کیفرخواست همه متهمان شبیه هم است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» دادگاهی پر از گاف

سومین جلسه محاکمه بازداشت شدگان بعد از انتخابات 22 خرداد روز گذشته در حالی در شعبه 15 دادگاه کیفری انقلاب اسلامی برگزار شد که برخی از متهمان، اتهامات منتسب به خود در کیفر خواست را رد کردند و برای نخستین‌بار تصاویری از ناآرامی‌های خیابانی در تهران پخش شد.

بر اساس کیفرخواست که توسط نماینده دادستان قرائت شد، اکثر بازداشت‌شدگان به اقدام علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی، ایجاد شبهه جعل و تقلب در نتیجه انتخابات، اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد بلوا و آشوب، مشارکت در تخریب و احراق اموال عمومی، و ایجاد ترس و وحشت، متهم شده‌اند. اما کیفرخواست قرائت شده در جلسه دیروز دادگاه اشتباهات و گاف های فاحشی داشت که متهمان پرونده را واداشت در سخنان خود به تصحیح گاف های کیفرخواست بپردازند.
در کیفرخواست دیروز ادعا شده بود که گروه‌های معاند با بهره‌گیری از رسانه‌ها و افراد فرصت‌طلب و ارتباط با شبکه‌ها و رسانه‌های بیگانه و ارسال اطلاعات و عکس در جهت تهییج آشوبگران اقدام کرده‌اند.
 این کیفرخواست، “اقرار متهمین” را حاکی از آن دانسته که این توطئه از سال ها پیش برنامه ریزی شده و انتخابات اخیر بستری برای اجرای آن بوده است.
نماینده دادستانی تهران همچنین در بخش دیگری از کیفرخواست، منتقدان به برگزاری چنین دادگاهی را “عناصر مغرض و بعضا کج‌فهم” معرفی کردو گفت: دشمن سعی دارد به هر نحو ممکن این رسوایی بزرگ را سرپوش گذارد. لذا با طراحی مباحث انحرافی درصدد تشویش اذهان عمومی و غبارآلود نمودن فضای جامعه است.

تنها سنگ پرت کردم
در جلسه دیروز دادگاه که برخلاف دو جلسه قبلی برخی متهمان اتهامات منتسب به خود را رد کردند، محسن جعفری که از سوی دادستان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، ایجاد شبهه در نتیجه انتخابات و ایجاد در اخلال نظم عمومی از طریق آشوب و بلوا و تمرد از ماموران و پرتاب سنگ به آنان متهم شده است در دفاعیات خود اظهار داشت: عکس من که در روزنامه کیهان به چاپ رسیده مربوط به بعدازظهر روز شنبه  بیست و سه خرداد است.
قاضی  صلواتی خطاب به او گفت: “شما اعلام کردید که عکس خود را در یکی از درگیری ها از طریق یکی از شبکه های ماهواره ای مشاهده کردید”! این زندانی در پاسخ این ادعا را نادرست خواند و گفت: “اگر عکسی از من گرفته شده باشد حتما باید در سایت های قابل دسترسی باشد.” بار دیگر قاضی جلسه گفت که وی در بازجویی ها اعلام کرده که در یکی از اغتشاشات نرده های اتوبان یادگار امام را تخریب کرده است، اما زندانی گفت: من در این تجمع شرکت نداشتم.
یاورزاده، وکیل جعفری نیز با بیان اینکه موکلش تا کنون به نفع هیچ یک از گروه های مخالف فعالیتی نداشته است گفت: عمل ارتکابی موکل من تنها پرتاب سنگ به ماموران نیروی انتظامی است و لذا تنها ماده 607 قانون مجازات اسلامی مبنی بر پرداخت جزای نقدی وارد است.

