قدردانی از یک زندانی آزادی

نویسنده

» گزارش پریودیستا جایزه ای برای احمد زیدآبادی

احمد زیدآبادی، روزنامه نگار ایرانی که درحال حاضر در زندان بسر می برد، برنده جایزه جهانی آزادی مطبوعات یونسکو و گیلرمو کانو امسال شد.

این جایزه جهانی در سال ۱۹۹۷ برای ارج نهادن به فعالیت یک شخص، نهاد یا سازمان در زمینه آزادی بیان و مطبوعات، به ویژه در شرایط سخت، تأسیس شده است.

برنده امسال این جایزه احمد زیدآبادی است: روزنامه نگار، تحلیلگر سیاسی و سردبیر روزنامه آزاد که همچنین با روزنامه همشهری، بخش فارسی بی بی سی و روزنامه اینترنتی دوزبانه روزآنلاین همکاری کرده است. زیدآبادی چندین مرتبه به دلیل فعالیت هایش بازداشت شده و اکنون نیز به دنبال انتخابات مناقشه آمیز جمهوری اسلامی در سال ۲۰۰۹ درحال سپری کردن حکم شش سال حبس خود می باشد.

ایرینا بوکووا، دبیرکل یونسکو، در مورد او می گوید: “احمد زیدآبادی در مدت فعالیت هایش بی وقفه و با شجاعت از آزادی بیان و آزادی مطبوعات دفاع کرده است.” او در ادامه افزود: “با توجه به پیش رو داشتن روز جهانی آزادی مطبوعات و نگرانی های بسیاری که در مورد سلامت روحی و جسمانی وی وجود دارد، از دولتمردان جمهوری اسلامی می خواهم که احمدی زیدآبادی را آزاد کنند.”

این روزنامه نگار ایرانی یکی از چندین روزنامه نگاری است که پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران دستگیر شده اند. او به “توطئه برای سرنگونی نظام” متهم شده و تا پایان عمر نیز امکان انجام حرفه روزنامه نگاری را نخواهد داشت. این جایزه همچنین تجلیلی از دیگر روزنامه نگاران ایرانی است که هم اکنون در زندان بسر می برند.

زیدآبادی همچنین جایزه قلم زرین آزادی را در سال ۲۰۱۰ از آن خود کرده است.

 

منبع: پریودیستا، ۱۱ آوریل