ادعای احمد خاتمی در مورد مردمی بودن حکومت

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» واکنش به انتقادات هاشمی رفسنجانی

در حالی که طی دو سال گذشته منتقدین و معترضین به نتیجه دهمین انتخابات ریاست جمهوری، سرکوب اعتراضات پس از انتخابات و عمکرد حکومت را موجب بوجود آمدن شکاف میان “مردم و حکومت” دانسته اند، احمد خاتمی، از روحانیون تندرو، طی اظهاراتی چنین انتقادات وهشدارهایی را “تلاش دشمنان” خواند که می خواهند مردم را از حاکمیت جدا کنند.

احمد خاتمی که در مراسمی به مناسبت 15 خرداد در مهدیه تهران سخنرانی می کرد گفت: “هر نظامی که مردم را داشته باشد می‌ماند و هرنظامی که مردم را از دست دهد، نمی‌ماند؛ شاه به مردم پیام داد که پیام انقلاب شما را شنیدم ولی دیگر دیر شده بود اکنون نظام اسلامی ما پس از 32سال عنصری را به نام مردم دارد و تلاش دشمنان این است که مردم را از نظام جدا کنند.”

وی در ادامه سخنانش بدون نام بردن از شخص خاصی افزود: “ قایی در مصاحبه‌ای فرمودند که می‌توان هنوز هم اعتماد را به این نظام برگرداند. این سخن تاکنون تکذیب نشد و این نشان دهنده این است که مردم اعتماد شان را از دست داده‌اند که این دروغ است.”

این عضو مجلس خبرگان رهبری ادعا کرد که “این مردم مردمی هستند که اگر کمترین اشاره ای مقام معظم رهبری بفرمایند که کسانی که به نظام اعتماد دارند به صحنه بیایند دنیا خواهد دید که حماسه ای با شکوه تر از حماسه 9 دی شکل خواهد گرفت.”

وی همچنین اضافه کرد: “متاسفانه برخی خودشان را تجلی نظام می دانند. وقتی می بینند مردم به آن ها پشت کردند فکر می کنند مردم به نظام پشت کردند. مردم ما مردم بصیر و با معیاری هستند. از برخی شما سیاسیون به خاطر عملکرد بدتان عدول کرده و بی اعتماد شدند. مردم معیار دارند که توسط آن همه را ارزیابی می کنند. معیارشان ولایت مداری است. هر کس ولایت مدار تر بود نمره بیشتری به آن می دهند و هر کسی زاویه گرفت نمره منفی می دهند و آفرین بر این مردم.”

 

تاکید هاشمی رفسنجانی بر مردم

اگرچه احمد خاتمی از  شخص خاصی نام نبرده اما سخنان وی پاسخی به اظهارات هفته گذشته هاشمی رفسنجانی ست که بر نقش مردم در قوام و دوام حکومت تاکید کرده بود.

هاشمی رفسنجانی گفته بود: “اگر بخواهیم امروز یک حرف درستی بزنیم و نصیحتی انجام بدهیم آن است که نظام و به طور کلی همه باید تلاش کنیم که اگر اعتماد بخشی از مردم از بین رفته و به تردید افتاده‌اند اعتماد آن‌ها را برگردانیم و صفای بین دولت و مردم، نظام و مردم و حکومت و مردم را ایجاد کنیم. این کار آسان‌تری است چون مردم آگاه آسان‌تر برمی‌گردند و لجبازی نمی‌کنند بشرط آنکه واقعیت را ببینند.”

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در مراسم بزرگداشت حماسه‌سازان جامعه پزشکی در دوران جنگ سخن می گفت همچنین تاکید کرده بود: “می‌توان منطقه را دید که مردم هوشیار، آگاه، مجاهد و مبارز شده‌اند.  مردم یمن ماه‌هاست در خیابان هستند و شهید می‌دهند. در لیبی نیز مردم می‌جنگند و کشته می‌دهند. در سوریه نیز مردم مقاومت می‌کنند. در بحرین که یک مظلمه‌ای است و هیچ پناهی نیز در این دنیا ندارند. در مقابل مردم در مصر موفق شدند و در جاهای دیگر حرکت آغاز شده و این‌گونه حرکات ادامه دارد، چون مردم آگاه شده‌اند و حاضر نیستند که استبداد و وابستگی به استعمار را بپذیرند.”

سخنان هاشمی رفسنجانی درحالی واکنش احمد خاتمی را برانگیخته که طی دو سال گذشته معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری به مناسبت های مختلف از وزارت کشور برای برگزاری راهپیمایی و تجمع های اعتراضی درخواست مجوز کرده اند اما مقامات کشور با این درخواست ها موافقت نکرده  و تجمع های مردمی را نیز سرکوب کرده اند.پیش از آن هم آیت الله خامنه ای این اعتراضات را “رویارویی خیابانی” خوانده و تهدید به “ریخته شدن خون ها” کرده بود.

