تنش در نمایشگاه مطبوعات ایران

نویسنده

» گزارشی از واشنگتن پست

توماس اردبرینک

یک زن جوان ایرانی که درحال تماشای ویدئویی در غرفه یکی از خبرگزاری های طرفدار دولت بود، از دیدن تصاویر  دو تن از سران جنبش سبز و اتهاماتی که به آن ها زده می شد، دچار خشم شد.در این ویدئو، برنا نیوز میرحسین موسوی و مهدی کروبی  را متهم به دروغگوئی و ایجاد اغتشاش کرد و این تصاویر را با صحنه های جنگ و نارنجک در هم آمیخته بود

زن جوان که نامش مریم بود، در حالی که ویدئو را تماشا می کرد، با صدای بلند گفت: “چه کسی مردم را تحریک می کند؟ حقیقت برای همه روشن شده است!”

مردی با سبیل خاکستری با عصبانیت پاسخ داد: “نه، این دونفر  به ملت خیانت کردند”. هر دو به هم چشم غره می روند. مرد به جمعیتی که دورشان را گرفته است می گوید: “این زن دیوانه است”. زن جواب می دهد:« من حقیقت را گفتم”.

این بحث و جدل نمونه ای از بسیاری از برخورد هایی است که در نمایشگاه سالانه مطبوعات صورت گرفت با توجه به  تنش سیاسی گسترده ای که از چهارماه پیش، بعد از انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد پدیدار شده ،مخالفان احمدی نژاد معتقدند که در انتخابات تقلب گسترده ای صورت گرفته است، چنین برخوردهائی طبیعی است.

در برخورد های دیگری که در شانزدهمین نمایشگاه مطبوعات صورت گرفت، مهدی کروبی و یکی از مشاوران ارشد موسوی، آخرهفته گذشته، مورد حمله حامیان دولت قرار گرفتند. و در پایان کار هم دولت با اقدامی ناشیانه روز دوشنبه نمایشگاه را بدون هیچ توضیحی تعطیل کرد و عده زیادی از مردم پشت در های بسته منتظر ماندند.

جشنواره مطبوعات برای روزنامه های ایرانی  و رسانه های بین المللی که در ایران دفتر دارند، واقعه مهمی است همه ساله از 20 تا 27 میلیون ها نفر در این جشنواره گرد می آیند. اما امسال ماجرا در شرایطی برگزار شد که با توجه به خشونت های بعد از انتخابات که ده ها نفر در جریان آن کشته شدند وصدها نفر در سرکوب های خیابانی دستگیر شدند، ایرانیان  به دو دسته تقسیم شده بودند.

کروبی، روحانی شیعه، روز جمعه از نمایشگاه بازدید کرد، جایی که 1500 رسانه داخلی و 30 موسسه خارجی کارهایشان را به نمایش گذاشته بودند. به گزارش یکی از زسانه های حامی دولت، در جریان درگیری یکی از محافظان کروبی اسلحه کشید.

وبسایت های مخالف دولت می گویند، سردبیر یک روزنامه قصد داشت کروبی را با چاقو بزند. صحت وسقم هیچ یک از دو گزارش را نمی توان بطور جداگانه معلوم کرد. در یک ویدئو کروبی را می بینیم که عمامه اش افتاده است و عبایش کج شده است.

روز یکشنبه هم علیرضا بهشتی، مشاور موسوی، مورد حمله قرار گرفت.

روز شنبه شایعه شده بود که خود موسوی هم به نمایشگاه خواهد آمد و همین خبر شعله آتش را میان طرفداران و مخالفانش بیشتر کرد. مردم بعدا گفتند که موسوی را پشت درهای بسته مصلی تهران، نگه داشته بودند.

رسانه های طرفدار دولت، غرفه های یک دستی در نمایشگاه داشتند، درحالیکه به چند روزنامه و وبسایت مخالف  در گوشه ای از سالن جا داده بودند. بازدیدکنندگان که ترکیبی از حامیان دولت و مردم طبقه متوسط تهران بود که علیه احمدی نژاد رای داده بودند و با صراحت اختلافاتشلن را نشان می دادند.

ابراهیم نجفی، روزنامه نگار با سابقه،همکار روزنامه ایران که روزنامه رسمی دولت است در وسط غرفه ای ایستاده که  دورتا دورش مونیتور های بزرگ  فیلم نشان می دهد  و غرفه بزرگ  با گل تزیین شده بود. او به بازدیدکنندگانی نگاه می کند که هنگام  امضای دفتر یادبود روزنامه ایران، همچون همه طبقه متوسط شهری  بد و بیراه می گویند و می خندند.

در آن دفتر یک نفر نوشته بود: “شما سمبول سانسور هستید”. یک نفر دیگر نوشته بود: “من از متقلب بودنتان متاسفم، رسانه دروغگو که در کمال تاسف نام زیبای کشورمان را دارد”. نوشته هایی هم در جهت حمایت وجود داشت: “بهترین منبع خبری که می شود خبرهای واقعی در مورد دولت محترم را خواند”.

نجفی در مقابل انتقاد ها شانه بالا می اندازد. او می گوید: “روزنامه روزهای بهتری را هم به خودش دیده است و من فقط کارم را انجام می دهم”. با این حال  صفحات دفتر را به هم منگنه کرده اند تا مردم نظرات دیگران را نتوانند بخوانند”.

در غرفه کوچک روزنامه حیات نو، روزنامه حامی منقدان  دولت، صفحه اول  روزهای  قبل از انتخابات به درودیوار بود با  تصاویری از موسوی، که به دلیل شدت گرفتن احتمال دستگیری و توقیف روزنامه های مخالف دولت، کمتر در انظار ظاهر می شود.

یک نفر با خودکار سبز، رنگ حامیان موسوی، در دفتر روزنامه حیات نو نوشته بود: “امیدوارم روزنامه شما دچار سرنوشت سایر روزنامه های مخالف دولت نشود”. یک نفر نوشته بود: “راه رسیدن به آزادی طولانی است”. و یک نفر دیگر نوشته بود: “دیدار تا تظاهرات بعدی”.

 

منبع: واشنگتن پست 26 اکتبر