آثاری که کسی آن ها را نمی بیند

نویسنده

‏ ‏naghashimhmser.jpg

‏ رابرت تیت

آثار پیکاسو در بازار هنری بین الماللی، بین 25 تا 30 میلیون پوند، ارزش دارند اما آیت الله خمینی فقید ‏خشمگینانه به اثری از وی چشم دوخته است.‏

پرتره رهبر ایران در اندازه طبیعی با نارضایتی کامل، به شاهکار نقاش اسپانیایی “نقاش و مدلش”، اثری که ‏هر تکه آن تحریک کننده توصیف شده ، خیره مانده است. این دو پرتره تقریبا روبروِی هم در انبار موزه ‏هنرهای معاصر، آویزان شده اند. در کنار این اثر و در همان انبار تاریک، تعدادی از مهم ترین آثار هنری ‏جهان در کنار هم قرار گرفته اند: آثار هنرمندانی چون مونه، ون گوگ، پیسارو، رنوار، گوگن، تولوز ‏لوترک، مگریت، میرو و براک. این مجموعه شامل یکی از با ارزش ترین تابلو های جکسون پولاک است و ‏در بخش پاپ آرت، پرتره های میک جگر، مرلین مونرو و مائو تسه دونگ اثر اندی وارهول، خودنمایی می ‏کند.‏

‏ اگرچه این گنجینه هنری یکی از مهم ترین و قابل توجه ترین کلسیون هنر غرب در آسیا محسوب می شود، ‏اما پشت در های بسته مانده که به شدت از آن مراقبت می شود و با قفل رمزدار باز می شود. این آثار بعضی ‏اوقات بنا به درخواست هنرمندان یا دانشجویان هنر، برایشان به نمایش در می آید اما هیچ برنامه ای برای ‏نمایش عمومی این آثار وجود ندارد.‏

تابلو های زندانی در دهه هفتاد میلادی توسط همسر آخرین شاه ایران، ملکه فرح، خریداری شده، قربانی ‏اعتقادات رئیس جمهور ایران، محمود احمدی نژاد است که طرفدار انزوای فرهنگی ایران است. رئیس ‏جمهور تندروی ایران، نه فقط در زمینه انرژی هسته ای و ژئوپولیتیک با غرب در کشمکش است، بلکه با ‏‏”دفن” کردن آثار هنری آزادی های اجتماعی، روشنفکری و فرهنگی را سرکوب می کند.‏

محمدحسین صفار هرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی احمدی نژاد، به بهانه حفظ ارزش های اسلامی ‏نظام، کتاب ها و موسیقی غربی را ممنوع و سانسور می کند. هفته گذشته، کافه نشینان ایران با بسته شدن ‏چهار کافه کتاب در تهران، شوکه شدند. ‏

آثار نقاشی به نمایش در آمده در موزه هنر های معاصر تهران ، همه آثار هنرمندان ایرانی است. حبیب الله ‏صادقی، مدیر موزه که توسط دولت احمدی نژاد انتخاب شده است با جهانی شدن غربی، مخالف است و آن را ‏‏”سوسیالیزم فرهنگی” می نامد. او به گاردین گفت:« ما با فرهنگ تهاجمی سلطه گر، مخالفیم. غربی ها، ‏بخصوص آمریکا، گمان می کنند که بر همه جهان حکومت می کنند و بقیه مردم، نوکر آنها هستند. شاید آنها ‏خودشان را سرداران رومی فرض کرده اند و ما را گلادیاتور».‏

اما آقای صادقی که خودش هم نقاش است، معتقد است که عقایدش مانع از به نمایش در آمدن این آثار نیست و ‏این موضوع به کمبود فضای مناسب ربط دارد تا سیاست. او می گوید تابلو ها در مکانی امن و مطمئن نگه ‏داری می شوند تا برای آیندگان باقی بمانند. آقای صادقی، در حالیکه این آثار را نشان می داد، گفت:« ایران ‏مفتخر است که مالک این آثار با ارزش و منحصر بفرد است. من به همه شان افتخار می کنم. ما وظیفه داریم ‏که بخوبی از این آثار مراقبت کنیم و این کار را نه فقط برای خودمان، بلکه برای بشریت انجام می دهیم. اینکه ‏ما این آثار را در اینجا نگه داری می کنیم معنی اش این نیست که آنها را نمی خواهیم. غربی ها فکر می کنند ‏ما آثار هنری شان را زندانی کرده ایم. نه، اینطور نیست، ما منتظریم تا موزه بزرگ تری برای نمایش دادن ‏آنها بسازیم. ما و دولت در جستجوی مکان مناسب هستیم تا موزه ای بسازیم که وسعت آن 40 یا 50 برابر این ‏موزه باشد.‏

