رمزگشایی ازافاضات زنگنه

رضا تقی زاده
رضا تقی زاده

آقای زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی که با داشتن بیست سال سابقه وزارت لقب “شیخ الوزراء” دولت امید و تدبیر را یدک میکشند، روز سه شنبه با حضور در شبکه ۱ تلویزیون اسلامی در باب “خروج از رکود در وزارت نفت”، “استفاده بهینه از نفت”، “روش تولید گاز!“، “موارد مصرف آن در بهبود اوضاع اقتصاد”، و همچنین کاربرد ارز، افاضاتی داشتند و اندرز هایی عرضه فرمودند پراز فضل، که فیض درک مستقیم از آن گهر فشانی ها بدون تفسیر و توضیح و رمز گشایی از نکات سر به مهر، کاری ساده نیست.

هر چند کاربرد واژه “افاضات” در تعریف آنچه حضرت شیخ الوزرا روز سه شنبه گفتند خلاف مقصود، و مخالف با مراد کلمه است ( برای دیدن تقابل تعریف در معنی، خواننده را به لغتنامه معین و توضیح دهخدا حواله میدهم)، رمز گشایی از بیانات ایشان در هر حال خدمت است به خواننده ای که شاید پیشتر، مکتوب ترشحات ذهن کنکاش گر وی را در رسانه های دولتی دیده است.

در این مفاتیح نوین، (عنوان از سایت شخصی مکارم شیرازی، یکی از آیات عظام، به عاریت گرفته شده) راهیان نور را به باغ بهشت افاضات جناب زنگنه میبرم با استفاده تطبیقی از متن پیاده شده و انتشار یافته در سایت خبرگزاری مهر که زحمت انتقال فرمایشات شیخ الوزرا را بنا بر ظاهر، یکی از کارکنان آن بر خود هموار کرده است.

 

گزیده ای از گهر باری های شیخ

حضرت شیخ هنگام گشایش سخنان خود فرموده اند: “اقتصاد ما با مشکلاتی که برای نفت ایجاد کردند به رکود رفت!” منظور ایشان تاثیر کوبنده تحریمهایی است که آمریکای جهان خوار و انگلیسی های چشم چپ به تلافی تلاشهای پنهانی ۲۰ ساله حکومت ولایی برای ساختن حشره کشهای غیر قانونی علیه ایران اعمال، و دست در دست مدیریت الهی دولت قدر قدرت احمدی نژاد، از راه تحمیل صد ها میلیارد دلار زیان، اقتصاد کشور را به پرتگاه و مردم را به ورطه فقر و تن فروشی و تکدی برای امرار معاش کشیدند.

در ادامه ایشان فرموده اند: “اگر بخواهیم از رکود خارج شویم باید نفت در بخش مهمی از اقتصاد نقش پیشران را داشته باشد.”

 عجب! آقای زنگنه! تصور نمیکنید در این ۳۵ سالی که از برکت حکومت ولایی، شما و امثالهم، به نعمت و برکت رسیده اید نان و آب مردم با امداد های غیبی تامین و از دهانه چاه جمکران گرفته میشد؟ واقعا این باور شما شده است که پیشران و پسران شدن نفت در اقتصاد ملی بااهمیت تر از حق الهی برای غنی سازی اورانیوم است؟

ادامه فرمایشات زنگنه، نقل به مضمون: “سیاست هایی که اکنون برای خروج از رکود تعریف می کند ( شاید منظور رییس ایشان است) عمدتا برای سال جاری و ۹۴ هستند.”

 در این فراز، منظور شیخ الوزرا، روزمرگی و بی برنامه بودن دولت “امید و تدبیر” است که گذر از این ستون به ستون سال بعد را فرجی برای خود و رهبران حکومت ولایی میبیند.

در بخش دیگری از گفته های نغز و بی بدیل، که نشانه ژرفای دانش حضرت شیخ است بر علم اقتصاد، ایشان میفرمایند: “اگر صادرات نفت افزایش پیدا کند از دو طریق بر خروج از رکود تاثیر می گذارد اول اینکه برای کشور ارز تولید می شود و وقتی ارز تولید شد کالا و خدمات وارد شد به مواد اولیه تبدیل می شود. قسمت اعظمی از مواد اولیه برای تولید و فعالیت بیشتر کارخانه ها صرف می شود!”

 یاللعجب، از کرامات شیخ ما اینست/ شیره را خورد و گفت شیرین است.  

