کیهان: وزیر پیشنهادی علوم باید مجازات شود

نویسنده
نازنین کامدار

» عصبانیت افراطیون از دولت

پس از آنکه اکبر ترکان، مشاور عالی حسن روحانی از قطعی بودن معرفی جعفر توفیقی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم خبر داد، رسانه های دست راستی و نمایندگان تندرو مجلس، حجم وسیعی از واکنش های تخریبی را بر علیه وی سازماندهی کرده اند تا سرانجام او نیز نتواند از مجلس اصولگرای جمهوری اسلامی رای اعتماد بگیرد.

راستگرایان معتقدند معرفی توفیقی به عنوان وزیر علوم نوعی “دهن کجی” به مجلس محسوب می شود و روحانی با اقدام خود اولین گام را برای تقابل دو قوه بر داشته است.

راستگرایان امیدوار بودند توفیقی صرفا برای سرپرستی وزارتخانه معرفی شده باشد، اما اکبر ترکان روز یکشنبه اعلام کرد: “آقای توفیقی انسان توانایی هستند و این تخریب‌ها روی عملکرد ایشان اثر منفی نخواهد داشت. انشاءالله ایشان به زودی در مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی علوم صحبت خواهند کرد و ما از سخنان ایشان در مجلس استفاده خواهیم کرد”.

وی در گفت و گو با سایتی به نام “سلام نو”، افزود: “ایشان در سخنرانی و برقراری ارتباط با نمایندگان توانایی کافی دارند و پاسخ تخریب‌ها را هم خواهند داد”.

این سخنان ترکان اما، واکنش تند محافظه کاران را برانگیخت و دیروز رسانه هایی چون کیهان، جوان و فارس، سلسله مطالبی در جهت تخریب جعفر توفیقی منتشر کردند.

در همین راستا، روزنامه کیهان خواستار “مجازات” گزینه پیشنهادی وزارت علوم شده و نوشته است: “در حالی که تصور می‌شد معرفی جعفر توفیقی صرفا برای سرپرستی وزارت علوم انجام شده، اکبر ترکان فاش کرد وی وزیر پیشنهادی به مجلس نیز خواهد بود. توفیقی رئیس ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف در انتخابات بود که پس از اعلام انصراف وی اقدام به انحلال ستادها کرد. او در دوره اصلاحات مدتی وزیر علوم بود و همچنین از حامیان فتنه سال 88 به شمار می‌رود که متاسفانه در اثر بی‌دقتی به ریاست کمیته فرهنگی- اجتماعی در مجموعه انتخاب وزرا معرفی شد. و پس از عدم رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به میلی‌منفرد، سرپرست وزارت علوم شد. بر اساس فیلم ویدئویی موجود که در سایت‌ها قابل دسترسی است،‌ توفیقی یکی از تحریک‌کنندگان فتنه و آشوب سال 88 و از مدعیان دروغ تقلب بوده و در یک تجمع در این زمینه به القای وقوع تقلب در انتخابات 4 سال پیش پرداخته است، او در این سخنرانی ادعا می‌کند 24 میلیون رای موسوی به اسم کس دیگری رفته است. این سخنرانی توأم با تحریک به آشوبگری است و نامبرده بایستی به عنوان یکی از عوامل آن خیانت و جنایت بزرگ مجازات شود”.

جوان آنلاین نیز با 6 تن از اعضای فراکسیون “پایداری” که همگی هفته قبل به عنوان “مخالف” کابینه در مجلس فعالیت داشتند، گفت و گو کرده است.

علی‌اصغر زارعی درباره جعفر توفیقی و عدم رای اعتماد به وی گفته است:“آقای رئیس‌جمهور در انتصاب‌های خود علاوه بر تخصص افراد باید مواضع آنها را درباره فتنه 88 لحاظ کند. بارزترین خط قرمز مجلس، عملکرد سیاسی وزرا‌ در فتنه 88 است و اینکه مواضع روشن داشته باشند. متأسفانه اطلاعات و مطالبی که در سایت‌ها وجود دارد حاکی از این است که بعضی از این افراد دارای مواضع تحریک‌کننده‌ای در قضایای فتنه 88 بوده‌اند و باید عذرخواهی می‌کردند. دولت نباید درخصوص خط قرمز مجلس بی‌دقتی کند چراکه فتنه 88 یک سوء تفاهم نبود. به نظر می‌رسد در معرفی کسانی که به عنوان سرپرست برای برخی از این وزارتخانه‌ها معرفی شده‌اند، توجه جدی به این معیارها نشده است و امیدواریم دولت در معرفی وزرای پیشنهادی حتماً به این نکات توجه کند تا مشکلات کمتری در زمینه رأی اعتماد به وزرای باقی‌مانده، پیش روی دولت و مجلس باشد. دولت تاکنون در این زمینه اقدام رسمی انجام نداده است و در صورتی که چنین مسئله‌ای صورت بپذیرد، مواضع ما همین مسائلی است که عنوان شده است”.

