با غیرت دینی جمله بسازید

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

موضوع “غیرت دینی” که کمابیش شبیه همان “ناموس پرستی” مرحوم مش قاسم غیاث آبادی است، همچنان موضوع اصلی دعوای کلامی میان مخالفان و موافقان شهرداری تهران است. کلا مش باقر قالیباف که فعلا دست روی ناموس شهرداری گذاشته، با تفکیک خواهران از برادران از بیخ، قصد دارد خاطره کت و شلوارهای جینگولی مستان و عکس های عینک دودی زده خودش در انتخابات را که موجب شد عده ای از مخالفان حکومت او را نامزد مناسب خودشان بدانند، و عده ای از حزب اللهی ها را از او ناامید کرد، کمرنگ کند. علی ربیعی وزیر کار به شهرداری پاسخ داد که “غیرت دینی این است که زنی گرسنه سر به بالین نگذارد.” البته علی آقا حرف درستی زده ولی این جمله اینقدر تکراری است که اثری بر افکار عمومی نمی گذارد. علی ربیعی باز هم گفته که “غیرت دینی ایستادگی مقابل زورگویی های ظالمان جهان و هم در ارتقای کرامت بانوان است.” معنی این جمله این است که شهرداری تهران باید هر چه سریعتر یک سپاه قدس تشکیل بدهد. اصلا گیر قضیه در اینجاست؟ چرا برخورد نامربوط می کنید؟ مثلا حقانی مسئول محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران هم گفت که “همکاری شهرداری تهران با بابک زنجانی غیرت دینی را به خطر می اندازد.” فعلا به جای اینکه مخالفان شهرداری جلوی اقدامات این سازمان را در جداسازی محیط کار زنان و مردان بگیرند، مشغول مسابقه جمله سازی با “غیرت دینی” هستند.

 

ادبیات چاله میدانی

سیدحمید زیارتی معروف به سیدحمید روحانی که در نامه قبلی اش به علی مطهری او را الاغ و نفهم و ساده لوح، هوچی، یاوه گو، آلت دست، جاه طلب، خطاب کرد و فقط مانده بود فحش خواهر و مادر نثارش کند و با سنگ شیشه خانه شان را بشکند، در نامه جدیدش درباره علی مطهری گفت: “ادبیات علی مطهری شاهنشاهی و چاله میدانی است.” من که از هفت هشت ساعت قبل که این مطلب را خواندم دائم در این فکر هستم که چه شباهتی ممکن است بین ادبیات شاهنشاهی و چاله میدانی موجود باشد. نمی فهمم. شما می فهمید که منظور این آدم چیست؟ اصلا چاله میدان چه ربطی به دربار دارد؟ فکر می کنم آدمها از کلمات به عنوان سنگ یا گلوله استفاده می کنند و مهم نیست معنی آن چیست. مهم است؟

 

اجاره بهای منزل کی روش

بگو آخر مرد حسابی! آدم اینقدر حسود و چشم تنگ می شود؟ طرف به عنوان مربی تیم ملی فوتبال به ایران آمده و بخاطر علاقه اش به این تیم و البته به کارنامه کاری اش، با قیمتی بسیار پائین تر از اغلب مربیان جهانی تیم های ملی قرارداد بسته و دارد یک گوشه تهران نان و ماستش را می خورد، کاری هم به میز بغلی ندارد. کلی از وبسایت های اینترنتی گیر دادند که اجاره خانه کی روش چقدر است؟ انگار ملت ایران دارد پول اجاره خانه اش را می دهد. احمدی نژاد که اگر در امارات یا عربستان یا ترکیه کار می کرد، حداکثر مسئول حمل و نقل یکی از هتلهای این کشورها می شد، ۴۳ درصد کل درآمد ایران از دوره انسان های اولیه و جنتی تا امروز را خرج پروژه خطرناک و زیانده “ مسکن مهر” کرد و اقتصاد ایران را بکلی قهوه ای کرد و رفت و هنوز معدودی معتقدند که خودش پاک بود و دورو بری هایش دزد بودند، آن وقت کی روش که اگر به امارات و عربستان برود، با شش برابر همین پول می گذارندش روی سرشان و مربی تیم ملی اش می کنند و حلوا حلوایش می کنند، چشم نداریم یک خانه را که خودش اجاره کرده و خودش پولش را می دهد ببینیم. چقدر بخیل بودن و چشم تنگی و حسادت؟ گاهی فکر می کنم پوپولیست ها بی دلیل نیست که عوامفریب می شوند. ما خوشمان می آید که بشنویم یک آدم که انتخابش می کنیم، در خانواده فقیری به دنیا آمده باشد، و با لباس کهنه و پاره بگردد و ادای پابرهنگان را در بیاورد، حالا اگر طرف بی عرضه و بی لیاقت و ناتوان هم بود مهم نیست. بیخودی نیست که این همه قهرمان عوضی را با افتخار می نشانیم روی دوش مان، و بعد هر کاری می کنیم طرف پائین نمی آید و تمام وجودمان را قهوه ای می کند.

 

غزه، الآن

تعداد کشتگان غزه از ۱۷۰۰ نفر و تعداد آوارگان به ۲۵۰ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری غزه رسید. اسرائیل دوباره به یک مدرسه تحت پوشش سازمان ملل در رفح حمله کرد و ده نفر در این حمله کشته شدند. یک سوم از بیمارستانها، ۱۴ درمانگاه و دهها آمبولانس از بین رفتند. خدمات پزشکی در حال توقف کامل است. در حالی که هشت هزار مجروح در حال بحرانی هستند. کریس گانس، سخنگوی آژانس امداد سازمان ملل متحد در غزه گفت که دست کم پنج نفر از خدمه درمانی کشته و ده‌ها نفر از آنها زخمی شده‌ و ۴۰ درصد از کارکنان نمی‌توانند در محل کارشان حاضر شوند. گانس از وضع امدادرسانی پزشکی به عنوان “واقعیت انسانی وحشتناک و رو به گسترش” یاد کرد. وضعیت غزه تلخ است، تلخ.

