تکذیب دخالت نظامی و ضربات قاطع به عرب های منفور

نویسنده
شیرین کریمی

» مواضع متناقض سرداران و وزیران در قبال سوریه

با بحرانی تر شدن اوضاع در سوریه و طرح موضوع دخالت نظامی تهران در این کشور، روز گذشته وزیر دفاع جمهوری اسلامی ضمن تکذیب این موضوع، او هم مخالفان اسد را “تروریست ” خواند. از سوی دیگر وزیر خارجه همچنان بر میانجیگری میان “معترضان” سوری و دولت بعث تاکید دارد، آن هم در حالیکه معاون بسیج ستاد نیروهای کل مسلح گفته است اگر “دوستان سوریه” وارد شوند، ضربات قاطعی به آنچه وی “عرب های منفور” خوانده وارد خواهند کرد.

 ”نیاز نیست”؛ مقصود وزیر دفاع دولت احمدی نژاد دخالت نظامی جمهوری اسلامی در تحولات سوریه است. در حالی که با اوج گیری خشونت ها در پایتخت سوریه گفته می شود سپاه قدس به نفع دولت بشار اسد وارد عمل شده، سردار احمد وحیدی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: “چنین چیزی نیاز نیست و ما اعتقاد داریم که دولت و ارتش سوریه از عهده وظایفی که در راستای مقابله با تروریست‌ها دارند، برمی‌آیند.”

 سردار وحیدی در اظهارات دیروز خود توضیح نداده است در صورتی که سوریه نتواند از عهده مقابله با مخالفان دولت بر آید جمهوری اسلامی به طور علنی در تحولات دمشق دخالت خواهد کرد یا خیر. گرچه همین دو ماه پیش معاون فرمانده سپاه قدس – واحد عملیات برون مرز سپاه پاسداران- صراحتا تایید کرده بود که جمهوری اسلامی به صورت “فیزیکی” در سرکوب شهروندان مخالف در سوریه حاضر بوده است.

 

صالحی دوباره از میانجیگری گفت

مخالفان بشار اسد در شرایطی از سوی مقامات جمهوری اسلامی “تروریست” خوانده می شوند که 9 روز پیش از آن وزیر خارجه از آن ها دعوت کرده بود برای حل و فصل بحران سیاسی دمشق به تهران سفر کنند. وی روز گذشته نیز در حاشیه جلسه هیات دولت با اصرار بر مواضع خود که در تناقض با مواضع دیگر وزیر کابینه احمدی نژاد ـ دفاع ـ است گفت: “ما هم با معارضان از یکسال پیش تاکنون در تماس بوده‌ایم و با آنها نشست و برخاست‌هایی داشته‌ایم و حتی اعلام آمادگی کرده‌ایم که بین آنها و دولت سوریه میانجی‌گری کنیم تا این کشور از شرایط فعلی و درگیری‌هایی که در آن وجود دارند خارج شود البته وضعیت سوریه روبه آرامش می‌رود.”

از سوی دیگر وزیر دفاع بدون آنکه از احتمال میانجیگیری تهران میان مخالفان بشار اسد و دولت دمشق سخنی بگوید تنها روی این محور متمرکز شده است که “ایران هیچ نیروی نظامی در سوریه ندارد.”

 

بهبود روحیه ارتش سوریه پس از بمبگذاری

دیروز صالحی در ادامه سیاست های روحیه بخشی جمهوری اسلامی به دولت بعث اسد، به بمب گذاری 7 روز پیش در دمشق اشاره کرد و گفت که “روحیه ارتش سوریه” پس از این بمبگذاری بهبود یافته است. به گفته وزیر خارجه “بعد از انفجاری که در سوریه شاهد بودیم توقع برخی این بود که در دولت سوریه یک خلاء ایجاد خواهد شد که چنین نشد و کسانی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند به اهداف خود نرسیدند و امروز ارتش سوریه با روحیه بهتری در حال مبارزه با افرادی است که از خارج از این کشور آمده‌اند و با دولت در حال مبارزه هستند.”

مخالفان سوریه در عملیاتی انتحاری توانستند وزیر دفاع، دستیار رئیس جمهور، معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان امنیت ملی سوریه را از پای در بیاورند. حتی شایعاتی مبنی بر مرگ قاسم سلیمانی – فرمانده سپاه قدس- نیز در جریان این بمبگذاری مطرح شد، گرچه دیروز عکسی در رسانه های حکومتی منتشر شد که نشان می داد وی در سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی در میان مقامات نظامی و دولتی نظام حاضر بوده است. آیت الله خامنه ای که پیشتر خیزش شهروندان سوری را “انحرافی” خوانده بود در سخنرانی روز سه شنبه خود با وجود اینکه پیرامون بسیاری از تحولات جهانی و تحولات خاورمیانه سخن گفت اما هیچ اشاره به بحران سوریه نکرد.