سابقه کیفری ندارم از ترس در بازجویی گفتم
حسین اعزامی نیز که کیفرخواست به اقرار او به تخریب اموال عمومی اشاره می‌کرد، چنین اقراری را تکذیب کرد و گفت: “تخریب اموال عمومی را همچنان که در بازجویی‌هایم نیز گفتم قبول ندارم.” این زندانی که به گفته خودش تنها دو روز آخر مهلت تبلیغات را در ستاد موسوی به توزیع پوستر مشغول بوده، گفت: اعتراف می‌کنم اشتباه کردم که در ستاد موسوی رفته بودم و آن را نیز قبول دارم.
وی با اشاره به لقب “مهران دست طلا” که در کیفرخواست برای وی ذکر شده و بر این اساس به او “سابقه کیفری” نیز نسبت داده شده، گفت: من این مساله را از روی ترس گفتم و کذب است، من مهران دست طلا نیستم و هیچ سابقه کیفری ندارم و من در بازجویی اول برای تبرئه خودم این مطالب را گفتم. اینها ساخته و پرداخته ذهن من است.
اعزامی در پاسخ به قاضی پرونده که پرسید: متشنج کردن جو عمومی از جمله در خیابان آزادی و دانشگاه تهران و اینکه پیشنهاد 500 هزار تومان پول به شما داده شده است را چه می گویید؟ جواب داد: پیشنهادی به من داده نشد، فقط در ستاد موسوی گفتند قطعا در انتخابات تقلب می شود که من گفتم چگونه ممکن است تقلب شود. گفتند رای ها را جا به جا می‌کنند و هر کس هر کاری که می تواند از جمله آتش زدن اموال عمومی و تخریب و ایجاد راهپیمایی و غیره را انجام دهد منتهی من هیچ کدام از این کارها را نکردم.
متهم اضافه کرد: در تحقیقات محلی نیز درباره من، چیزی علیه من ثابت نشده است. سپس قاضی خطاب به او گفت: شما در صحنه درگیری دستگیر شده اید و سی دی آن نیز موجود است. متهم پاسخ داد: این سی دی که می فرمایید متعلق به روز سه شنبه هفته قبل است که ساعت 7 و نیم و 8 آن روز مردم جلوی ستاد موسوی تجمع کرده بودند که من با دست علامت می دادم که مردم عقب بروند. قاضی در این هنگام گفت: اما سی دی حاکی از نشان دادن تحریک از سوی شماست، چرا صادقانه برخورد نمی کنید؟  متهم پاسخ داد: من هیچ تحریکی انجام نداده ام و تظاهراتی راه نینداخته ام.
وکیل مدافع متهم که نام او در دادگاه بیان نشد اظهار داشت: با توجه به وضعیت خانوادگی موکلم و سن کم وی همانطور که خودشان نیز گفتند اقراری مبنی بر قبول اتهامات ندارم و تنها اتهام وی همان سی دی است که خدمت شما عرض کرد.
وکیل مدافع متهم گفت: متهم در زمان دستگیر در آرامش کامل بوده و هیچ مدرکی دال بر اینکه وی در تظاهرات بوده است وجود ندارد.


اتهام، ارسال ایمیل برای بی بی سی
مهرداد اصلانی نیز به اتهام عضویت در ستاد رای اصلاح طلبان و ارسال ایمیل برای بی بی سی محاکمه شد. او درباره مکاتباتش با شبکه خبری بی بی سی در قبل و بعد از انتخابات گفت که به دلیل آنکه می دانستم این شبکه به دنبال ایجاد جنگ روانی بود و می خواست ایران را به آشوب بکشد سعی کردم از طریق ایمیل با آنان تماس بگیرم تا مراتب ناخرسندی خود را به آنان اعلام کنم!
 اصلانی با بیان اینکه من و دوستانم که در زندان با هم بودیم به این باور رسیدیم که مورد فریب و آلت دست برخی نخبگان سیاسی و احزاب قرار گرفتیم خطاب به میر حسین موسوی گفت: شما با ادعای تقلب و با عدم تمکین به قانون و قانون‌شکنی این بدعت را پایه گذاشتید و این حوادث را به وجود آوردید و موجب شدید من و امسال من به شما رأی دادیم براساس همین حرفها به خیابان‌ها بریزیم و نظم عمومی را مختل کرده و کاری کنیم که رهبر معظم انقلاب ناراحت شوند وقتی به خود آمدیم که خودمان را در وسط اغتشاشات دیدیم.
براساس کیفرخواست دادستانی، اصلانی یک مورد ایمیل قبل از انتخابات و 2 مورد ایمیل بعد از انتخابات به شبکه خبری بی بی سی ارسال کرده است.
 جمالی، وکیل این متهم در خصوص دادخواست دادستانی و اظهارات موکلش گفت: موکل من صادقانه اقداماتی را که انجام داده بیان کرده است اما باید گفت که قصد انجام اعمالی برای اخلال در امنیت ملی نداشته است.
وی با بیان اینکه موکلش در تظاهرات منتهی به خشونت شرکت نکرده است گفت: اصلانی اعلام کرده تنها در یکی، دو تجمع پیش از بیانات رهبری در نماز جمعه شرکت داشته و پس از بیانات رهبری در خطبه های نماز جمعه دیگر در این تجمعات شرکت نکرده است.


