قاتل اقرار کرده، پرونده ابهامی ندارد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» وکیل خانواده ستار بهشتی در گفت و گو با روز:

وکیل خانواده ستار بهشتی در مصاحبه با “روز” اعلام کرد متهم به قتل این وبلاگ نویس، به جرم خود اقرار و درحضور او و بازپرس پرونده از مادر ستار تقاضای عفو و بخشش کرده، با این حال همچنان پرونده به دادگاه ارسال نشده و مشخص نیست با تعلل و خرید زمان دنبال چه چیزی هستند.

گیتی پورفاضل گفت که پرونده ستار بهشتی همچنان در دادسرا و در مرحله تحقیقات است و در حالیکه همه چیز کاملا مشخص است و هیچ ابهامی وجود ندارد اما از ارسال پرونده به دادگاه خودداری میکنند.

دو روز پیش احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران به خبرگزاری مهر گفته بود که رسیدگی به پرونده ستار بهشتی، در پزشکی قانونی خاتمه یافته و گزارش نهایی کمیسیون پزشکی سازمان تکمیل و برای مراجع قضایی ارسال شده است.

آقای شجاعی توضیح داده است: در جریان معاینات تخصصی پزشکی قانونی دو نظریه مطرح شد. در نظریه اولیه احتمال مرگ بر اثر فشارهای روحی و یا ضربه های وارد شده مطرح شد . اما پس از بررسی این احتمال پزشکان اعلام کردند ضربات وارد شده به ستار بهشتی نوعا کشنده نبوده و نمی تواند منجر به مرگ شده باشد. در نظریه دوم احتمال مرگ بر اثر ضربه و فشار روحی به صورت توامان مطرح شد که پس از بحث درباره این احتمال به عنوان گزارش نهایی پزشکی قانونی ارسال شد.البته پزشکی قانونی نتیجه معاینات خود را اعلام کرده و تصمیم گیری در این خصوص بر عهده قضات است.

به گفته او “ضربه ها به نقاط حساس بدن نیز وارد نشده بود. از سوی دیگر در آزمایشات سم شناسی نیز هیچ موردی مشاهده نشد که مرگ او را غیر طبیعی نشان دهد”.

گیتی پورفاضل، وکیل خانواده ستار بهشتی در مصاحبه با “روز” دراین زمینه میگوید: پرونده همچنان در دادسرا است. با اینکه پزشکی قانونی چند بار اعلام نظر کرده، و همین نظر آخری هم که اعلام کرده اند زیاد فرقی به نظرات قبلی شان ندارد و نگفته اند که مرگ طبیعی بوده است. بلکه می گویند این جوان در یک شرایطی قرار گرفته و آن اتفاق افتاده است. خب شرایط هم که کاملا مشخص است چون ستار زیر بازجویی و در بازداشت بوده.

او می افزاید: به هر حال پزشکی قانونی نظریه کارشناسی اش را داده است و این نظریه باید  با پرونده به دادگاه ارسال شود تا ببینیم قاضی این نظریه را می پذیرد یا اینکه مجددا خواستار بررسی می شود یا اصلا خود کمیته پزشکی تشکیل میدهد.

به گفته خانم پورفاضل ، نظریه کارشناسی اما یکی از بخش های پرونده است و مسائل دیگری هم مطرح است از جمله شهود و یا قرائن و شواهد موجود.

سئوال میکنم:با گذشت بیش از 8 ماه از قتل ستار بهشتی، چطور هنوز پرونده به دادگاه ارسال نشده است؟ او میگوید: دارند زمان می گیرند. بیش از 8 ماه است پرونده در دادسرا است در حالیکه همه چیز پرونده کاملا مشخص است. شما ببینید روزی که ستار را دفن کردند مادر او را به زور به دفترخانه بردند و با زور از او رضایت نامه گرفتند این بدین معنی است که پلیس فتا خود را مقصر میداند. اگر مقصر نمی دانست چنین نمیکرد؛دلیلی نداشت چنین کاری بکند.

او میگوید: این پرونده ابهامی ندارد که روشن شدن آن اینقدر طول کشیده باشد. قاتل رسما در اتاق بازپرس از مادر ستار طلب عفو کرد. پس مشخص است متهم خود را مقصر میداند و اتهام خود را قبول دارد که در حضور بازپرس پرونده و من از مادر ستار طلب عفو میکرد. خب دیگر چه لازم دارند؟ پرونده که کاملا مشخص است اما هنوز کیفرخواست صادر نکرده اند، هنوز می گویند در مرحله تحقیقات است این بدین معنی است که دارند زمان می گیرند؛ حالا با چه هدفی و چه برنامه ای دارند من نمیدانم.

از خانم پورفاضل سئوال میکنم متهم در بازداشت به سر می برد؟ میگوید: ستار 4 بازجو داشته که از این 4 نفر یک نفر در مظان اتهام است که خودش هم اقرار کرده و همانطور که گفتم در حضور بازپرس و من ، از مادر ستار طلب عفو کرد و خواست  او را حلال کند. می گویند که او آزاد نیست. یعنی بازپرس میگوید که او در بازداشت است. سئوال ما این است  قاتل که مشخص است، خودش اقرار و طلب عفو کرده، براساس قانون هم همه افراد در مقابل قانون یکسان هستند و هیچ دلیلی ندارد که اگر کسی مامور دولت بود یا سمتی داشت بتواند از قانون فرار کند.

به رضایت نامه ای که در دفترخانه از مادر ستار بهشتی گرفته اند اشاره میکنم و می پرسم که با توجه به این رضایت نامه پرونده به چه شکلی جلو خواهد رفت؟ خانم پورفاضل می گوید: وقتی هنوز هیچ چیزی مشخص نبود، قاتل مشخص نبود، و درست بعد از دفن ستار ، مادر او را بردند و به زور و تهدید به اینکه حکم جلب دخترت را داریم از او رضایت گرفتند. این رضایت نامه هیچ اعتبار و ارزش قانونی ندارد. رضایت را قاتل میگیرد که بتواند در جرم اش تخفیفی بگیرد. در قانون هم داریم اگر کسی به زور و با تهدید از کسی رضایت بگیرد یا کسی را وادار به انجام کاری کند مجرم است و ما می توانیم همین مساله را هم پی گیری کنیم و قطعا در دادگاه مطرح خواهیم کرد. ضمن اینکه من فقط وکیل مادر ستار نیستم،از پدر ستار هم وکالت نامه دارم که روی پرونده گذاشته ام و این پرونده را پی گیری خواهم کرد.

ستار بهشتی، وبلاگ نویس ۳۵ ساله به گفته خانواده‌اش، سه شنبه، ۹ آبان ماه در منزل مسکونی‌اش در رباط کریم بازداشت و۱۶ آبان ماه خبر مرگ او در زندان منتشر شد. در آن روز خانواده بهشتی در مصاحبه با رسانه ها اعلام کردند پلیس فتا از آنها خواسته برای فرزندشان قبر بخرند.

مرگ این وبلاگ نویس واکنش های بسیاری به دنبال داشت، کمیسیون امنیت ملی مجلس کمیته ای برای پی گیری تشکیل داد و مسئولان دستگاه قضایی نیز اعلام کردند که آن را پی گیری خواهند کرد، اما با گذشت 8 ماه از جان باختن ستار بهشتی در زندان، نه تنها پرونده او مورد رسیدگی قرار نگرفته است بلکه برای خانواده وی هم مشکلات بسیاری به وجود آورده اند.