قطع زیارت به مکه و مدینه

نویسنده

» گزارش آ ب ث از درخواست بسیجیان

گروه های داوطلب بسیجی در برابر سفارت عربستان تجمع کردند و از دولت ایران خواستند که مجوزهای صادر شده برای زیارت امکان مقدس مسلمانان مانند مکه و مدینه را باطل کند.

به نوشته خبرگزاری دولتی ایرنا، اعضای بسیج که اکثراً دانشجویان دانشگاه تهران بوده اند، اعلام آمادگی کرده اند که به عنوان داوطلب برای کمک به مخالفان شیعه به بحرین اعزام شوند. آنها همچنین خواستند که نام خیابابی که سفارت عربستان در آن قرار دارد به “خیابان شهدای بحرین” تغییر یابد.

این تجمع یک روز پس از آن انجام شد که محمود دولت آبادی، به دلیل درگیری ها در بحرین خواستار قطع رابطه با عربستان و امارات متحده عربی شده بود.

دولت آبادی نویسنده سرشناس ایرانی به گزارش  ایرنا گفته است: “در بحرین حمام خون به راه افتاده و مسلمان کشی و شیعه کشی توسط ظالمان صورت می گیرد. آنان مجروحان را حتی در بیمارستان ها نیز می کشند.”

او پرسیده است: “دولت و مجلس ما در این رابطه چه کرده اند؟ آیا صحیح است مردم ما دور کعبه طواف کنند و خدمت رسول اکرم (ص) می رسند ولی این همه مسلمان دارند کشته می شوند.”

در راستای این استدلالات، مجلس توصیه کرده است که “روابط با عربستان و امارات هرچه سریعتر قطع شود، زیرا آنان مسؤول کشتار مسلمانان و شیعیان اند.”

روز ۸ آوریل صدها نفر در برابر مقر سازمان ملل در تهران و سفارت عربستان سعودی تجمع کردند تا علیه سرکوب معترضان و مخالفان بحرینی اعتراض کنند.

این افراد که پس از نماز جمعه دست به تجمع زدند، شعار “مرگ بر حکومت سعودی” سرمی دادند. عربستان سعودی ماه گذشته در شورای همکاری خلیج فارس تصمیم به اعزام نیرو به بحرین گرفت تا برای کمک به رهبران سنی این کشور در برابر معترضان که اکثراً شیعه اند وارد عمل شوند.

تجمع کنندگان همچنین خواستار تعطیل شدن سفارت عربستان در تهران شدند که در این راستا درگیری هایی میان تجمع کنندگان و نیروهای انتظامی درگرفت.

آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب، و محمود احمدی نژاد هر دو از مخالفان بحرینی حمایت کرده اند و مداخله نیروهای نظامی توسط عربستان سعودی را محکوم کرده اند.

جمهوری اسلامی از اکثر شورش های مردمی در کشورهای عربی حمایت کرده و آن را “موج بیداری اسلامی” و افول قدرت و نفوذ ایالات متحده و اروپا در منطقه دانسته است. ازطرف دیگر، دولتمردان جمهوری اسلامی شورش های مردمی در سوریه را از دیگر شورش های منطقه متفاوت دانسته اند.

مخالفان ایرانی رفتار حکومت جمهوری اسلامی را “ریاکارانه” می دانند، زیرا این حکومت مردم خود را در زمان اعتراضات به شدت و به شکلی خشونت بار سرکوب کرده است.

 

منبع: آ ب ث، ۱۱ آوریل

[توضیح روز: هیچ منبع دیگری اعلامیه محمود دولت آبادی نویسنده کلیدر را تائید نکرده است]