حرکت سبز را به کیش شخصیت آلوده نکنید

نویسنده
شیرین کریمی

» میرحسین موسوی:

میرحسین موسوی دیروز با صدور بیانیه ای ضمن تاکید کبر اینکه “سه ماه خشونت بی‌سابقه کمترین اثری در حضور مردم به جای نگذاشته، بلکه آن را فراگیرتر کرده است” از هوادارانش خواست جنبش سبز را به کیش شخصیت آلوده نکنند.

موسوی در این بیانیه راهپیمایی روز قدس را نقطه عطفی در روند حوادث ماههای گذشته دانست و متذکر شد: اگر فرصت روز قدس نبود، چه بسا تا چند ماه دیگر که میقات بهمن فرا برسد، آنان (مسئولان دولت) بی‌نتیجه و پرخطا بودن سیاست‌های خود را ملاقات نمی‌کردند و زمانی با هزینه‌های سنگین عملکرد خود روبرو می‌شدند که برای چاره‌ کردن بسیار دیر بود.

میرحسین موسوی در ادامه با تاکید بر اینکه “خشونت، چاره ساز نیست و خشم مرکبی است که سوار خود را بر زمین می زند” در عین حال تاکید کرده که “درمقابل رفتارهای زشت امنیتی و تحریک‌های مدوام تبلیغاتی مردم حق دارند عصبانی شوند.”
موسوی که از 22 خرداد بدین سو همراه با مردم، به اعتراض به وضعیت موجود ادامه داده، با بیان اینکه “ما آن چیزی را که اینک به نام دین از سوی بخشی از حاکمیت معرفی می‌شود پوستینی وارونه می‌بینیم”، نوشته است: ما خواستار اجرای بدون تنازل قانون اساسی و بازگشت جمهوری اسلامی به اصالت اخلاقی نخستینش هستیم. ما جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد را می‌خواهیم، و آنانی را ساختارشکن و هرج‌ ومرج‌ طلب می‌شناسیم که با بهانه و بی‌بهانه از موازین اسلامی عدول می‌کنند و بنا بر امیال شخصی به تعطیل اصول قانون اساسی دست می‌زنند.
به گفته موسوی، “فضای سیاسی امروز کشور آن چیزی نیست که سی سال پیش از این ایرانیان آرزویش را داشتند. مردم اینک از خود می‌پرسند چه چیز ما را از رسیدن به آرمان‌هایمان بازداشت و به شرایط فعلی رساند. این سوالی اساسی است که جا دارد درباره کوشش‌های امروز و فردای‌ ما نیز پرسیده شود. ما چه باید بکنیم تا سی سال بعد از نو با همین پرسش روبرو نشویم؟”
او با بیان اینکه “مردم ما برای استیفای حقوق خود از پرداختن هزینه مضایقه ندارند”، در عین حال خطاب به مردم گفته است: اگر برای نتایجی که از حرکات اجتماعی خود به دست می‌آوریم دوام می‌خواهیم باید شجاعت و فراست را به هم بیامیزیم.
نخست وزیر زمان جنگ با اشاره به سیاست خارجی ماجراجویانه دولت نوشته است: بر اثر سیاست خارجی غلط و ماجراجویانه دولتی که مردم ما بدان دچار شده‌اند کشور در آستانه بحران‌هایی قرار گرفته است که بیشترین خسارت آن را قشرهای محروم خواهند پرداخت. اگر با منطق مبارزه پیش می‌رفتیم شاید ساده‌انگارانه تصور می‌کردیم که این یک امتیاز برای راه سبز ماست، اما زمانی که می‌خواهیم مسیر سبز را زندگی کنیم چنین نیست.
او افزوده است: اینجا کشور ماست و این زندگانی ماست و این ما هستیم که باید نسبت به چنین مشکلاتی نگران باشیم و حساسیت نشان دهیم. اقتصاددانان با اتکا به آمارهای رسمی منتشر شده از سوی مراجع رسمی همین دولت ده‌ها میلیارد دلار از درآمدهای ارزی کشور را ظرف سال‌های گذشته مفقود اعلام می‌کنند و و مراجعی که باید درمقابل این امر واکنش دهند بی‌تفاوت نسبت به حجم این ارقام که می‌تواند چند ارتش را تجهیز کند در گیرودار یارکشی‌های سیاسی افتاده‌اند. از کدامیک از آنان انتظار داریم به رنج‌هایی که بر اثر رفتارهایشان بر مردم تحمیل می‌شود اهمیت بدهند؟ اگر ما نسبت به آنچه زندگی در این خاک و بوم را مختل می‌کند حساسیت نشان ندهیم دیگری نشان نخواهد داد؛ کما اینکه اقتصاددانان ما بیمناک از آنکه سرنوشتی شبیه به معترضین نسبت به وقوع اعمال خلاف اخلاق در زندان‌ها داشته باشند در اعتراض خود کاملا تنها هستند.
به گفته موسوی “زمانی مفقود شدن بیست هزار دلار درخزانه کشور برای ساقط کردن یک دولت کافی بود.، اما اینک فریادهای اخطار نسبت به گم شدن چنین ارقام گزافی کمترین واکنشی بر نمی‌انگیزد.”
او در بخش دیگری از بیانیه خود، به نامه جمعی از اساتید ایرانی خارج از کشور که در خصوص “مخالفت” با تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران خطاب به وی نوشته شده، اشاره کرده  و با بیان اینکه با  نامه  این اساتید موافق است توضیح داده :  این نه تحریم یک دولت، بلکه تحمیل رنج‌های بسیار بر مردمی است که مصیبت دولتمردان مالیخولیازده برایشان کافی است. راه سبز را زندگی کردن به این معناست و ما با اعمال هرگونه تحریمی بر علیه ملت خود مخالفیم.
میرحسین موسوی در پایان این بیانیه نوشته است: تولد اینجانب نه هفتم مهر که روز آشنایی با شماست. حتی اگر روز هفتم مهر به دنیا آمده بودم نیز جا نداشت حرکت شما به کیش شخصیت آلوده شود.
طی روزهای گذشته در وبلاگ ها و سایت های اینترنتی، روز 7 مهر به عنوان روز تولد میرحسین موسوی اعلام شده و طرفداران این چهره اصلاح طلب اعلام کرده بودند که در این روز مراسم های ویژه ای را برگزار خواهند کرد.