کشمکش بر سر صندوق های رای

نویسنده

ستاد انتخابات کشور همچنان درها را به روی همه بسته است و کمترین خبری از آنجا به بیرون درز نمی کند. در همین حال انتشار اخباری دال بر تلاش هواداران دولت برای جلوگیری از اعلام شکستشان در انتخابات، گروه های مختلف سیاسی را به رایزنی با هم کشانده و درز کردن اخباری درباره تغییر و تحولاتی در جریان قرائت آرا در سایت ها و در ستاد انتخابات کشور باعث شده علاوه بر اصلاح طلبان که با نامه های متعدد و ملاقات های حضوری مقام کشور را از حساسیت موقع باخبر کرده اند، اصولگرایان هم به میدان درآیند و با نگرانی خود را در قبال احتمال جابه جایی آرا ابراز دارند.

“امروز” تنها سایت اطلاع رسانی باقی مانده برای اصلاح طلبان هم بعد از ظهر یکشنبه گزارش داد که روند تخلفات سازمان یافته به نفع لیست رایحه خوش خدمت [حامیان احمدی نژاد] شدت گرفته. این سایت گزارش داده که به عنوان نمونه در سایت شمارش آرای علامه جعفری واقع در خیابان اشرفی اصفهانی تخلفات گسترده ای درحال وقوع است. در این سایت که وظیفه شمارش 46 صندوق را به عهده دارد هنوز یکی از صندوق ها به سایت ارسال نشده است.

همچنین به نوشته این سایت مسولان اجرایی ونظارت هشت صندوق را مشخص کرده به صورت مجزا آنها را مورد شمارش قرار داده اند. سه تای از این صندوق ها به شماره های 788-860-867 برخلاف بقیه صندوق ها که اکثریت مطلق آن با اصلاح طلبان بوده تعرفه هایی دارد همگی با “دست خطی که آشکارا نشان دهنده عجله نویسندگان بوده ” و نام اعضای لیست رایحه خدمت درج شده است، به ظاهر با عجله یک نفر نیز موظف شده که برای نام های موجود در لیست تعرفه ها، کد اضافه کند.

در همین ارتباط، به گفته یکی از افرادی که به عنوان بازرس در حوزه “شهرری”حضور داشته در شمارش آرای این قسمت از تهران، که آرای آن بطور سنتی متعلق به اصولگرایان است، اصلاح طلبانی همچون دکتر نجفی، معصومه ابتکار، مسجد جامعی، هادی ساعی و زهرا صدر اعظم نوری در صدر قرار داشته اند. اما سایت های حامی دولت تنها نجفی و ابتکار را در ردیف 13 و 14 این منطقه درج کرده اند.

سایت “آفتاب” خبر داده حامیان دولت در جلسه‌ای که بامداد روز شنبه داشتند دریافته اند که در آر ای خوانده شده حداکثر سه تن از نامزدهای این طیف به شورای شهر تهران راه ‌یافته اند و بعد از آن فعالیت ها و رفت و آمدها در ستاد انتخابات و در سایت هائی که در شمارش آرا در آن ادامه دارد آغاز شده است. به گزارش آفتاب در جلسه هواداران دولت تصمیم گرفته شده تا از همان روز در سایت‌های وابسته و سپس در روزنامه‌ها فضاسازی تبلیغاتی مبنی بر پیروزی حامیان دولت صورت گیرد و پس از آن، با تکیه بر این فضاسازی تبلیغاتی، فشار بر وزارت کشور برای ابطال صندوق‌هایی که در آنها اصلاح‌طلبان یا حامیان قالیباف اکثریت دارند، آغاز شود.

انتخابات مجلس

از جمله فعالیت های دیگری که در زمینه انتخابات جمعه صورت گرفت، جریان سازی روزنامه های هوادار دولت بود که روز یکشنبه خبر از پیروزی حسن غفوری فرد و بادامچیان در انتخابات میاندوره ای تهران دادند و کیهان این خبر را با تاکید اعلام داشت، در حالی که منابع نزدیک به ستاد انتخابات از عصر شنبه خبر داده بودند که سهیلا جلودارزاده با توجه به نتایج صندوق های خوانده شده به طور حتم پیروز است.

کوشش برای بیرون راندن جلودار زاده از مدت ها قبل شروع شد. گروهی در رفت و آمد با شورای نگهبان قصد داشتند که مانع از تائید صلاحیت وی شوند که این امر ممکن نشد و بعد از آن در تماس هائی با خود او پیشنهاد انصراف را مطرح کردند؛ تا زمانی که این نامزد انتخاباتی حزب اسلامی کار و مورد تائید اصلاح طلبان اعلام داشت که به هیچ ترتیبی حاصر به کنار رفتن از مبارزه نیست. این فشارها در حالی صورت می گرفت که به نظر می رسید حسن غفوری فرد قادر به کسب آرا خواهد بود؛ اما بادامچیان مانند دو انتخابات قبلی شانسی برای انتخاب نخواهد داشت، مگر با انصراف سهیلا جلودار زاده.