بدون شک اگر روح آدم اسمیث، پدر اقتصاد بازار، از این در فشانی های شیخ الوزاء مطلع میشد رنج طی الارض را از جهان باقی به سرای مادی بر خود هموار میکرد و از شادی جهانی شدن پندار هایش شیخ زنگنه را تنگ در آغوش میکشید.

من در عجب ام چرا رهبران جهان سیاست و اقتصاد هر سال بمنظور گشودن گره های مشکلات جهانی وقت و پول خود را برای گرد آمدن در داووس- سوئیس صرف میکنند، و بجای آن از حضرت شیخ نمیخواهند که از همین منبع علم الهی آنان را برخوردارکنند و با پیچیدن نسخه ای از این دست، حلال معضلات جهانی بشوند. دریغ است که چنین پدیده ای دانش خود را تنها محدود به درک مشکلات و حل معضلات حکومت ولایی در ایران بفرمایند و بقیه دنیا را محروم.

 برای درک بهتر از عمق دانش شیخ الوزرا اینجا را هم بخوانید که دقیقا، بدون حذف واو و یا اضافه کردن کاف، قید به مکتوب افاضات ایشان مندرج در سایت خبرگزاری مهر است. وزیر نفت گفت: “دومین تاثیر نیز این است که دلار به دست آمده از نفت به ریال تبدیل شده و وارد بودجه کشور می شود!…چون وقتی بودجه کم است طبیعتا بودجه های عمرانی را محدود می کنیم، اما با این کار بودجه های عمرانی افزایش پیدا کرده و فعالیت های اقتصادی نیز بیشتر می شود. اکنون یک قوه عاقله در دولت مشغول فعالیت است.”

این بخش را نیز نیازی به مفتاح رمز کلام نیست، که حضرت ایشان مصداق بی بدیل قوه عاقله ای است که در دل دولت تدبیر و امید نهفته است.

 

اعترافات شیخ الوزرا

حضرت زنگنه در کنار افاضات بی بدیل علمی و اقتصادی، در گفتگو با جام جهان نمای حکومت ولایی، اعترافاتی هم داشته اند که به نوبه خود نشانه وسواس حکومت الهی در حفظ بیت المال است در حساب های امن بسیجی ها و فرزندان راستین انقلاب. ولی مطابق اعترافات حضرت ایشان، در دولت تدبیر و امید هم، مفهوم حراست از بیت المال، مشابه با درک دولتهای پیشین و دست نشانده ولی فقیه است، نه بیشتر، نه کمتر.

ایشان میفرمایند: “سال گذشته ۲۷ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه ها مصرف کردیم. ارزش سوخت مایع مصرفی فوق بالغ بر ۱۸ میلیارد دلار بود. استفاده از این سوخت هوا را آلوده کرده و متاسفانه محصولی را که می توانستیم صادر کنیم میسوزانیم.” ( منظور احتمالا آمریکای جهان خوار است که حکومت ولایی را مجبور به سوزاندن گاز مایع در نیروگاههای برق کرده است و نه مسئولان حکومت ولایت فقیه!)

توضیح: میعنات گازی ارزشمند ترین محصول جنبی تولید گاز است و در حجم مساوی با ارزش تر از نفت خام سبک، که به نوبه خود گرانترین نوع نفت خام محسوب میشود. به این ترتیب شیخ الوزرا اعتراف میکند که به دلیل دست تنگی و در نهایت سخاوت، گرانترین نوع محصول سوختی را در نیروگاهها میسوزاند و دولتش نه قادر و نه مایل است از برنامه اتمی حکومت ولایی اعلام برائت کند.

ادامه اعترافات زنگنه: “تولید پتروشیمی ها به دلیل کمبود گاز کاهش پیدا کرده است، ۸۰ میلیارد دلار در سال تفاوت قیمت سوختی است که در داخل می فروشیم نسبت به قیمت بین المللی اش.” ( منظور ایشان این است که سوخت را ارزان فروشی میکنند. در یک دولت متعارف سالانه هشتاد میلیارد دلار دارایی ملی به اجرای طرحهای تولیدی و سرمایه زای ماندگار تخصیص داده میشود و نه سوختن در کوره ها و آلوده تر کردن هوا.- با صرف هشتاد میلیارد دلار میتوان بیش از ۲ میلیون فرصت شغلی تازه در بخش تولید ایجاد کرد و تا ۵ در صد رشد سالانه اقتصادی ایران را افزایش داد.)

