موساد مظنون به قتل استاد ایرانی

نویسنده

» تحلیل فیگارو از ترور دانشمند هسته ای

آدرین ژوم

به نوشته هفته نامه آلمانی اشپیگل، قتل فیزیکدان ایرانی در تهران توسط تامیر پاردو، رییس جدید موساد، رهبری شده است.

موساد به عنوان مسؤول ترور داریوش رضایی نژاد، فیزیکدان ایرانی، معرفی شده. او در تاریخ ۲۳ ژوئیه به ضرب ۵ گلوله توسط دو موتورسوار در یکی از خیابان های تهران به قتل رسید. این هفته نامه آلمانی به نقل از یکی از منابع نزدیک به نهادهای اطلاعاتی اسراییلی می نویسد این عملیات به عنوان اولین عملیاتی است که توسط رییس جدید موساد، تامیر پاردو، رهبری شده. این اقدام در چارچوب عملیاتی است که برای ایجاد خرابکاری در برنامه هسته ای ایران به هر طریق ممکن طراحی شده است.

عجیب است که موساد آشکارا مسؤولیت یک ترور را برعهده می گیرد، زیرا یکی از اصول “جنگ در سایه” این است که هیچ عملیاتی تکذیب یا تأیید نشود. ولی ازطرف دیگر ممکن است که این قتل به طور کامل برحسب اتفاق نیز نباشد. دولتمردان جمهوری اسلامی هفته گذشته اسراییل و ایالات متحده را مسؤول این ترور معرفی کردند. علی لاریجانی، رییس مجلس ایران، آن را “عملیات تروریستی صهیونیستی-آمریکایی” نامید.

پس از مرگ این دانشمند، اظهارات گنگ و سردرگمی بیان شد: رسانه های ایرانی ابتدا این قربانی را به عنوان یک کارشناس فیزیک هسته ای که در سازمان اتمی ایران و وزارت دفاع کار می کرده معرفی نمودند. سپس دولتمردان جمهوری اسلامی موضوع جدیدی را پیش کشیدند و او را یک دانشجوی ساده در رشته برق معرفی کردند. البته این اولین ترور از این دست نبوده و حرفه دانشمند هسته ای در ایران کم کم به یک حرفه خطرناک تبدیل می شود.

در ماه نوامبر سال گذشته، مجید شهریاری، دانشمند و کارشناس دیگری، با انفجار یک بمب در کنار اتومبیل خود کشته شد. ترور مشابهی نیز باعث زخمی شدن دیگر دانشمند هسته ای، فریدون عباسی، گردید. در ژانویه ۲۰۱۰ نیز مسعود علی محمدی، کارشناس فیزیک هسته ای، با انفجار یک موتورسیکلت کشته شد.

کارشناسان اطلاعاتی معتقدند که تعداد ترورهای زنجیره ای به حدی است که نمی توان گفت اتفاقی و بدون سازماندهی انجام می شود. در کنار نفوذ ویروس مرموز کامپیوتری که سال گذشته کامپیوترهای کنترل کننده مراکز هسته ای ایران را آلوده کرد، این ترورهای بی رحمانه دانشمندانی را نشانه گرفته که به طور مستقیم در تحقیقات هسته ای ایران دست دارند. سازمان های مخفی اسراییلی در گذشته زمانی که منافع حیاتی کشورشان در خطر بود، متوسل به ترور می شدند. امروز اسراییل برنامه هسته ای ایران را به عنوان یک تهدید بالقوه می داند. تامیر پاردو، رییس جدید موساد، در اوایل سال جاری جانشین میر داگان شد که یکی از مسؤولان اصلی عملیات مخفی علیه برنامه ایران بود.

سازمان های اطلاعاتی مخفی مانند گروه سنی جندالله، مستقر در بلوچستان ایران، در گذشته عملیاتی را علیه تأسیسات نظامی ایران به انجام رسانده اند و اغلب ازسوی دولت تهران متهم به همکاری با سازمان های مخفی خارجی می شوند.

منبع: فیگارو، ۲ اوت