اما علیرضا سمیع آذر، مدیر پیشین موزه، این توضیح را رد کرد و گفت که موزه فقط دستخوش فضای سیاسی ‏ضد غربی است که بالا گرفتن تنش بین ایران و غرب، درمورد برنامه های اتمی ایران، روی موزه هم اثر ‏گذاشته است. آقای سمیع آذر، که قبل از برکناری در سال 2005، همه آثار را درطول پنج ماه به نمایش ‏گذاشته بود، می گوید:« آنها می توانند این آثار را دست کم یک یا دوبار بر اساس موضوع و با عنوان ‏امپرسیونیسم یا اکسپرسیونیسم، به نمایش بگذارد. این اقدام همه فضای موزه را اشغال نمی کند. آنها این آثار ‏را در این دوسال گذشته نمایش نداده اند، زیرا سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاب می کند که ‏فرهنگ و هنر غربی معرفی نشود. در دوسال گذشته هیچ نمایشگاهی از آثار هنرمندان خارجی، چه هنرمندان ‏غربی و چه هنرمندانی در همسایگی ایران برگزار نشده است. این یک سیاست خود محور است که منجر به ‏انزوا می شود.‏

انقلاب

این آثار زمانی خریداری شدند که حکومت شاه با ثروت سرشاری که از نفت بدست آورده بود، در اوج بود و ‏آثار هنری در آن زمان با قیمت های ارزان به فروش گذاشته می شد. مجموعه این آثار در مقایسه با امروز ‏بین 1 تا 2.5 میلیارد پوند ارزش دارند.‏

این مجموعه توسط پسر عموی ملکه، کامران دیبا که خود معمار و اولین مدیر موزه هنرهای معاصر هم بود، ‏‏ برای افتتاح موزه در سال 1997، جمع آوری شد. با وجود اینکه ملکه فرح، مالک این آثار بود اما این آثار ‏در موزه ماند تا انقلابی که به سقوط همسر او منجرشد. همزمان با انقلاب، کارکنان ‏‎0‎وزه این آثار را موزه ‏این آثار قیمتی را به زیرزمین موزه منتقل کردند تا از دست غارتگران و انقلابیون، در امان بماند.‏

آیدین آغداشلو، نقاش که به عنوان مشاور هنری این آثار کار کرده است می گوید:« بعضی روزها مردم دور ‏موزه سپر انسانی ایجاد می کردند تا در دوران دشوار انقلاب، از این آثار حفاظت کنند. در روزهای اول ‏انقلاب، یکی از مسئولان جدید موزه از من سووال کرد این آشغال ها چیست که در زیر زمین موزه قرار ‏دارد. او به من می گفت که پسرش بهتر نقاشی می کنند. من به او گفتم که این ها آثار گران قیمتی هستند که ‏باید مثل گنجینه از آن مواظبت شود، چون یک روز ارزش آنها خیلی زیاد می شود. کارکنان فعلی موزه به این ‏آثار افتخار می کنند و بشدت از این مجموعه مراقبت می کنند. اما نشان دادن این اثار برایشان اهمیت ندارد. ‏این بخش غم انگیز ماجراست».‏

دوران احمدی نژاد

‏- به ده ها هزار زن به دلیل پوشش نا مناسب اسلامی، تذکر داده شد.‏

‏- سال گذشته، مجلس بودجه ای را برای طراحی لباس اسلامی اختصاص داد.‏

‏- به اساتید دانشگاهی در مورد سفر های خارجی و شرکت در کنفرانس ها هشدار داده شد.‏

‏- اساتید دانشگاه ایرانی- آمریکایی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شدند.‏

‏- کافه کتاب ها بسته شدند که در میان آنها نام کتاب فروشی هایی دیده می شد که محل برگزاری نشست های ‏ادبی بودند.‏

‏- هفته گذشته، مقامات امنیتی خبر از برخورد با فروشندگان سی دی های فیلم و موزیک غربی، دادند.‏

منبع: گاردین 29 اکتبر‏

‏ ‏

‏ ‏

‎ ‎

 


‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

 

‏ ‏

 


‏ ‏

‏ ‏