 

سونامی داعش در پیش است

شاید مهم ترین تفاوت داعش و جمهوری اسلامی در این باشد که داعش یک تراژدی جدی است و جمهوری اسلامی یک کمدی جدی، داعش وقتی هجوم می آورد، پشت سرش دهها سربریده به جا می گذارد، اما جمهوری اسلامی وقتی با مخالفانش برخورد می کند، معلوم نیست طرف را اعدام کند، یا زندانی کند، یا رها کند. طرف را محکوم می کنند به ۱۴ سال زندان و در تجدید نظر یک دفعه می شود سه ماه زندان. یا طرف را به اتهام سد معبر به پنج سال زندان محکوم می کنند. داعشی ها شوخی ندارند. یک دفعه صبح حمله می کنند به موصل و شب همه مخالفان و مقاومت کنندگان را سر می برند.

فعلا داعش با سرعت نور به پیشروی خودش ادامه می دهد. در همین دو سه روز گذشته نیروهای داعش به طرف بغداد رفتند، ولی در منطقه سامرا در صد کیلومتری عراق متوقف شدند و به مناطق کردنشین اطراف موصل یعنی مناطق زمار و سنجار حمله کردند. پس از درگیری کوتاهی پیشمرگه های کرد این منطقه از درگیری گریختند و با فرار آنها، مردم این مناطق هم فرار کردند. فعلا بزرگترین سد عراق در اختیار داعش است و اگر این سد تخریب شود، کشور عراق هم با مشکل جدی برق مواجه می شود و هم اینکه انفجار سد می تواند جریان آب را به مناطق مسکونی مهم کشور بفرستد تا در هنگام حمله با شهری بحران زده و مردمی که در حال فرار هستند مواجه شود. سازمان ملل در این مورد هشدار داد، ولی در عمل نه آمریکا و نه بازوهای احتمالی سازمان ملل کلا در همان حد هشدار دادن در مورد داعش متوقف شدند. داعش در جدیدترین برخوردهای نبوغ آمیز خود پوشیدن “کفش پاشنه بلند را ممنوع و زدن نقاب را برای همه زنان اجباری کرد.”

شاید هنوز خیلی ها به راز داعش در تسلط به عراق و سوریه پی نبرده اند. این چند نکته را در نظر بگیرید. اول: بدنه اصلی داعش همان سازمان تشکیلاتی حزب بعث بود که موفق به بازسازی خودش بعد از هرج و مرج در حکومت عراق و خروج آمریکا از این کشور شد. دوم اینکه تعدادی نیروی کاملا سکولار و لائیک مثل نیروهای حزب بعث با تعدادی دیوانه تندروی کله خر مسلمان وحشتناک با هم همکاری می کنند، به این اضافه کنید نیروهای محلی و قبایلی که با هم و با داعش متحد شدند. سوم اینکه مهم ترین انگیزه بدنه داعش غارت کردن مناطقی است که تصرف می شود. خود داعش هم دقیقا به جاهایی حمله می کند که بتواند منابع مالی و اسلحه به دست بیاورد. چهارم این که داعش با وحشت انگیزی از طریق انتشار تصاویر خشونت آمیز سعی می کند که مقاومت ها در مقابل خود از میان ببرد. اغلب عکس هایی که از داعش منتشر شده، عکس هایی است که به شدت ایجاد ترس می کند. عکس ها از زاویه پائین، عکس های سپاه سیاهپوشی که معلوم است برای عکاسی ایستاده اند. پنجم و از همه مهم تر اینکه داعش دقیقا براساس بحران های موجود حرکت می کند، یعنی از درگیری دولت مالکی با کردها و سنی ها استفاده می کند و به نقاط ضعف و بیمار فضای سیاسی عراق حمله می کند. ششم اینکه داعش از قدیمی ترین فرمول جنگ استفاده می کند، اتحاد مقطعی همه دشمنان حکومت عراق در شرایطی که حکومت این کشور دربی قدرتی کامل به سر می برد. عبیده یکی از فرماندهان سابق داعش در سوریه گفته است که “داعش مشغول دزدی نفت است و از هدف اصلی اش فاصله گرفته است.” به نظر من داعش حالا حالاها متوقف شدنی نیست. به این دلیل واضح که دفتر سیاسی این تشکیلات و فرماندهی آن بسیار هوشمند تر و کارآمد تر از حکومت عراق عمل می کند. به نظرم روزهای بسیار سیاهتری در خاورمیانه پیش خواهد آمد. دزدها، جنایتکاران به همراه کودکان و ساده لوح های کینه ای، توسط یک دفتر سیاسی مرکزی که تلاش می کند تا وحشت آفرینی کند و مناطق ضعیف و گرانقیمت را تحت اشغال در بیاورد کم کم چنان قدرتی پیدا می کند که اگر به بغداد یا دمشق حمله کنند، مردان از ترس سرهای بریده و زنان از ترس تجاوز فرار کنند و مقاومتی نکنند. و نکته بسیار مهم اینکه هیچ نیروی قدرتمندی عزمی برای مقابله با داعش ندارد.