برادرانم فعالیت مخفی نداشته اند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» جعفر کردپور در مصاحبه با روز:

جعفر کردپور، برادر دو روزنامه نگار بازداشت شده کُرد در مصاحبه با روز ضمن تشریح جزئیات بازداشت برادرانش می‌گوید ماموران امنیتی خسرو کرد‌پور را به هنگام درمان در دندان پزشکی و مسعود کردپور را در اداره اطلاعات مهاباد در حالیکه برای پیگیری پرونده برادرش مراجعه کرده بود، بازداشت کرده‌اند.

در ادامه واکنش‌ها به بازداشت چند روزنامه نگار در مهاباد، شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد با صدور بیانیه‌ای این بازداشت ها را اقدامی “تنش زا” و “منافی مصالح کشور” خوانده و از مسئولان خواسته است که به جای تشدید فشار بر فعالان مدنی، فرهنگی و سیاسی “فشار کمرشکن اقتصادی را از گرده مردم بردارند.”

 

بازداشت سه روزنامه نگار

طی روزهای گذشته دست کم سه روزنامه نگار کرد به نام‌های خسرو کردپور، مسعود کردپور و قاسم احمدی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

خسرو کردپور، روزنامه نگار و مدیر وبسایت اطلاع رسانی “مکریان” روز پنج شنبه، ۱۷ اسفند ماه با حکم قضایی و توسط نیروهای امنیتی در مهاباد دستگیر شد.

جعفر کردپور، برادر این دو روزنامه نگار، درباره نحوه بازداشت آنها به روز می‌گوید: “روز پنج شنبه خسرو درحال درمان در دندان پزشکی بوده که ماموران امنیتی با حکم دادگاه انقلاب مهاباد به آنجا می‌روند و او را بازداشت می کنند و سپس به منزل می‌برند. برخورد ماموران بسیار بد بوده و با پوتین وارد منزل شده‌اند. کیس کامپو‌تر، موبایل و تلفن را هم با خود برده‌اند.”

آقای کردپور در مورد فعالیت‌های برادرش می‌گوید: “خسرو هیچگاه فعالیت مخفی نداشت. همیشه در مهاباد در دسترس بود و هر موقع احضار می‌شد می‌توانست برود.”

روز پنج شنبه، ۱۷ اسفندماه، ساعاتی بعد از بازداشت آقای کرد‌پور، قاسم احمدی، از اعضای شورای سردبیری فصل نامه “رۆژه‌ف” هم در مهاباد بازداشت شد.

 ”رۆژه‌ف”، نام یک فصلنامەی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی است که توسط دانشجویان کرد دانشگاه تهران منتشر می‌شد. این فصلنامه پس از انتشار سیزدهمین شماره خود در تاریخ ۲۰ فروردین ماه سال ۱۳۹۰ از سوی مسئولان امور فرهنگی و کمیتەی انضباطی دانشگاه تهران به محاق توقیف رفت.

به فاصله دو روز در ظهر شنبه، ۱۹ اسفند مسعود کردپور، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر کرد نیز بازداشت شد.

 

به گفته جعفر کرد‌پور، “مسعود روز شنبه ساعت یک بعد از ظهر به همراه خانواده جهت پیگیری وضعیت خسرو به اداره اطلاعات مهاباد مراجعه کرده‌اند. بعد از چند ساعت انتظار در بیرون ساختمان مسعود را جهت ارائه توضیحاتی در مورد خسرو به داخل برده و همانجا بازداشتش کرده‌اند. بعد از دقایقی هم او را سوار یک خودرو کرده و به محل نامعلومی برده‌اند.”

 خانواده آقای کردپور تا ساعات پایانی، روز یکشنبه موفق نشده‌ بودند اطلاعی از وضعیت بستگان خود در اداره اطلاعات به دست بیاورند.