 حسین سبحانی‌نیا، هم گفته: “این خط قرمز برای تمام نمایندگان است و فراکسیون رهروان ولایت، اصولگرایان و تمام نمایندگان موضوع فتنه را به عنوان خط قرمز اعلام کرده‌اند، لذا اگر موضوع نقش داشتن کاندیداهای وزارتخانه‌ها در فتنه ثابت شود، بدون تردید نمایندگان به آنها رأی اعتماد نخواهند داد، مگر اینکه ثابت شود در فتنه نقشی نداشته‌اند. خط قرمز مجلس فتنه است و نقش داشتن در فتنه، کارآمدی، توانمندی، تجربه، تخصص، تعهد و ولایت‌پذیری از مواردی است که مورد توجه نمایندگان مجلس در رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی خواهد بود.”

حسین نجابت هم گفته است: “امروز باید فضای دانشگاه‌های ما فضای آرام و علمی را دنبال کند. باید فردی به عنوان وزیر و سرپرست از سوی رئیس‌جمهور انتخاب شود که این نهضت را به سرمنزل مقصود برساند. دولت و مجلس باید تلاش کنند تا این آرامش و فضای علمی در کشور همچنان ثابت قدم بماند و از التهابات به دور باشد. توفیقی فرد جناحی و وابسته به حزب منحله مشارکت است و به جناح اصلاح‌طلب گرایش دارد. مؤثر بودن و حضور معنی دار در فضای فتنه خط قرمز همه نمایندگان مجلس است و روحانی باید در انتخاب این‌گونه افراد در کابینه دقت کامل داشته باشد”.

جواد کریمی قدوسی، نماینده پر سر و صدای عضو پایداری هم چنین موضع گرفته: “دولت باید دلایل رد وزرای علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان از سوی مجلس را مد نظر قرار دهد و در معرفی وزرای جدید برای این وزارتخانه‌ها به این مسائل توجه داشته باشد و موجب برانگیخته شدن حساسیت‌های مجلس نشود. مجلس در رأی اعتماد به وزرا، به چهره و نام افراد نگاه نمی‌کند و آنچه در اینجا مد‌نظر قرار می‌گیرد سوابق افراد است و اگر بار دیگر افرادی از سوی دولت برای تصدی سه وزارتخانه باقی مانده به مجلس معرفی شوند که در فتنه 88 نقش داشته باشند، مجلس آنها را تأیید نمی‌کند” 

اسمائیل کوثری و فرج الله عارفی و محمد سلیمانی نیز مشابه همین ادعاها را تکرار کرده اند.

افکار نیوز هم به نقل از مهدی موسوی‌نژاد،نماینده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات می نویسد: “نوع دخالت و ورود وزرای پیشنهادی در فتنه ۸۸ با دقت بررسی می‌شود و کسانی که در فتنه نقش‌آفرینی کرده‌اند از فیلتر مجلس عبور نمی‌کنند. افراد منسوب به جریان فتنه نمی‌توانند رأی اعتماد مجلس را بگیرند و از رئیس جمهور انتظار داریم وزرایی معرفی کند که مشکلی نداشته باشند. این طور نیست که حتماً مجلس رأی اعتماد می‌دهد و شخص معرفی‌شونده و سوابق وزیر پیشنهادی به دقت بررسی خواهد شد. توفیقی نمی‌تواند از مجلس رأی اعتماد بگیرد و با توجه به شایبه حضور ایشان در فتنه ۸۸ نمایندگان به توفیقی رای اعتماد نمی‌دهند”.

گفتنی ست علاوه بر این اظهارات، خبرنگاران پارلمانی که با نمایندگان در تماس هستند، از تلاش برخی از این افراد برای تهیه و توزیع شبنامه بر علیه توفیقی پس از بازگشایی مجلس خبر می دهند.