هنوز تصمیمی برای حمله به ایران اتخاذ نشده

نویسنده

» گزارش لوپوئن از مواضع جدید نتانیاهو:

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، روز سه شنبه با اشاره به حق اسراییل در دفاع از خود گفت که هنوز تصمیمی مبنی بر حمله احتمالی علیه ایران اتخاذ نکرده.

او در جریان مصاحبه با شبکه دوم یک کانال خصوصی در پاسخ به سؤالی گفت: “من هنوز در مورد حمله احتمالی علیه تأسیسات هسته ای ایران تصمیم نگرفته ام.”

با این حال، او به “حق اسراییل در دفاع از خود علیه هرگونه تهدید نسبت به امنیت و موجودیت اش” تأکید ورزید. او همچنین خاطرنشان کرد که “سرنوشت اسراییل صرفاً به ما وابسته است، نه هیچ کشور دیگری، حتی اگر آن کشور دوست ما باشد”.

او در پاسخ به این سؤال که ستاد مشترک نیروهای مسلح اسراییل، رهبران موساد، رؤسای دستگاه های اطلاعاتی و سازمان شین بت [نهاد امنیت داخلی اسراییل] با حمله اسراییل بدون موافقت ایالات متحده مخالف اند گفت: “در یک دموکراسی، این رهبران سیاسی هستند که تصمیم می گیرند و فرماندهان نظامی اجرا می کنند.”

او یادآوری کرد که در سال ۱۹۸۱، منهام بگین، نخست وزیر وقت اسراییل، علی رغم “مخالفت شدید” رؤسای موساد و دستگاه های اطلاعاتی-نظامی، موافقت خود را با حمله هوایی علیه مرکز اتمی عراق اعلام کرد.

او در ادامه افزود: “رهبران سیاسی دیدگاه کلی تری دارند و آنها هستند که بیشترین مسؤولیت ها را برعهده دارند.”

آقای نتانیاهو این اظهارات را کمی پس از ورود لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا، به اسراییل بیان کرده. یکی از اهداف مهم سفر لئون پانه تا، بحث پیرامون برنامه مناقشه آمیز هسته ای ایران است.

آقای پانه تا اظهار داشته که صرفاً “اطلاعات”ی درخصوص برنامه هسته ای ایران خواهد داد و در مورد “نقشه حملات احتمالی” علیه حکومت تهران صحبتی نخواهد کرد.

به نوشته روزنامه هارتص، تام دانیلان، مشاور امنیت ملی، در زمان سفر خود به اسراییل در اواسط ماه ژوئیه، آقای نتانیاهو را از نقشه های ایالات متحده در ارتباط با حملات بازدارنده علیه تأسیسات هسته ای ایران مطلع کرده است.

مطالب روزنامه هارتص سپس ازسوی یکی از مسؤولان اسراییلی که نخواست نامش ذکر شود، در مصاحبه با فرانس پرس تکذیب شد.

منبع: لوپوئن، ۳۱ ژوئیه