بقیه اعترافات زنگنه:  ”در حال حاضر چاه های آب کشاورزی نزدیک به دو و نیم میلیارد لیتر نفت و گاز مصرف می کنند. برآورد کرده ایم اگر ( کشاوزان) یک متر مکعب گاز صرفه جویی کنند و مصرفشان را برقی کنند می توانیم ظرف سه سال یک هزار میلیارد دلار را به آنها پرداخت کنیم.”

صرف نظر از اینکه صحبت از صرفه جویی در مصرف آب و ایجاد سیستم مدرن لوله کشی در زراعت نیست، پرسش اینجا است که چرا نمیکنید؟ چطور رضایت می دهید که با فروش سوخت ارزان برای موتور های کشاورزی و بدون داشتن برنامه ای برای مدیریت بحران، آبهای زیر زمینی بی رویه بالا کشیده شود و کشور تدریجا در آتش خشکسالی بسوزد؟

اعترافات دیگر: “مجلس امسال ۱۰۰ میلیارد دلار برای کارهای مهندسی و دیگر کارها به ما اختصاص داده است”. ( مجلس این ذخیره بزرگ ارزی را از کجا آورده که بشما بدهد در حالی که دریافتی دولت بابت کاهش موقت تحریمها در یکسال تنها ۹ میلیارد دلار خواهد بود؟-چرا به مردم و به خودتان بی مهابا دروغ میگوئید؟)

ادامه اعترافات:” امروز عده ای هستند که تنها می خواهند از رانت دولتی استفاده کنند و به طور مثال کالایی را از دولت با هزینه پایین بگیرند و آن را گران بفروشند.” ( دولت روحانی از سوی رقبای دست راستی متهم به دادن یک رانت ۶۵۰ میلیون یورویی است با مشارکت یکی از همکاران آقای زنگنه و هنوز قادر نشده خود را از این اتهام تبرئه کند.)

 زنگنه به مجری برنامه: “اگر تحریم ها تا سال ۱۴۰۰ برداشته شود ما ۵۰۰ میلیارد دلار درآمد اضافی خواهیم داشت.” ( در صورتی که برنامه های اتمی هستی سوز و بدون حاصل کنونی با خشک مغزی رهبران حکومت ولایت فقیه ادامه یابد، زیان های ناشی از تحریم نفت و گاز به تنهایی سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد بود!)

زنگنه: “ من تأسیس پالایشگاه را امری مقدس نمی دانم. اگرچه معتقدم پالایشگاه به صرفه نیست، در زمان حاضر سالانه ۴ میلیارد دلار به پالایشگاه ها تخفیف می دهیم و برخی می خواهند این رقم دوبرابر هم بشود.” ( حاتم بخشی دولت تدبیر از بیت المال به کیسه پالایشگاه داران). ادامه: “هرساله تولید ناخالص و ثروت کشور کم می شود و این به معنای فقیرتر شدن کشور است. ” (افاضات ایشان را در این بخش هم نیازمند مفتاح نیست) “ در حال حاضر هیچ خانه ای خالی از چند فرد بیکار نیست.”

ادامه اظهارات زنگنه در مورد حوزه کاری ایشان : “نیمی از کارکنان وزارت نفت مازاد هستند. اینک تمام پتروشیمی ها و پالایشگاه ها واگذار شده ( به چه کسانی؟) با این وجود در وزارت نفت ۱۲۰ هزار نیرو داریم. در حال حاضر بین ۵۰ تا ۶۰ هزار نیروی مازاد ( زائد) داریم.” ( درک درست دولت تدبیر و امید از مفهوم اقتصاد آزاد و مولد و رقابتی در دنیای امروز! تعجب نمیکنید که شرکت نفت ایران چرا رقیبی برای غولهای نفتی جهان نشده؟)

 

در مورد پدیده ای به نام بابک!

اظهارات شیخ الوزرا در مورد بابک زنجانی، شاه بیت افاضات ایشان است و نشان بی بدیل در اثبات وسواس حکومت ولایی در حراست از اموال و دارایی های ملی. زنگنه در ادامه میگوید: “افرادی اموال نفت را بردند و قرار هم نداشتند که پول آن را پس بدهند و اشتباهی نکرده اند و در حقیقت تیم بابک زنجانی که اموال ما را بردند، عملا می خواستند پول‌ها را ندهند.” ( شیخ الوزراء باوجود اشراف کامل بر هویت روسا و شرکای بابک زنجانی، مردم را محرم به دانستن نام سارقین اموال خود نمی داند. در حکومت ولی فقیه همه صغیرند و اطلاعات محرمانه را نمیتوان با صغیران در میان نهاد، حتی در مورد هستی آنها)

