دوباره تجمع می‌کنیم

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» گزارش روز از بازداشت‌های گسترده دراویش در تهران

تجمع روز شنبه دراویش گنابادی مقابل دادسرای تهران با مداخله نیروهای امنیتی و نظامی به خشونت کشده شد و شماری از معترضان نیز بازداشت شدند. منابع دراویش ایرانی به روز می‌گویند اگر تا امروز صبح به مطالبات رسیدگی نشود، پیروان این اقلیت دینی دوباره تجمع خواهند کرد.

چهره‌هایی مانند نسرین ستوده و نرگس محمدی از وکلای مدافع حقوق بشر، معصومه دهقان، هسمر عبدالفتاح سلطانی، وکیل مدافع زندانی و گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی نیز در تحصن دیروز دراویش شرکت کرده‌اند.

تارنمای مجذوبان نور که اخبار مربوط به دراویش گنابادی سلسله نعمت‌اللهی در ایران را پوشش می‌دهد خبر داده که روز شنبه، ۱۷ اسفندماه نیروهای انتظامی به تحصن دراویش معترض یورش برده و کثیری از آنها را در محل دادستانی تهران و خیابان های اطراف آن دستگیر کرده‌اند.

به گفته فرهاد نوری، از مسولان این وبسایت حدود ۲هزار درویش به قصد حمایت از دراویش زندانی به سمت دادستانی تهران حرکت کرده و در نهایت شماری از آن موفق شد‌ه‌اند مقابل دادستانی تحصن کنند.

این روزنامه‌نگار مطلع از وضعیت دراویش گنابادی به روز م‌ گوید ۵۰۰ نفر از این دراویش همراه با شمار دیگری از فعالان سیاسی حاضر در محل دستگیر شد‌ه‌اند. این افراد همگی به پایگاه هفتم پلیس امنیت و کلانتری ۱۱۳ تهران منقل شده بودند اما شماری از آنها بعد ساعاتی از بازداشت آزاد شدند.

به گفته آقای فرهادی تجمع دراویش معترض تا حوالی عصر روز شنبه ادامه داشته است.

مقاماتی در دادستانی و پلیس امنیت ایران به معترضان وعده داد‌ه‌اند که تا صبح امروز ساعت ۹ به تمامی وعده‌های دراویش زندانی و حامیان آنها رسیدگی خواهد شد.

از هفته گذشته حدود ۱۰ تن از دراویش زندانی در زندان های مختلف کشور در اعتراض به وضعیت دراویش زندانی بیماران و جابه جایی تعدادی دیگر از زندانیان متعلق به این اقلیت دینی دست به اعتصاب غذا زده‌‌اند.

تعدادی از دراویش زندانی در روزهای گذشته علاوه بر اعتصاب غذا، از حق استفاده از ملاقات هم خودداری و زندانیان بیمار نیز اعتصاب دارویی کرده‌اند.

این اعتصاب‌ها همزمان با وخامت حال سه درویش زندانی به نام‌های حمیدرضا مرادی، مصطفی دانشجو و افشین کرم‌پور آغاز شد. در روزهای گذشته منابع دراویش همچنین از وخامت وضعیت جسمانی امیر اسلامی، دیگر درویش زندانی خبر داده‌اند.

دراویش زندانی و حامیان آنها که دیروز مقابل دادستانی تجمع کرده‌اند خواهان انتقال زندانیان بیمار به بیمارستان‌های تخصصی، بازگرداندن چند زندانی درویش، از زندان رجایی شهر به زندان اوین و پایان دادن به رفتارهای غیرقانونی مسوولان قضایی و امنیتی شده‌اند.

فرهاد نوری می‌گوید روز شنبه وعده‌های “ضد و نقیض و مبهم” مسولان در مقابل دادستانی تهران دراویش معترض را راضی نکرده و آنها تصمیم گرفته‌اند تا رسیدگی به همه مطالبات، به اعتراضات خود ادامه دهند.

سایت کلمه هم گزارش داده که علیرغم سرکوب و برخوردهای روز شنبه در مقابل دادستانی تهران و وعده‌های متناقض مسئولان، دراویش معترض و خانواده زندانیان سیاسی نیز جهت یک تجمع اعتراضی دیگر برای امروز، یکشنبه در مقابل دادستانی تهران در ساعت ۱۰ صبح یکشنبه، فراخوان داده اند.

به گفته منابع دراویش گنابادی تعداد زیادی از دراویش معترض برای شرکت در این تجمع از شهرهای مختلف کشور مانند، شیراز، اصفهان و به تهران آمده‌اند.

نهادهای امنیتی و قضایی از حدود دو سال پیش، تعداد زیادی از دراویش گنابادی نعمت‌اللهی و وکلای مدافع آنها را دستگیر کرده و در موارد زیادی آنها را بدون محاکمه در زندان نگاه داشته‌اند.

حسن روحانی با انتخاب علی یونسی به عنوان دستیار امور اقلیت‌های قومی و مذهبی وعده داده بود که وضعیت اقلیت‌ها در زمان زمام‌داری او بهبود پیدا خواهد کرد؛ با این حال فعالان جوامعی که به لحاظ حقوقی در اقلیت هستند می‌گویند که فشارها و محدودیت‌ها بر آنان نسبت به دولت فعلی افزایش داشته است.