به تبعیض‌های قومی و مذهبی خاتمه دهید

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» مصاحبه روز با فعالان اهل سنت

با گذشت چند ماه از آغاز به کار دولت جدید، فعالان سیاسی و مذهبی در نقاط غیرمرکزی بر این باوراند که روحانی به وعده‌هایش در خصوص اهل سنت عمل نکرده است. حسن امینی، از فعالان اهل سنت در کردستان در مصاحبه با روز ضمن تاکید بر رفع تبعیض‌ها می گوید خواسته های پیشین این اقلیت دینی برآورده نشده و به همین دلیل در کوتاه مدت نیز افقی برای حل مشکلات اهل سنت وجود ندارد.

درراستای مطالبات اهل سنت از دولت جدید، مصطفی تاج زاده، عضو زندانی شورای مرکزی جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز در یادداشتی که سایت نوروز منتشر کرده، با یاد آوری شعارهای انتخاباتی حسن روحانی مبنی بر استفاده از توان و تجربیات همه ایرانی‌ها به ویژه اهل سنت در مدیریت کشور، از وی خواسته است تا در انتصابات آینده، این موضوع را به طور جدی در دستور کار دولت و وزرا قرار دهد.

معاون پیشین وزیر کشور در بخش دیگری از همین یادداشت انتقادهایی را به روحانی یادآوری می‌کند که به گفته او در زمان بررسی طرح ایده شوراهای شهر و روستا علیه بانیان این ایده مطرح بوده و بر اساس آن نسبت به سپردن قدرت به دست منتخبان در مناطق مرزی ابراز نگرانی شده است؛ موضوعی که عارف نادری، عضو شورای شهر قروه در دوره دوم شوراهای شهر و روستا، در مصاحبه با روز وجود چنین نگاهی را به شوراها در مناطق کردنشین تائید می‌کند.

 

مشارکت در مدیریت؛ خواسته ای قدیمی

مصطفی تاجزاده در یادداشت خود شعارهای انتخاباتی آقای روحانی در رابطه با استفاده از توان و تجربیات همه ایرانی‌ها به ویژه اهل سنت در مدیریت کشور را یادآوری کرده و نوشته است: “اکنون حدود دو ماه از تشکیل کابینه می‌گذرد اما متأسفانه هیچ خبری از انتصاب خواهران و برادران اهل تسنن در پست‌های اجرایی از معاونت رئیس جمهور و وزرا گرفته تا استانداران و سفرا شنیده نشده است. امیدوارم در انتصاب‌های آتی این مسئله به طور جدی در دستور کار دولت و وزرا قرار داشته باشد.”

حسن روحانی قبل و بعد از انتخابات در دیدارها و سخنرانی‌های خود بارها بر ضرورت تامین حقوق شهروندی و توجه به مشکلات اقلیت‌های مذهبی از جمله اهل سنت و ضرورت به کارگیری آنها در سمت‌های مختلف تاکید کرد. روحانی در بیانه ده ماده‌ای در مورد اقلیتهای قومی و مذهبی،‌ به صراحت وعده داده بود که به مشارکت عمومی فارغ از زبان و مذهب در مدیریت های کلان کشور و اجرای اصل شایسته‌سالاری در همه سطوح سیاسی و اداری اهمیت خواهد داد؛ آن‌هم به گونه‌ای که تمامی شهروندان و هم‌میهننان در شرایط یکسان امکان مشارکت و تصدی در کلیه سطوح تا عضویت در کابینه را داشته باشند.

با گذشت دو ماه از آغاز به کار دولت اما این وعده‌ها به عرصه عمل نرسیده و عدم توجه کافی به آن نیز از سوی بسیاری از شخصیت‌های وابسته به این اقلیت‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است.

حسن امینی، از شخصیت‌های مذهبی و از اعضای مکتب قرآن که از سوی برخی به عنوان “حاکم شرع مردمی کردستان” نیز شناخته می‌شود به روز می‌گوید گرچه گفته می‌شود روحانی نسبت به اهل سنت و اقلیت حسن نیت دارد اما او در حاکمیت تنها نیست وبا موانعی از جمله مجلس که در دوران احمدی‌نژاد تشکیل شد، روبروست.