وی در پاسخ به این سئوال مجری که چرا باید به یک سری از افراد نفت بدهید تا مشکل حل شود؟ گفت: “نفت را به زنجانی دادند ( آمریکایی های جهان خوار دادند و نه عمله و اکره دولت دست نشانده ولی فقیه) تا آن را فروخته و پولش را تحویل بدهد ولی او این کار را انجام نداد. بخشی هم از پول های دیگر به زنجانی داده اند، یعنی بخشی از وام هایی که به شرکت نفت برای اجرای طرح ها داده بودند را به زنجانی تحویل دادند تا به پیمانکاران پرداخت کند اما وی پول ها را خورده بود.” ( عجب! این بسیجی اقتصادی حکومت ولایی، بابک جان زنجانی یقینا به اموال عمومی محرم تر از مه آفرید امیر خسروی است که در مسیری موازی قرار گرفت و برای دفاع از بیت المال، حکومت ولایی او را به دار کشید؟)

بیژن زنگنه ادامه داد: “زنجانی یک بانک بی اعتبار را درست کرده بود که تمام دارایی اش شاید ۵۰۰ هزار دلار نبود ولی بیش از دو میلیارد دلار پول دولت با مصوبه کارگروه نفت و دولت که رئیس بانک مرکزی و چند وزیر امضا کردند و به وی داده شد ( منظور زنگنه بانک مرکزی و هیات دولت آمریکای جهان خوار نیست). این افراد امضا کردند که پول را به بانک بدهید در صورتی که معلوم نیست این بانک در تاجیکستان چه بود. زنجانی بعد به مالزی رفته و یک بانک دیگر درست کرد”. ( با اعتبار همان بانک اولی که در تاجیکستان تاسیس کرده بود و از همین طریق چند حواله تو خالی مبنی بر پرداخت بدهی ها فرستاده بود)

 ادامه زنگنه: “برای بانکی که هیچ اعتباری به نداشته، روی چه حسابی این ریسک بزرگ را کردند؟” ( جا دارد این پرسش را شیخ الوزراء طی یکی از جلسات کارکنان دولت با ولی فقیه که ناظر بر اعمال دولتهای دست نشانده خوداست مطرح فرمایند نه از مجری تلویزیون دولتی که مشابه همین پرسشها را از وزیر قبلی در دولت گذشته هم داشته!)

ادامه اظهارات زنگنه در مورد بابک: “میزان دارایی های وی در مقابل بدهی اش خیلی کم است ( این قسمت از جمله اعترافات سوزناک شیخ الوزراء است-لطفا صبوری کنید) در مالزی هم ( بابک جان) چیزی ندارد. به گفته قاضی های دادگستری زنجانی یک پدیده بود.” ( حکومت ولایی در کلیت خود یک پدیده است)

زنگنه : “بیش از دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول بیت المال رفته تازه بعضی آقایان طلبکار هم هستند. ما نجابت می کنیم و حرف نمی زنیم.” ( عجب! آقای زنگنه جرات دارید و سکوت میکنید، یا به میهمانی نرفتن بی بی از بی چادری است؟)

زنگنه در پاسخ به سئوال دیگر مجری مبنی بر اینکه آیا پول‌ها قابل ردیابی است؟ گفت: “چرا قابل ردیابی نباشد. مگر می شود تنهایی چنین کاری را انجام دهد، آیا می‌شود این همه اموال بیت المال را به تنهایی بخورد و برود؟ اصلا شدنی نیست.” ( اشتباه میفرمائید آقای وزیر! آنها خوردند و بردند و شد. آنها که مادر زن نیستند-آنها هم چون شما دامادند!)

آقای زنگنه! دولت تدبیر و امید حسن روحانی نیز که شما شیخ الوزراء آن هستید از قماش دولت قبلی است. شما دزدهای اموال عمومی را میشناسید و جرات ندارید رازهای خانگی دزدان خودی را با غریبه ها ( ملت ایران ) در میان بگذارید. درد و سوزش همراهان دولت تدبیر و امید از این است که در دوران فروش نفت گران و دزدی های آسان و فراوان و رانت خواری های بی حساب، گروه دیگری از یاران ولی مطلقه بر سر کار بودند، نه شما، و نوبت دوباره، زمانی به شما رسیده که کفگیر به ته دیگ خورده است!