بازگشت تظاهرات سکوت به خیابان

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» فراخوان برای ۲۵ بهمن

با نزدیک شدن به سالگرد ۲۵ بهمن و هم‌زمان با دعوت برخی شبکه‌های اجتماعی برای حضور مردم در خیابان٬ شورای هماهنگی راه سبز امید٬ با انتشار بیانیه‌ای٬ خواستار حضور مردم در خیابان‌ها و “راه‌پیمایی سکوت” در این روز شد.

شورای هماهنگی راه سبز امید - که نخستین بار در سایت کلمه ـ نزدیک به میرحسین موسوی ـ- منتشر شده٬ مناسبت این فراخوان را سالگرد تظاهرات خیابانی ۲۵ بهمن و نیز آغاز زندان خانگی “رهبران جنبش سبز” دانسته است.

سال گذشته با دعوت مهدی کروبی و میرحسین موسوی٬ دو رهبر جنبش سبز٬ حامیان آن‌ها برای پشتیبانی از مبارزات مردم مصر و تونس به خیابان‌ها آمدند. این تظاهرات اما با واکنش نیروهای دولتی مواجه شد و حداقل دو تن از تظاهرکنندگان ـ- صانع ژاله و محمد مختاری -ـ در جریان تیراندازی‌های خیابانی کشته شدند.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی نیز٬ بعد از تظاهرات برگزار شده و واکنش‌های مختلف مقامات دولتی به آن٬ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند و از آن زمان در حصر خانگی هستند.

پس از برگزاری راه‌پیمایی اعتراضی روز ۲۵ بهمن در سال گذشته و حصر کروبی و موسوی٬ شورای هماهنگی راه سبز امید، اعلام موجودیت کرد؛ اما عملکرد این شورا در برخی از مقاطع، مورد انتقاد برخی از حامیان جنبش سبز٬ قرار گرفت.

شورای هماهنگی در بیانیه خود از حامیان جنبش سبز خواسته است که “با حفظ هوشیاری و التزام به خط مشی جنبش در پایبندی به اصل عدم توسل به خشونت”، از “هرگونه سواستفاده احتمالی” از حرکت اعتراضی خود جلوگیری کنند.

این شورا همچنین از نیروهای امنیتی و نظامی درخواست کرده که “به حقوق قانونی هموطنانشان احترام بگذارند و به جهانیان نشان دهند که مانند نیروهای سرکوبگر نظام‌های استبدادی عمل نخواهند کرد”٬ زیرا که “این حق انسانی و قانونی و شرعی ایرانیان است که به وضع کنونی زندگی خود و نیز شرایط کشور خویش اعتراض کنند”.

بیانیه شورای هماهنگی راه سبز امید٬ یک هفته پس از انتشار نامه ۳۹ تن از زندانیان سیاسی منتشر می‌شود که از مردم دعوت کرده بودند به “گسترش و تعمیق جنبش اعتراضی” بپردازند و برای آزادی “رهبران در حصر و حبس خود” بکوشند.

این شورا، دو هفته پیش با صدور بیانیه ای، ۲۵ بهمن تا زمان برگزاری انتخابات مجلس در روز ۱۲ اسفند را فرصت مناسبی برای “تبلور و ابراز مجدد جنبش سبز” خوانده و از تمام حامیان این جنبش به ویژه جوانان و دانشجویان خواسته بود تا “چشم اندازهای این جنبش را در این دوره زمانی پی گیری کنند”.

در همین حال شبکه‌های اجتماعی نیز در روزهای گذشته٬ بر حضور خیابانی در روز ۲۵ بهمن تاکید کرده اند. صفحه فیس‌بوک ۲۵ بهمن - که با بیش از ۷۳ هزار عضو٬ یکی از صفحات پرطرفدار فیس‌بوکی متعلق به جنبش سبز است - نیز علاوه بر آن‌که با صدور بیانیه‌ای به دعوت مردم برای حضور در خیابان پرداخته٬ نظرسنجی‌ای نیز برای مشخص کردن مسیر راه‌پیمایی برگزار کرده است.

کاربران این شبکه اجتماعی٬‌ مسیر منتهی به خیابان پاستور - محل حصر میرحسین موسوی را - به عنوان اولین انتخاب خود برای حضور در خیابان انتخاب کرده‌اند.

گرچه با مشخص شدن مسیر راه‌پیمایی از سوی شورای هماهنگی سبز امید٬ گردانندگان این صفحه نوشته‌اند: “برای حرکت به سوی پاستور آماده ایم. جایی که پس از این، التحریر تهران لقب خواهد گرفت. اجازه دهید برای حفظ اتحاد میان نیروها (که همه ما جزو آن هستیم) به گزینه اعلام شده دیروز کفایت کنیم. اما همزمان در راه اطلاع رسانی مسیر پاستور برای اعتراض های بعدی بکوشیم. پاستور، التحریر تهران است حتی اگر راهپیمایی 25 بهمن در آن مسیر برگزار نشود. پس از بررسی نظر کارشناسی گروه های سیاسی و نظر شبکه خودمان نظرنهایی شبکه 25 بهمن به این شرح اعلام می شود: راهپیمایی 25 بهمن در ساعت 4 بعد از ظهر در مسیر میدان فردوسی تا تقاطع خیابان نواب با آزادی خواهد بود”.

 ”التحریر”، میدانی است در شهر قاهره، که راهپیمایی مردم مصر علیه دیکتاتوری حسنی مبارک در آنجا برگزار شد و به پیروزی رسید.