به هر حال کوشش ها بی نتیجه ماند و به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با پایان یافتن شمارش آرای ریخته شده به صندوق‌های حوزه انتخابیه تهران، شمیرانات، اسلامشهر و شهرری برای انتخاب دو نماینده دیگر تهران در مجلس هفتم، حسن‌ غفوری‌فرد کاندیدای مورد حمایت اصولگرایان و سهیلا جلودارزاده کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان با کسب اکثریت نسبی آرا وارد مجلس شورای اسلامی شدند و از دو رقیب جدی خود اسدالله بادامچیان و سیدعلی‌اکبر حسینی پیشی گرفتند.

رایزنی های فشرده

دیروز عصر که نگرانی شدیدی در میان چهره های مطرح انتخابات در هر دو جناح به چشم می خورد، دیدار هایی صورت گرفت تا شاید وزارت کشور روش خود را تغییر دهد؛ تلاشی که البته بی نتیجه بود. این در حالی است که محمود احمدی نژاد در هنگام سرکشی به برخی مراکز شمارش آرا، خواهرش پروین احمدی نژاد – کاندیدای لیست انتخاباتی حامیان رییس جمهور – را هم به همراه داشته که این مساله، از سوی برخی ناظران سیاسی به عنوان نشانی از بی اعنتایی به ضوابط تضمین کننده بی طرفی دولت تلقی شده است.

روز یکشنبه و در اوج گفتگوها درباره انتخابات و رفت و آمدهای پیرامون آن، در تهران شایع شد که قالیباف، شهردار تهران دیدارهایی داشته تا شاید با اعمال نفوذ مقام های بالا، دغدغه های مربوط به سلامت انتخابات برطرف شود. گفته می شد در همین زمینه رایزنی هائی نیز بین کروبی و هاشمی رفسنجانی صورت گرفته و محمد خاتمی، که به علت دیسک کمر در خانه استراحت می کند، تلفنی در جریان قرار گرفته است.

در همین زمان سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ضمن پرابهام توصیف کردن عملکرد وزارت کشور و بیان این که “پس از گذشت حدود 48 ساعت از پایان رای‌گیری معاون استاندار تهران اعلام کرد که تا پایان امشب نتیجه‌ی آرای1000 صندوق را اعلام می‌کند”، اعلام داشت که باتوجه به زمان آغاز شمارش آراء، در این مدت نمی‌توان آرای این مقدار صندوق را شمارش کرد.

محسن آرمین با اعلام این خبر که شمارش آرا پس از یک روز و نیم وقفه از ظهر یکشنبه آغاز شده است، گفت: “بنابراین از دو حال خارج نیست؛ یا مسوولین وزارت کشور در اثر فشارهای وارده از سوی احزاب و کاندیداها ناگزیر شدند موضعی بگیرند و اظهارنظری کنند و اعلام شمارش آرای 1000 صندوق، صرفا برای کاهش اعتراضات صورت گرفته و یا این‌ که قرار است امشب رسما ارقامی را به عنوان نتایج شمارش آرای 1000 صندوق اعلام کنند.”

وی افزود: “اگر واقعا چنین اعلامی صورت بگیرد، در واقع ابهام در مورد شمارش آرا را به شدت تقویت می‌کند و اظهارنظر و اعلام آقای روشن بر نگرانی‌های احزاب سیاسی به‌خصوص اصلاح‌طلبان افزوده است و ما نگران سرنوشت انتخابات شورای شهر تهران هستیم.”

سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران تاکید کرد: “مجددا به وزارت کشور هشدار می‌دهیم که در شمارش آرا، مردم نهایت امانتداری را به خرج دهند و جلوی اعمال نفوذ و دخالت غیرمسوولانه در جهت تغییر نتایج آراء را بگیرند.”

به قرار اطلاعات رسیده گروه های اصلاح طلبان و افرادی از گروه های میانه رو وابسته به محافظه کاران در مصلحت اندیشی ها ترجیح داده اند که از هر گونه اعتراض دستجمعی پیش از موقع خودداری کنند و با نظارت کامل بر عملکرد ستاد انتخابات، در صورت مشاهده تخلف و تقلب بزرگ به اعتراض گسترده بپردازند.