پیش از این مولوی عبدالحمید نیز خودداری روحانی از استفاده اهل سنت در کابینه را به گردن مجلس انداخت و اعلام کرد که مجلسی‌ها به رئیس جمهور در خصوص استفاده از اهل سنت در بدنه دولت هشدار داده بودند. او باوجود انتقادهایی، ابراز امیدواری کرد که در گام‌های بعدی روحانی بتواند به وعده‌های خود در دیگر زمینه‌های مربوط به اقلیت‌ها و اهل سنت عمل کند.

حسن امینی می‌گوید با بیان اینکه “اهل سنت درخواست جدیدی ندارد، به همان مطالبات قدیمی رسیدگی کنند کفایت می‌کند” می‌گوید: “ما خواهان رفع تبیعض در تمام ابعاد آن هستیم؛ رفع تبعیض در چهارچوب همین قانون. مساله اهل سنت صرفا مذهبی نیست، اکثریت اهل سنت در عین حال جزو اقلیتهای قومی هم هستند. ما خواهان اجرای قانون اساسی در عمل و نه در حرف هستیم. ما می‌خواهیم از میان اهل سنت دست کم دو وزیر وارد کابینه دولت شوند. یا حداقل استاندارها از میان اهل سنت انتخاب شوند. دخالت در مدارس دینی متوقف شود و سنی ها خودشان امورات دینی‌شان را پیش ببرند.”

آقای امینی با اشاره به تحولات اخیر جمهوری اسلامی در دیپلماسی جهانی می‌گوید: “این رفتارها نشان می‌دهد که مسولان واقعیت را پذیرفته‌اند، دلیل آن هم سخن راندن از برداشتن شعار مرگ بر آمریکا پس از ۳۵ سال است. در کوتاه مدت نه، اما در دراز مدت به نظر می‌رسد برخی از مطالبات اهل سنت تامین شود گرچه ما تلاش میکنیم در سریع‌ترین زمان به این خواسته‌ها رسیدگی شود.”

 

اهل سنت؛‌ شوراها و نگاه امنیتی

مصطفی تاج زاده که در زندان اوین به سر می‌برد به تبعیض‌های اعمال شده در حق اهل سنت از جمله در دوران طرح ایده شوراها اشاره کرده و نوشته است: “این جانب به دکتر روحانی یادآور می‌شوم در سال ۷۸ هنگامی که قرار بود شوراهای اسلامی شهر و روستا را تشکیل دهیم، نگرانی‌ها و بعضاً انتقادات زیادی متوجه ما شد که آیا می خواهید در سراسر کشور و در شهرهای مرزی حتی مهاباد شورا تشکیل دهید و سرنوشت شهر را در اختیار منتخبان آن، نه مأموران دولتی، قرار دهید؟!”

یک عضو شورای شهر قروه در دوره دوم شوراهای اسلامی شهر و روستا (۸۲ـ۸۶) وجود این نگاه به مساله شوراهای شهر و روستا در مناطق کردنشین را تائید می‌کند.

عارف نادری به روز می‌گوید که آنزمان وی در میان نامزدهای شورای شهر قروه بیشترین آرا را به دست آورده بود و بر اساس خواسته مردم و موافقت اکثریت اعضای شورا به صورت توافقی به عنوان رئیس شورا نیز انتخاب شده بود اما برخی از اعضای این شورا از سوی اداره اطلاعات و سپاه پاسداران احضار و تهدید شدند که ریاست من بر شوراها را به دلیل آنچه عدم تعهد به نظام خوانده می‌شد نپذیرند.”

آقای نادری آن زمان نیز در یک سخنرانی در مسجد جامع اهل سنت شهر قروه به دخالت امنیتی‌ها در شوراها اشاره و انتقاد کرده بود.

او می‌گوید در مورد در مورد آقای محمد حسینی، رئیس اهل سنت شورای شهر بیجار در دوره دوم نیز این اتفاق تکرار و از ادامه ریاست وی جلوگیری شد.

بارزترین نمونه مخالفت با به کارگیری اهل سنت که اینک مصطفی تاج زاده به آن انتقاد کرده، جلوگیری از ورود جلال جلایزاده به هیئت رئیسه مجلس ششم بود. پس از انتخاب وی برای این سمت جمعی از نمایندگان حتی تهدید کردند که در صورت انتخاب یک نماینده‌‌ی سنی به عضویت هیئت رئیسه مجلس استعفا خواهند داد.

 در همین مجلس آنطور که اخیرا نماینده سابق بیجار گفته، با ورود بهاء الدین ادب، نماینده وقت سنندج و رئیس سازمان نظام مهندسی ایران به کمیسیون عمران نیز مخالفت شد.