ضرب و شتم یک بسیجی
مهرداد ورشویی، 50 ساله نیز به “ایراد ضرب و شتم ماموران بسیج در خیابان آزادی تهران در حین انجام وظیفه، اقدام علیه امنیت کشور از طریق اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن نظم عمومی، فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از طریق شرکت در اجتماعات غیر قانونی و شعار‌دهی علیه مسوولین ایجاد شبهه جعل و تقلب در نتیجه انتخابات و سلب اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت و مراجع رسمی کشور، اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد بلوا، آشوب، حرکات غیر متعارف و ترس و وحشت در جامعه و مشارکت در تخریب و آتش زدن در اموال عمومی” متهم شده بود. اما تنها اتهام  ضرب و شتم یک نیروی بسیجی را پذیرفت و که  گفت: به دلیل دو ضربه شدید که با باتوم به من زده شد به یکی از نیروها که نمی‌دانسته‌ام عضو بسیج است حمله کرده‌ام.
 وکیل ورشویی نیز که برای موکلش تقاضای اشد مجازات شده است گفت: وی هیچگاه در هیچ گروه و سازمانی فعالیت علیه نظام نداشته و در اختلال عمومی و آتش‌زدن اموال عمومی شرکت نکرده است. تنها اتهامی که او قبول کرده ضرب و شتم ماموری بوده است که عکس و فیلم آن تهیه و متهم براساس آن شناسایی شده و به گفته وی در آن لحظه به دلیل اصابت باتوم دچار جنون آنی شده و به این اقدام دست زده است.

کیفر خواست مطابق اتهامات مشخص افراد باشد
شائولیان، دیگر متهم دیروز نیز ابتدا به اشتباهات کیفرخواست اشاره کرد و گفت:روز دستگیری بنده 23 خرداد بود و نه 24 خرداد و بنده در میدان فاطمی دستگیر شده ام و نه در پل کالج.
او همچنین این سخن رئیس دادگاه را که می گفت “طبق اعلام مامورین شما از عوامل اصلی شورش ها بوده اید” تکذیب کرد.
وکیل شائولیان نیز عنوان کرد که کیفرخواست های صادره در مورد همه متهمان شبیه به هم است درصورتی که باید کیفرخواست ها مطابق با اتهامات مشخص افراد صادر شود.

شیشه مصرف کرده، کانکس آتش زدم
مهدی فتاح بخش، دیگر متهم دادگاه دیروز عنوان کرد که شیشه مصرف کرده و کانکس بسیج را آتش زده است. او نیز ایرادی به کیفرخواست گرفته و گفت: برخلاف آنچه که در کیفر خواست آمده  بنده روزبیست و شش  خرداد دستگیر شدم و نه روزبیست و هفت خرداد.
او افزود: اعتیاد شدید به مواد مخدر شیشه داشتم و یک شب پس از مصرف کردن مواد مخدر بیرون رفتم و سر راه دیدم که یکی از کانکس های مربوط به نیروهای بسیج در حال سوختن است و نیم بیشتری از آن هم کاملا سوخته و از بین رفته است و من هم بدون این که هیچ انگیزه و هدفی داشته باشم نیمه باقی مانده این کانکس را آتش زدم.


اتهام، گرفتن چند عکس
مجید مقیمی، دیگر متهم دادگاه دیروز در کیفرخواست به موارد متعددی از جمله “مشارکت در تخریب احراق اموال دولتی، عمومی، خصوصی و عکسبرداری از متهم در حین احراق و ارتکاب جرم، اقدام علیه امنیت کشوراز طریق اجتماع و تبانی با هدف بر هم زدن امنیت عمومی، فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی و ایجاد شبهه جعل و تقلب در نتبجه انتخابات و سلب اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت و نیز اخلال در نظم عمومی از طریق بلوا، آشوب و حرکات غیر متعارف” متهم شد، در حالی که وقتی او در مقام دفاع برآمد و قاضی به پرس و جو پرداخت، مشخص شد که تمام ماجرا، چند عکسی بوده که وی در موبایل خود از مصدومین و نیز حضور خودش در خیابان انقلاب داشته و حتی آنها را هیچ جا پخش هم نکرده است.

