راه‌اندازی دو تلویزیون اینترنتی

نویسنده
مریم زمانی

» تجربه‌های نو در فرصت انتخابات

تلویزیون‌های اینترنتی اصلاح‌طلبان، هنوز شروع به کار نکرده، با موانعی روبه‌رو شده‌اند که از سوی دستگاههای حکومتی بر آنها تحمیل شده و آینده فعالیت‌های آنها را با ابهام روبه‌رو کرده است.

کمتر از دو هفته مانده به انتخابات، دو تلویزیون اینترنتی از سوی اصلاح‌طلبان راه‌اندازی شده‌ که با وجود مخاطبان اندک، می‌تواند مقدمه‌ای برای تلاش‌های بعدی در جهت شکستن انحصار رسانه‌ای در ایران باشد.

اما آخرین خبرها حاکی از آن است که فشار برخی نهادها باعث توقف کار شبکه تلویزیونی “قلم سیما” و تعویق پخش زنده اینترنتی موج سوم شده است. شب گذشته تلویزیون قلم سیما که به طور رسمی به ستاد موسوی تعلق دارد، مجبور به توقف فعالیت‌های خود شد و “پخش زنده” موج سوم نیز با دو ساعت تأخیر توانست برنامه خود را پخش کند.

گفته می‌شود که توقف کار تلویزیون اینترنتی “قلم سیما” پس از شکایت عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما از این رسانه اینترنتی صورت گرفته است.

 

رسانه زنده اصلاح طلبان

انتخابات در ایران فرصت‌هایی را در اختیار فعالان اجتماعی و مدنی قرار می‌دهد که تقریبا در هیچ موقعیت دیگری فراهم نمی‌شود. راه اندازی تلویزیون های اینترنتی از این جمله اند.

در همین راستا طرفداران میرحسین موسوی، یکی از دو نامزد اصلاح‌طلب، با توجه به شعار وی برای تأسیس رادیو و تلویزیون خصوصی، تلاش بیشتری برای استفاده از امکانات جدید به نفع گشایش‌های تازه در فضای رسانه‌ای می‌کنند.

در کمپین طرفداران میرحسین موسوی، به تازگی دو حرکت برای استفاده رسانه‌ای از مزیت اینترنت پرسرعت صورت گرفته که تداوم آنها چشم‌انداز امیدبخشی را فراروی فعالان رسانه‌ای، اجتماعی و سیاسی قرار می‌دهد.

یکی از این دو، “پخش زنده اینترنتی موج سوم” که ظاهرا دست‌اندرکاران آن ظاهرا به عمد از به کار بردن نام‌هایی همچون “تلویزیون” و “شبکه” پرهیز کرده اند تا امکان برخورد با آنها به بهانه تخلف از قانون انحصار رادیو و تلویزیون، مهیا نشود.

این پخش زنده اینترنتی، از هفته قبل به صورت آزمایشی در آدرس http://live.mowj.ir آغاز شده بود، اما روز یکشنبه با حضور محمد خاتمی رسما افتتاح شد. خاتمی پس از افتتاح این “پخش زنده”، با تاکید بر قانونی بودن این تلویزیون اینترنتی، خواستار تداوم فعالیت‌های آن شد و تاکید کرد که چنین کارهایی می‌تواند ضعف‌های رسانه‌ای اصلاح‌طلبان را تا حدی جبران کند.

“پویش (کمپین) حمایت از خاتمی و موسوی” که مدیریت این تلویزیون اینترنتی را برعهده دارد، وعده داده که هر روز دو ساعت برنامه زنده برای مخاطبان اینترنتی پخش خواهد کرد و پس از آن نیز تا برنامه بعدی در روز بعد، این برنامه‌های دو ساعته در همان آدرس قابل بازبینی خواهد بود.

استودیو و دکور مجهز، کیفیت برنامه‌های نسبتا خوب و مجریان نه چندان حرفه‌ای اما صمیمی این پخش زنده اینترنتی، در کنار سابقه موفق پویش موج سوم در راه‌اندازی حرکت‌های تازه در ماههای گذشته، این نوید را می‌دهد که این تلویزیون اینترنتی بتواند تجربه مقدماتی خوبی برای فعالیت‌های بعدی  در حوزه رسانه‌های صوتی و تصویری باشد.

 

تلویزیون اینترنتی ستاد موسوی

دیگر تلاش کمپ طرفداران موسوی برای توسعه امکانات رسانه‌ای، تلویزیون اینترنتی «قلم سیما» است که فعالیت‌های آن از دو هفته قبل به صورت آزمایشی با پخش کلیپ‌های تبلیغاتی موسوی آغاز و پس از یک دوره تعطیلی چند روزه، روز شنبه گذشته توسط بهزادیان‌نژاد رئیس ستاد انتخاباتی موسوی افتتاح شد.

این تلویزیون اینترنتی نیز وعده داده که ساعات پخش زنده خود را به 5 ساعت در روز برساند و در ساعات دیگر نیز به پخش کلیپ‌ها و فیلم‌های تبلیغاتی میرحسین موسوی بپردازد. “قلم سیما” در آدرس http://www.ghalamsima.com قابل دسترسی است.

 

دیدار آنلاین خاتمی

سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق، یکشنبه شب در استودیوی پخش زنده موج سوم حضور یافت تا ضمن افتتاح این تلویزیون اینترنتی، به صورت آنلاین‌های به پرسش‌های فعالان فضای مجازی پاسخ دهد.

در این برنامه که از قبل به کاربران شبکه‌های اجتماعی مجازی همچون تویتر، فرندفید و فیس‌بوک و نیز در وبلاگ‌ها اعلام شده بود، از طریق این شبکه‌های اجتماعی و نیز مسنجر یاهو، سؤالات کاربران دریافت و توسط افراد حاضر در استودیو از خاتمی پرسیده می‌شد و پاسخ‌های خاتمی نیز به صورت زنده در سایت موج پخش می‌شد.

به گزارش سایت یاری، خاتمی در این گفت‌وگو خواستار آن شد که همه افراد فارغ از گرایش‌های خود امکان بهره‌گیری از رسانه‌های مستقل و خصوصی را داشته باشند و ابراز امیدواری کرد: “عزیزانی که از وجود منابعی که خبرهای کلیشه‌ای و جهت گیری‌های خاص منتشر می‌کنند، خسته شده‌اند، بتوانند زمینه‌ای برای دسترسی به جریان آزاد اطلاعات و اخبار کشورهای جهان به ویژه در امر انتخابات داشته باشند.”

وی با دفاع از میرحسین موسوی، او را فردی شایسته و تراز ملت ایران برای ریاست‌جمهوری خواند و تصریح کرد که به سفرهای خود در حمایت از موسوی ادامه خواهد داد. خاتمی تصریح کرد که رئیس‌جمهور آینده باید مجددا لوایح دوقلو را در دستور کار خود قرار دهد تا آزادی انتخاب مردم و ضمانت اجرایی خواست آنان به صورت قانونی تأمین شود.

رئیس‌جمهور سابق ایران همچنین با محکوم کردن تحرکات اخیر گروههای فشار، به نگرانی آنها از موج ایجاد شده اشاره کرد و افزود: “تهدیدها و فحاشی‌ها نشان‌دهنده نگرانی برخی از افراد از حاکم شدن خواست مردم است؛ مردم تصمیم گرفته‌اند تمایلات خود را عملیاتی کنند و امیدوارم با تجربیاتی که ما پیش از این داشتیم به خواست خود دست پیدا کنند. که البته تحرکات گرو‌ه‌های خودسر می‌تواند به ضرر این افراد نیز باشد.”