 

حساب کشی از “عرب های منفور”

گفتنی است بیست و چهار ساعت پیش از آنکه وزیر دفاع جمهوری اسلامی اتهامات در خصوص دخالت نظامی تهران در سوریه را به خاطر “سرپوش گذاشتن” بر اقداماتی بداند که “خودشان” ( کشورهای مخالف اسد) انجام داده اند، معاون بسیج ستاد کل نیروهای مسلح به گونه ای سخن گفته بود که احتمال دخالت جمهوری اسلامی را تقویت می کرد.سردار مسعود جزایری گفته است: “دشمن قادر به جابجایی نظام در سوریه نیست و مردم این کشور و دوستان اجازه چنین کاری را نمی‌دهند.”

سردار جزایری توضیح نداده “دوستان سوریه” شامل کدام کشورها هستند، اما کارشناسان بین المللی می گویند دوستان امروز بشار اسد از مثلث جمهوری اسلامی، حزب الله لبنان و روسیه فراتر نمی رود. روسیه با وجود اینکه نسبت به دخالت نظامی غرب در بحران سوریه هشدار داده اما تاکنون نگفته است در صورت ورود ناتو به مقابله با آن برمی خیزد.

با این حال سردار جزایری با توضیح اینکه “هنوز هیچ یک از دوستان سوریه و جبهه بزرگ مقاومت وارد عرصه نشده‌اند” ، در اظهاراتی تهدید آمیز گفته است: “چنانچه این اتفاق روی دهد ضربات قاطعی به جبهه دشمن و بخصوص عرب‌های منفور وارد خواهد شد.”

جمهوری اسلامی به ویژه از زمستان گذشته وارد جنگ لفظی شدیدی با کشورهای حاشیه خلیج فارس شده اما اصطلاح “عرب های منفور” شدیدترین لفظی است که نظامیان تهران علیه همسایه جنوبی کشور به کاربرده اند.

سردار جزایری از “حساب کشی” از دشمنان سوریه هم سخن گفته و تصریح کرده است: “به زودی خاک سوریه از لوث دشمن پاکسازی می‌شود و آنگاه نوبت مقاومت است تا به حساب کشی از هر یک از دشمنان سوریه بپردازد.”

 

نوستالوژی سوریه

در همین ارتباط خبرگزاری فارس که ستون ویژه ای به “تحولات سوریه” اختصاص داده است و بیش از تمام ستون های خود خبر های آن را به روز می کند، برای تهییج طرفداران نظام در دفاع از سوریه دیروز گزارشی پیرامون نخستین آموزش موشکی سپاه منتشر کرده و نوشته اولین بار اعضای این نهاد نظامی در سوریه این دوره های آموزشی را طی کرده اند. به نوشته این خبرگزاری وابسته به سپاه “ در بحبوحه ایام دفاع مقدس برای پاسخگویی به موشکباران شهرهای ایران از سوی عراق، مهمترین مشکل پیش روی فرماندهان سپاه، نحوه خرید و آموزش استفاده از موشک بود.”

فارس می افزاید: “در سالهای جنگ، طبق توافقی که با یکی از کشورهای عربی کرده بودیم، قرار شد تا به ما موشک بدهند اما گرفتن آموزش از آن کشور ممکن نبود و قرار شد این آموزش در سوریه باشد.”

گفتنی است مقامات دولت بشار اسد امید بسیاری دارند تا جمهوری اسلامی علی رغم حمام خونی که بشار اسد در سوریه راه انداخته و طی هفده ماه، هفده هزار شهروند سوری ( حدود یک هزارم جمعیت امروز سوریه) را کشته است، همچنان از دمشق پشتیبانی کند. برای نمونه هفته گذشته در جریان کنفرانس “سوریه خط مقدم مقاومت” که در ایران برگزار شد، سفیر سوریه در تهران از تریبون “حزب الله سایبر” استفاده کرد تا از نوستالوژی رهبران رژیم بعث سوریه و حاکمان جمهوری اسلامی بگوید: “پس از انقلاب اسلامی ایران و قرار گرفتن مسئله فلسطین در رأس امور این کشور، غرب به وسیله صدام به ایران حمله کرد تا خط مقاومت را از بین ببرد، اما سوریه در مقابل اتحادیه عرب و غرب در کنار جمهوری اسلامی ایستاد. امروز نیز خونریزیهایی که در سوریه توسط سلفی های تندرو انجام میشود، از پشتیبانی همه جانبه عربستان، قطر و غرب برخوردار است. یعنی همان کشورهایی که در ابتدای انقلاب اسلامی ایران مقابل این کشور صف کشیدند. اما این وعده خداست که همانا پیروزی از آن حزب الله است.”

گفتنی است در سال ۱۹۸۲ حافظ اسد خیزش مردم شهر حما علیه حکومت اش را برنتابید و با محاصره این شهر بین ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر از شهروندان سوری را طی ۲۷ روز از پای در آورد. در آن زمان نیز جمهوری اسلامی که در جنگ با صدام و از حمایت اسد برخوردار بود، پیرامون قتل عام ده ها هزار نفری رژیم بعث سکوت کرد.