ادب مرد به ز دولت اوست
یکی دیگر از بازداشتی‌ها به نام محمد فراهانی، در کیفرخواست به 6 مورد شرکت در اغتشاش غیرقانونی متهم شده بود که سه مورد از آنها مربوط به روزهای 18 و 19 و 20 خرداد یعنی قبل از انتخابات و ایام فعالیت تبلیغاتی نامزدها و هواداران آنهاست. او وقتی از سوی قاضی مورد خطاب قرار گرفت که: “یکی از اتهامات شما این است که شعارها را مطرح می کرده اید”، در پاسخ گفت: “من یک شعار قبل از انتخابات مطرح می کردم و آن حاصل یک نیروی جمعی بود که ما را به آن سمت می برد. شعار “ادب مرد به ز دولت اوست” که من برداشت توهین از این شعار ندارم.


برای گرفتن فیلتر شکن ایمیل زدم
پیام ده پناه یکی از متهمان پرونده اغتشاشات اخیر تهران که به اتهام ساخت بمب آتش زا از قبیل کوکتل مولوتوف و حمل آن در تجمع های غیرقانونی از سوی ماموران انتظامی دستگیر شده است، در دفاعیات خود اعلام کرد: تصور نمی کردم که این وسیله خطرناکی باشد و ماموران انتظامی آن را یک سلاح قلمداد کنند.
وی که دانشجوی هوا و فضا است با بیان اینکه تاکنون 8 اختراع از خود به ثبت رسانده است گفت: دو کوکتول مولوتفی که من ساخته بودم در یکی از کوچه های فرعی حوالی میدان ونک مورد آزمایش قرار دادم اما خوشبختانه آنها عمل نکردند و هرگز از آنان علیه مردم استفاده نکردم.
وی درباره علت تهیه فیلم و عکس از تجمعات به دادگاه توضیح داد که قصدش از تهیه این تصاویر ارسال آن به سایت ها و انتشار آن نبوده است بلکه تنها از روی کنجکاوی و از طریق گوشی تلفن همراه این عکس ها و تصاویر را تهیه کرده است.
ده پناه  در پاسخ به این سوال قاضی در خصوص ارسال پست الکترونیکی از سوی متهم به شبکه صدای آمریکا گفت: من به صدای آمریکا ایمیل ارسال نکردم بلکه به یکی از بخش های این شبکه پیامی فرستادم تا فیلتر شکن در اختیارم قرار دهند.


اصل 27 قانون اساسی یادم آمد راهپیمایی رفتم
دادگاه باستانی نژاد، دیگر متهم پرونده به دلیل عدم حضور، نعمت احمدی، وکیل او تجدید شد و ایمان پوررضا که به اقدام علیه امنیت کشور از طریق اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت عمومی، فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی و ایجاد شبهه جعل و تقلب در انتخابات و سلب اعتماد عمومی به حاکمیت و مراجع رسمی، اخلال در نظام و امنیت عمومی و مشارکت در تخریب اموال عمومی و خصوصی متهم شده است، گفت: برخلاف نوشته کیفرخواست، محل بازداشت من میدان هفتم تیر بوده است و نه میدان بهارستان.
او با بیان اینکه هنگام بازداشت در کوله پشتی او یک شال سبز، دو بیانیه آقای موسوی به همراه چند قطعه عکس بود و هیچ تجمعی در میدان هفت تیر شکل نگرفته بود گفت: من به راهپیمایی رفتم و وقتی خیل جمعیت را دیدم و اینکه کوچکترین درگیری نبود، اصل 27 قانون اساسی یادم آمد و اینکه در پوشش خبری این راهپیمایی هم واژه غیرقانونی نیامده بود، لذا به راهپیمایی های دوم و سوم هم رفتم. او در عین حال از حضور در راهپیمایی ها اظهار پشیمانی کرد.
میثم قربانی نیز با رد هر گونه حضورش در این اغتشاشات گفت که ماموران وی را با لباس کار و در محدوده خارج از این محل آشوب ها دستگیر کردند. او که 21 سال دارد گفت: در مرحله چهارم این بازجویی ها به من اعلام کردند که کاور مخصوص نیروهای سپاه در خودرو من کشف شده در حالی که من با لباس یکسره کار دستگیر شدم و از موضوع بی اطلاع هستم.