 آنطور که جعفر کردپور می‌گوید، سه وکیل دادگستری مسئولیت پیگیری وضعیت و دفاع از پرونده این دو روزنامه نگار را به عهده گرفته‌اند، اما تا کنون موفق به رویت پرونده‌ها نشده‌اند.

 

فعالیت‌ها و سابقه بازداشت

مسعود کردپور، روزنامه نگار و موسس بنیاد دمکراسی و حقوق بشر کردستان، ساکن شهر بوکان در آذربایجان غربی است، اما به هنگام مراجعه برای پیگیری وضعیت برادرش روز شنبه در مهاباد بازداشت شد.

 او در مردادماه ۸۷ هم از سوی نهادهای امنیتی بازداشت و بعد از محاکمه به اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه و گفت‌و‌گو با رسانه‌های بیگانه” به یک سال حبس و تبعید به شهر تکاب محکوم شده بود.

خسرو کردپور، روزنامه نگار و مدیر وبسایت اطلاع رسانی “مکریان” است که بیشتر اخبار مناطق کردنشین راپوشش می‌دهد.

 او نیز پیش از این چندین بار بازداشت شده است. او آنطور که برادرش جعفر کرد‌پور می‌گوید یک بار در سال ۷۷ و به اتهام “شرکت و سازماندهی یک تظاهرات سیاسی” در مهاباد بازداشت شد و پس از محاکمه دو سال و نیم در زندان به سر برد.

خسرو کردپور پیشتر نیز “در زمان قتل داریوش فروهر و پروانه اسکندری، برای مدتی بازداشت و زندانی شده بود.”

 

 رفتارهای ناپسند و نابخردانه حکومت

از حدود دوماه پیش موج جدیدی از بازداشت روزنامه‌نگاران و برخورد با اهالی مطبوعات به ویژه روزنامه نگاران نشریات اصلاح طلب در نقاط مختلف ایران آغاز شده است.

بیشتر این روزنامه‌نگاران پس از حدود یک ماه بازداشت با سپردن وثیقه آزاد شدند. در حال حاضر جواد روح و احسان مازندرانی همچنان در زندان به سر می‌برند.

موج جدید بازداشت روزنامه نگاران در ایران، با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شد. در ۱۷ بهمن ماه، چهار گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل، بازداشت روزنامه نگاران ایرانی را “نقض آشکار حقوق بین الملل” توصیف کردند.

رضا معینی، از سخگویان سازمان گزارشگران بدون مرز، روز شنبه، ۱۹ اسفند به روز گفته بود: “در وضعیت کنونی ایران بدون شک مساله اطلاع رسانی مساله اصلی است و نوک تیز حمله حکومت هم به روزنامه نگاران و فعالان رسانه‌ای است.”

سازمان گزارشگران بدون مرز، از سازمانهای جهانی مدافع آزادی بیان و اطلاع رسانی، همچنین طی بیانیه‌ای بازداشت خسرو کرد‌پور را محکوم کرده است.

همچنین شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد، در بیانیه‌ای که روز جمعه، ۱۸ اسفندماه در وبسایت “کلمه” منتشر شد دستگیری روزنامه‌نگاران جوانی چون خسرو کردپور و قاسم احمدی را “نسنجیده” توصیف کرده است.

در این بیانیه آمده است: “ما تلاش‌های چشمگیر خسرو کردپور و سایر فعالان مدنی و روزنامه‌نگاری را ارج نهاده و همچنان از همه فعالان سیاسی و مدنی انتظار داریم که از هر امکانی برای آگاهی‌بخشی مردم استفاده نموده… و افکار عمومی را از رفتارهای ناپسند و نابخردانه متولیان حکومت مطلع سازند.”

در ایران هم اکنون بیش از ۵۰ روزنامه نگار در زندان به سر می‌برند.

بر اساس آخرین جدول رده بندی آزادی بیان که روز ۱۱ بهمن ماه از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز منتشر شد، ایران از نظر آزادی مطبوعات در رتبه ۱۷۴‌ام در میان ۱۷۹ کشور قرار دارد.