دانشگاه خطرناک است وارد نشوید

جلال کیهان منش‏
جلال کیهان منش‏

» اخطار مقامات امنیتی به احمدی نژاد

در حالیکه همه دانشگاه های کشور هنوز بطور رسمی بازگشایی نشده اند، انتشار خبر سخنرانی احمدی نژاد در دانشگاه تهران، باعث شددیروز از این دانشگاه مادر تنها یک صدا و یک خواست به گوش برسد:مرگ بر دیکتاتور. دولت کودتا، استعفا، استعفا.

همزمان با آغاز انتخاب واحد دروس دانشگاهی، عصر یکشنبه اعلام شد که محمود احمدی نژاد به مناسبت آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران و در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی این دانشگاه سخنرانی خواهد کرد. وقتی این خبر منتشر شد، کارمندان، مراجعین و عابرینی که از پیاده رو کنار دانشگاه می گذشتند تازه متوجه شدند که چرا پردیس مرکزی این دانشگاه، محصور بین خیابان انقلاب، 16 آذر، قدس و خیابان رودسر، فضایی امنیتی پیدا کرده است و تجسس های محسوس و نا محسوس متعددی  در آن انجام می شود.

اما سرانجام یکشنبه شب، یعنی چند ساعت پس از انتشار خبر آمدن احمدی نژاد به دانشگاه تهران، شورای تامین امنیت تهران طی جلسه ای به این نتیجه رسید که رفتن او به دانشگاه، آن هم در این شرایط به هیچ وجه به صلاح نیست. در گزارش این جلسه به احمدی نژاد اعلام شده بود که “حضوری اینچنین تا اطلاع ثانوی به تقویت ضد انقلاب (بخوانیم حامیان جنبش سبز) می انجامد”.

خبری که رسما منتشر نشد؛ درپی این تصمیم بود که استفاده از اتوبوس های شرکت واحد برای انتقال دانشجویان دانشگاه امام حسین سپاه و نیز دانشجویان بسیجی دانشگاه های دیگر به دانشگاه تهران لغو شد.

به این ترتیب تنها دانشجویان اندکی در سالن علامه دانشگاه تهران حاضر شدند که به همراه بسیجیان دانشجوی دیگر دانشگاه ها، تعدادشان به حدود دویست نفر هم نمی رسیدو این اندک نفراتی هم که حاضر بودند صبح دیروز خود را نه در برابرمحمود احمدی نژاد که در مقابل کامران دانشجو، وزیر علوم دولت دوم احمدی نژاد دیدند که هنوز به درستی به صندلی وزارت تکیه نداده، با اتهام تقلب و جعل مقاله در ISI مواجه شده است.

 

دومین غیبت احمدی نژاد

این دومین باری بود که احمدی نژاد به توصیه مقام های امنیتی از حضور در دانشگاه خود داری کرد. سال گذشته نیز به مناسبت آغاز سال تحصیلی محمود احمدی نژاد اعلام کرده بود برای سخنرانی به دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران خواهد رفت، اما صبح روز بعد دانشجویانی که خود را آماده رویارویی با وی می کردند، پرویز داوودی معاون اول احمدی نژاد را در برابر خوددیدند.

وزیر تازه از راه رسیده علوم بین ساعت 10:30 تا 11 صبح خود را به دانشگاه تهران رساند تا بازگشایی دانشگاه را با سخنانش رسمیت بخشد. دو ساعت قبل از آمدن او هم تعداد زیادی خودروی امنیتی سپاه، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات در دانشگاه تهران حضور یافتند و سالن سخنرانی را که تا آن هنگام هنوز قرار بود احمدی نژاد در آن حاضر شود، تحت کنترل درآوردند. بعددر های سالن بسته شد. دیگرهیچکس حق حضور نداشت و وقتی هم که باز شد همه باید از گیت های امنیتی رد می شدند.

دیروز در دانشگاه در یک سوبسیجیان و حامیان دولت بودندودر سوی دیگر، دانشجویانی که قصد داشتند رفتارهای دولت احمدی نژاد را به نقد بکشند و پلاکاردهای خود را در اعتراض به احضارها و زندانی شدن ها نشان دهند. تعداد  این دانشجویان چند برابربسیجیان بود؛ آن هم در حالیکه دانشگاه هنوز تعطیل است و سال تحصیلی را آغاز نکرده است.

شعار دادن ها قبل از حضور مقام های دولتی آغاز شد. حامیان کم تعداد دولت به شعار دادن علیه موسوی و جنبش سبز پرداختند. آنها عمدتا شعار می دادند: “آزادی اندیشه با شال سبز نمیشه” و “موسوی، اسرائیل پیوندتان مبارک”، “منافق حیا کن، دانشگاه را رها کن”، “مرگ بر اسلام آمریکایی”، دانشجوی مسلمان بازیچه نیست”، “مرگ بر ضد ولایت فقیه”، “دروغگو دروغگو  72 کشته کو ؟”، “مرگ بر دیکتاتور مخملی”، “مرگ بر قانون گریز مزدور”، “گرین کارت نمی خوایم نمی خوایم”، “مزدور انگلیسی برو ببین بی‌بی‌سی”، “موسوی پینوشه ایران رنگی نمیشه”، “گرین کارت نمی خواهیم، نمی خواهیم”، “انگلیس حیا کن، کروبی را رها کن”، “موسوی، رجوی، پیوندتان مبارک”، “مزدور ماهواره‏ای نمی خواهیم، نمی‏خواهیم”، “ نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی”، “ایران فقط تهران نیست، تهران فقط شمیران نیست”….