هاشمی رفسنجانی اما از ابتدای آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات در سال 88 بر نقش مردم در انقلاب و مشروعیت حکومت جمهوری اسلامی تاکید کرده و در تنها نماز جمعه ای که  موافقان و منتقدان حکومت در آن حضور داشتند از مقامات کشور خواست از مردم دلجویی شود.

هاشمی رفسنجانی در این نماز جمعه  با انتقاد از شورای نگهبان برای تایید شتابزده صحت انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، برای خروج کشور از بحران،  خواستار”پایبندی به قانون اساسی و حرکت در چارچوب های قانونی”، “ازبین رفتن تردیدها در باره انتخابات”، “آزادی زندانیان” و “جلب رضایت مردم و دلجویی از آسیب دیدگان” شده بود. او در همین اظهاراتش  بر نقل قولی از آیت الله خمینی تاکید کرده و گفته بود: “مردم اگر همراه ما باشند همه چیز داریم اما اگر مردم راضی نباشند، حکومت غیرممکن است.”

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین بارها پس از آن نیز حکومت و دستگاه های نظامی را به علت قرار گرفتن در مقابل مردم نکوهش کرده و این مساله را موجب آسیب دیدن جمهوری اسلامی دانسته است. هاشمی رفسنجانی همچنین در آذرماه سال 88 پس از سرکوب خونین اعتراضات مردمی توسط نهادهای نظامی اعلام کرد که “حکومت پول دارد. نیرو دارد می تواند در خیابان آدم جمع کند ولی گروه مقابل یک عده استاد، دانشجو، کارگر، مدیر، صنعت گر هستند و درست نبود که بسیج و سپاه در مقابل مردم قرار داده شوند.”

 هاشمی رفسنجانی همچنین در بهمن ماه سال گذشته در دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان  بار دیگر برمواضع اش تاکید کرد و گفت: “در خصوص مسائل کشور مواضع خود را به صورت مشخص در آخرین حضورم در نماز جمعه تهران اعلام کردم و اکنون نیز به آن معتقدم.”

او در این اظهاراتش نیز “مهمترین عنصر در حفاظت از انقلاب اسلامی را رضایت مردم”عنوان  و تصریح کرده بود که “اگر همراه مردم که صاحبان اصلی این انقلاب هستند، حرکت کنیم، دشمنان داخلی و خارجی نخواهند توانست گزندی به نظام جمهوری اسلامی وارد کنند.”

 

بازگشت به مردم تنها راه است

علاوه بر هاشمی رفسنجانی رییس جمهور و رییس سابق مجلس خبرگان رهبری، محمد خاتمی رییس جمهور پیشین، میرحسین موسوی نخست وزیر سابق، مهدی کروبی رییس چند دوره مجلس شورای اسلامی و بسیاری از چهره های سیاسی، مراجع تقلید و روحانیون پر نفوذ کشور نیز در طول دو سال گذشته مدام نسبت به رویکرد ضد مردمی حکومت اعتراض کرده و یادآور شده اند که بدون مردم حکومت جمهوری اسلامی دوام نخواهد داشت.

از جمله میرحسین موسوی، یکی از رهبران بازداشت شده جنبش سبز در خردادماه سال 89 خطاب به حاکمان فعلی کشور تاکید کرده بود: “ جنبش سبز می گوید راه حل(بحران) برگشت به سوی مردم است. راه حل در جلب حمایت مردم است و اینکار جز از طریق به رسمیت شناختن حق مردم برای حاکمیت بر سرنوشت خود ممکن نیست. فصل سوم قانون اساسی را بدون کوچکترین تغییری اجرا کنید. خواهید دید که دوباره دورنمای صبح امید پیدا خواهد شد.”

وی خطاب به مسئولان نظام یاداور شده بود که “شما نمی توانید مسائل داخلی و خارجی را با بستن روزنامه ها و پر کردن زندان ها مهار کنید. احترام به ملت و احترام به کرامت ذاتی انسان ها خشت اول همه اصلاحات است. اینکه عده ای با چوب و چماق در زندان و بیرون زندان بر سر مردم بزنند همان سیاست های قاجاری ها است.”

موسوی دوماه پس از این اظهاراتش در مردادماه 89  بار دیگر برگزاری انتخابات آزادی و تعیین سرنوشت مردم به دست خود را تنها راه برون رفت از بحران جاری در کشور پس از 22 خرداد 88 دانست و اعلام کرد: “راه دیگر برگرداندن امور به سمتی است که مردم خود حاکم بر سرنوشت خویش باشند و چند نفر برای آنها تصمیم نگیرند. راهی که در آن زندانیان سیاسی آزاد، حق اجتماعات به رسمیت شناخته می شود و محدودیت مطبوعات و رسانه ای برداشته می شود. مهمتر از همه حق انتخابات آزاد و رقابتی و غیر گزینشی نیز به رسمیت شناخته شود.”