولگرایان در مقابل رقبا حفظ می‌شد، این ایده آل است این که همه اصولگرایان بنشینند و نفر واحدی را انتخاب کنند هر چند شدنی نیست، حتی همان سه نفری که ابتدا با هم ائتلاف کردند بنده معتقدم که در عمل هیچ کدام از آنها با هم نمی‌سازند”.

این توصیه‌های مصباح یزدی در ادامه سخنان پیشین وی است که پیرامون انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری گفته بود: “در این دوره از انتخابات با شرایطی به مراتب پیچیده تر از انتخابات قبلی مواجه هستیم و در چنین شرایطی باید برای عمل به وظیفه برنامه ریزی داشته باشیم”.

مصباح یزدی که از منتقدان هاشمی رفسنجانی است، در این دیدار نیز انتقاد از وی را فراموش نکرده: “متأسفانه افرادی که از همه جا شکست می‌خورند و هیچ جایی آنها را راه نمی‌دهند حتی در نماز جمعه، دم از وحدت می‌زنند و می‌گویند وحدت آن چیزی است که ما می‌گوییم”.

مصباح پیش از این بارها در مخالفت با تحزب سخن گفته و این شکل از فعالیت را نقد کرده است: “از حدود یک قرن پیش تا به حال، چنین وانمود شده که اگر بخواهیم کار اجتماعی در قالب تشکل باشد، باید به صورت حزب باشد. از صدر مشروطیت تا به حال هم احزابی که تشکیل شده کارنامه های خوبی ندارند، حتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم احزابی که تشکیل شد، چندان چنگی به دل نمی‌زد… این گونه برای ما توجیه شده است که در مسائل سیاسی و اجتماعی، کار یا فردی و یا حزبی است. از کار حزبی هم که دل خوشی نداریم، لذا کار فردی انجام می‌دهیم. غافل از این که شکل سومی هم هست. هیچ کدام از این ها مدل اسلامی نیست؛ مدل اسلامی همان است که خود امام(قدس سره) به آن رسید، ولی متأسفانه در مورد آن پژوهش لازم و تلاش کافی انجام نگرفت”.

وی اکنون حزب موتلفه را این‌گونه توصیف کرده: “یکی از ویژگی‌های حزب مؤتلفه این است که اعتقاد به تبعیت از روحانیانی دارند که راه صحیح اسلام را شناخته و از نواب عام امام زمان تبعیت می‌کنند”.

مصباح یزدی از جمله روحانیونی است که در سال‌های گذشته چندین تشکیلات مختلف را راه‌اندازی و یا هدایت کرده است. “موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی”، “انجمن فارغ‌التحصیلان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی”، “دفتر پژوهش‌های فرهنگی”، “کانون طلوع”، “قرارگاه فرهنگی عمار” و اکنون جبهه پایداری از جمله این تشکل‌ها هستند.

از جمله افراد فعال در این تشکل ها می توان به نام‌هایی چون مرتضی آقاتهرانی، سید احمد رهنمایی، قاسم روانبخش، محمدناصر سقای بی‌ریا، حسین جلالی، علی و مجتبی مصباح یزدی، محمود دهقانی، ابوالحسن حقانی، سید محمود نبویان و…. اشاره کرد. نشریه پرتو نیز به عنوان یکی از بازوهای رسانه‌ای این مجموعه فعالیت دارد. علیرضا پناهیان، سعید قاسمی، وحید جلیلی، محمدمهدی ماندگاری، مهدی کوچک‌زاده، حمید رسایی، نادر طالب‌زاده، حسین یکتا، حسن عباسی، ‌علی ثمری، سعید حدادیان، حسین الله‌کرم، حسن عباسی، غلام حسین الهام، محمدباقر ذوالنور، مهدی طائب و… دیگر نیز از جمله افراد فعال در این تشکل‌ها هستند.

برخی از این تشکل ها وابسته به “موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی” هستند. در اساس‌نامه آن‌ها نیز آمده است که تمامی تصمیمات آن باید به تایید ریاست موسسه (مصباح یزدی) برسد تا اجرایی شود.

جبهه پایداری انقلاب اسلامی نیز تشکیلاتی سیاسی است که پیش از انتخابات مجلس نهم تحت نظر مصباح یزدی و با حمایت مالی صادق محصولی تشکیل شد. اعضای این گروه هم از وزرا و اطرافیان سابق احمدی‌نژاد و همچنین برخی نمایندگان حامی وی در مجلس هستند. روح‌الله حسینیان، مرتضی آقاتهرانی، غلامحسین الهام، صادق محصولی، باقر لنکرانی، علی‌اصغر زارعی، حمید رسایی، مهدی کوچک‌زاده و اسماعیل کوثری از جمله اعضای این تشکل هستند. این جبهه در انتخابات مجلس حاضر به ائتلاف با اصول‌گرایان نشد و به نظر می‌رسد روند مشابهی را نیز در انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش گرفته است.