آنها همچنین پلاکاردهایی در دست داشتند که از جمله روی آنها نوشته شده بود:

“مرگ بر شوروی را مطرح کردند که آمریکا فراموش شود”، “موسوی و اسرائیل پیوندتان مبارک”…

 

حامیان جنبش سبز

اما در آن سو دانشجویان حامی جنبش سبز شعار می داند:“موسوی زنده باد کروبی پاینده باد”، “یا حسین میر حسین”، “دانشجو حمایت حمایت”، “منتظری زنده باد،  هاشمی پاینده باد”، “مجتهد واقعی،  منتظری صانعی”، “دولت کودتا  استعفا استعفا”، “مرگ بر دیکتاتور”.

حامیان سبز به علت وجود دوربین های امنیتی متعدد بر در و دیوار دانشگاه و نیز حضور چندین فیلمبردار و عکاس ناشناس، همانند چند ماه اخیر با پارچه سبز صورت های خود را پوشانده بودند؛کاری که در عین حال باعث شده بود رنگ سبز، رنگ غالب در فضاباشد.

شعار دادن راحامیان دولت آغاز کردند. سپس چند نفر از معترضین خواستار سکوت شدند؛ این سکوت مدتی ادامه یافت اما آنها دوباره شعار دادن را از سرگرفتند و سرانجام پس از یک ساعت دانشجویان نیز در مقام مقابله برآمدند.

در این زمان که ساعت حدود 10:30 بود شایع شد که محمود احمدی نژاد وارد دانشگاه تهران شده است و برای سخنرانی به سالن خواهد رفت؛ از این رو تعداد زیادی به سمت سالن هجوم بردند. اما در نهایت تنها تعداد کمی از حامیان دولت موفق به حضور در سالن شدند و آنهایی هم که حضور یافتند خود را با کامران دانشجو مواجه یافتند. عکس هایی این مراسم نشان می دهد که تعداد حاضرین حتی به 50 نفر هم نمی رسد.

 

احمدی نیامد

اما در بیرون پس از اینکه خبر عدم حضور احمدی نژاد  قطعیت یافت، راهپیمایی حامیان جنبش سبز در خیابان های دانشگاه تهران آغاز شد. آنها ابتدا حدود هزار نفر و عمدتا از دانشجویانی بودند که برای انتخاب واحد به داخل دانشگاه آمده بودند، اما به تدریج تعدادآنان افزایش یافت. این دانشجویان در عین راهپیمایی در دانشگاه، شعار های خود را تکرار کردند:مرگ بردیکتاتور، دولت کودتا، استعفا استعفا.

نیم ساعت پس از آغاز سخنرانی کامران دانشجو در سالن علامه امینی، در بیرون از دانشگاه شایع شد که احمدی نژاد به همراه کامران دانشجو به دانشگاه تهران آمده بود اما پس از اینکه متوجه شد حامیان جنبش سبز زیاد هستند، دانشگاه را ترک کرد و سخنرانی را به وزیر علومش سپرد. البته این شایعه نه تکذیب شد و نه تائید.

 

راهپیمایی در دانشگاه

حامیان جنبش سبز حرکت خود را در خیابانهای داخل دانشگاه و دور کتابخانه آغاز کردند و علیه احمدی‌نژاد شعار دادند. آنها سپس به طرف سردر دانشگاه تهران رفتند و رو به مردم عابر و سوار بر اتومبیل در خیابان انقلاب بر علیه دولت شعار دادند. راهپیمایی آنها به درهای دیگر دانشگاه به ویژه در خیابان 16 آذر و خیابان قدس نیز کشیده شد ؛آن هم در حالی که مردم در خیابان ها با آنها همراهی می کردند. به همین علت بود که راهپیمایی در داخل دانشگاه موجب راه بندان شدیدی در خیابان انقلاب و خیابان 16 آذر شد. مردم بوق می زدند و شعار می دادند؛صدای بوق اتومبیل ها و شعار دادن ها حتی از میدان فردوسی نیز شنیده می شد.

همزمان پلیس مانع رفت و آمد خودروها در خیابان 16 آذر شد و تعداد زیادی از نیروهای انتظامی که اطراف دانشگاه تهران مستقر بودند به متفرق کردن اتومبیل ها و عابرین پیاده پرداختند. پس از آن نیز مانع ورود دانشجویان به دانشگاه شدند؛ حتی آنهایی که با پدر یا مادر خود از شهرستان برای انتخاب واحد آمده بودند.

حامیان جنبش سبز پس از حدود یک ساعت و نیم راهپیمایی در داخل خیابان های دانشگاه تهران، پارچه نوشته هایی را که دولت در حمایت از تاسیس دانشگاه اسلامی، اسلامی کردن علوم انسانی  و تاسیس سال جدید تحصیلی  بر در و دیوار دانشگاه نصب کرده، پاره کردند و سپس چند نفر از آنها به ایراد سخنانی در نقد دولت پرداختند.

 

جشن تولد موسوی سه شنبه ساعت 10

ساعت هنوز به یک ظهر نرسیده بود که این تجمع تمام شد اما مهمترین خبر این تجمع آخرین بخش تجمع بود. منتقدین دولت و حامیان جنبش سبز با خود قرار گذاشتند ساعت 10 صبح امروز دوباره در این محل حضور یابند. چرا؟ چون تولد موسوی7 مهر است. امروز احمدی نژاد و گروهش چه خواهند کرد؟